Hallo iedereen,
Kort mijn situatie: Ik ben afgestudeerd als sociaal werker en had binnen de 3 maanden mijn 1ste job te pakken. Ik ben daar uiteindelijk 2 jaar kunnen blijven werken als halftijdse maar als de kans zich aanbood heb ik steeds extra uren aangenomen dmv korte vervangingen binnen dezelfde organisatie. Ik heb nu te horen gekregen dat mijn contract niet meer verlengd kan worden wegens interne herstructureringen.
in totaal heb ik ongeveer 27 maanden gewerkt, het meeste halftijds maar verspreid over de hele periode ook 2 maanden 90%, 2 maanden 100% en 3 maanden 80%.
Met het in orde zetten van mijn papieren ter voorbereiding van mijn aanvraag voor een werkloosheidsuitkering, ben ik te weten gekomen dat ik eigenlijk recht had op een inkomensgarantie uitkering en een behoud van rechten omdat ik eigenlijk 'onvrijwillig halftijds' heb gewerkt. Ik wist dit echter niet dus heb ik dit ook nooit aangevraagd... ik ben wel altijd ingeschreven gebleven bij de VDAB.
Mijn vraag:
- Kan ik mij alsnog aanmelden voor behoud van rechten?
- zal ik nu terugvallen op een halftijdse of een voltijdse uitkering?
- als ik zou terugvallen op een halftijdse uitkering, kan ik ergens aantonen dat ik niet op de hoogte was van alle mogelijkheden en daarom niet de juiste aanvragen/documenten heb ingediend? (woon alleen en moet mijn huur kunnen blijven betalen natuurlijk)
Alvast bedankt!