belastingen

markus1
Topic Starter

belastingen

#1 , 26 jun 2008 13:10

Hallo,
Ik heb me laten wijsmaken dat, wanneer je een samenlevingscontract hebt, dat een stuk scheelt op je jaarlijkse aanslag.
Wij zijn beiden echter uitkeringsgerechtigden bij de mutualiteit, en ik vraag me af of het in ons geval ook zo is ?
Bij voorbaat dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kvk

#2 , 26 jun 2008 14:24

Hangt ervan af hoeveel het bedrag is van jullie uitkering.
U moet er rekening mee houden dat de eerste 6.040,00 EUR (voor inkomstenjaar 2007) niet wordt belast.
Bedragen de uitkeringen van beide partners minder dan 12.080,00 EUR (6.040,00+6.040,00), dan betaald u sowieso geen belastingen (in de veronderstelling dat dit uiteraard de enige inkomsten zijn!).
Indien je uitkeringen samen meer dan 12.080,00 EUR bedragen, doen jullie fiscaal er enkel voordeel bij om een
verklaring van wettelijke samenwoning af te leggen op het gemeentehuis als één van de partners een uitkering heeft van minder dan 30% van het totaal van de uitkeringen van beide partners samen.
Ik vermoed dat dit niet het geval is in jullie situatie.
Ik meen dan ook dat een verklaring van wettelijke samenwoning in jullie geval geen fiscaal voordeel zou opleveren.

markus1
Topic Starter

#3 , 27 jun 2008 21:07

Hartelijk bedankt voor de uitleg.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”