Opzegvergoeding kinderopvang

Geertvdv
Topic Starter

Opzegvergoeding kinderopvang

#1 , 11 jun 2015 07:32

Hoi,

We hebben onlangs onze kinderopvang opgezegd, met aangetekend schrijven.
We zijn nu met hen in discussie omdat ze én waarborg van € 200 inhouden én opzegvergoeding vragen van 6 weken.

In de overeenkomst die we getekend hebben, staat bij het gedeelte over waarborg duidelijk vermeld dat deze wordt ingehouden bij opzegging.

Bij het gedeelte over opzegmodaliteiten staat het volgende:

"De overeenkomst kan worden opgezegd door beide partijen met een opzegtermijn van 6 weken. De postdatum van de aangetekende zending geldt als aanvangsdatum van deze opzegtermijn.

Indien het contract niet wordt opgezegd door een geval van overmacht is een opzegvergoeding van het bedrag van de waarborg verschuldigd, evenals het vaste maandbedrag voor de perioden dat het kind nog opgevangen wordt, zijnde 6 weken."

Ik baseer me van mijn kant op het feit dat ons kindje niet naar de kinderopvang gaat en er geen "perioden dat het kind nog opgevangen wordt" zijn. Ik wil dus enkel de waarborg laten vallen.
De kinderopvang stelt dat de opzegtermijn 6 weken is en het maandbedrag daarvoor moet betaald worden, onafgezien van het feit of het kindje nu opgevangen wordt of niet.

Na contact via mail heb ik ondertussen een 2e factuur gekregen met aanmaningskosten en dreigen ze met rechtzaak.
Heb ik hier een punt of kan ik maar beter snel de facturen betalen?

Alvast bedankt.

Geert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 jun 2015 08:06

het is een beetje onhandig geformuleerd van de creche, maar het zou me verbazen dat de creche bij de rechter geen verbrekingsvergoeding van 6 weken zou bekomen.

sloeberken

#3 , 11 jun 2015 08:36

Heb je de opzegtermijn van 6 weken uitgedaan en betaald, indien niet heeft de opvang recht op die 6 weken. Aanmaningskosten kan enkel als dit op de 1ste factuur of op de overeenkomst staat.
Is die 2de factuur met een aangetekende zending verstuurd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LeenW

#4 , 11 jun 2015 10:44

U hebt ergens wel een punt, maar ik persoonlijk zou er toch niet mee naar de rechtbank durven gaan.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jun 2015 11:24

Ik lees
"De overeenkomst kan worden opgezegd door beide partijen met een opzegtermijn van 6 weken. De postdatum van de aangetekende zending geldt als aanvangsdatum van deze opzegtermijn.

Indien het contract niet wordt opgezegd door een geval van overmacht is een opzegvergoeding van het bedrag van de waarborg verschuldigd, evenals het vaste maandbedrag voor de perioden dat het kind nog opgevangen wordt, zijnde 6 weken."

Hierin wordt dus bepaald dat u een opzegtermijn van zes weken in acht moet nemen, tijdens deze zes weken het vaste maandbedrag moet blijven betalen "voor de perioden dat het kind nog opgevangen wordt".

Hierin wordt enkel bepaald dat tijdens de opzegtermijn partijen hun contractuele verplichting moeten blijven nakomen. Deze contractuele verplichting bestaat erin dat u het kind de afgesproken dagen brengt, minstens voor de afgesproken dagen de vergoeding betaalt. Deze verplichting moet u dus blijven naleven.

Wat er gebeurt als u deze verplichting niet zou naleven staat niet in deze bepaling. Daar geldt de algemene regel: wie de opzegtermijn niet respecteert is een vergoeding verschuldigd gelijk aan het bedrag dat moet betaald worden tijdens de opzegperiode.

Verder staat in die bepaling dat u, naast de naleving van de overeenkomst gedurende de opzegtermijn van zes weken, een vergoeding moet betalen omwille van de opzegging, tenzij u opzegt ingevolge overmacht.

U bent dus zowel het maandbedrag als de waarborg verschuldigd.

Men kan zich wel vragen stellen over de geldigheid van het beding om de waarborg te laten vallen. Als men dit beding interpreteert dat de sanctie van de betaling van een bedrag enkel geldt als de ouders opzeggen, lijkt mij dit een onrechtmatig beding te zijn omdat niet voldaan is aan de vereiste van wederkerigheid, er is geen sanctie voorzien als de kinderopvang opzegt. Men kan dit ook interpreteren dat als de kinderopvang opzegt zij ook dit bedrag verschuldigd zijn, dan is het beding niet onrechtmatig.

Geertvdv
Topic Starter

#6 , 12 jun 2015 18:18

Bedankt voor jullie antwoorden.

Mijn schoonzus heeft rechten gestudeerd en meende op basis van het contract dat we bij een rechtzaak een goede kans zouden maken.
Ze is echter nog maar enkele jaren afgestudeerd, dus had ik graag andere meningen gehad.
Die van jullie zijn vrij duidelijk.

Ik ga er uiteindelijk voor kiezen het maandbedrag te betalen.
Het bedraagt 'slechts' € 216.
Voor dit bedrag wil ik niet het risico lopen van enkele honderden euro's gerechtskosten te moeten betalen als ik de zaak toch zou verliezen + aanmaningkosten van 10% die in de overeenkomst staan.

Terug naar “Consumenten Koop”