Blikschade rijbaan

devliem
Topic Starter

Blikschade rijbaan

#1 , 10 jun 2015 10:06

Allen,

Klein probleempje vorige week met korte toelichting:
Ik reed op de Justitiestraat te Antwerpen en wou rechtsafslaan naar het verbindingsstuk Mechelsesteenweg.
Ik vergiste mij en dacht dat ik niet rechts kon afslaan in die straat, er staan namelijk paaltjes op het 'einde' van de baan.
Ik stopte en keek de borden een 2de maal na en merkte op dat het enkel eenrichtingsverkeer is zonder een doodlopend bord eronder.
Ik schakelde in achteruit, keek in mijn achteruitkijkspiegel en zijspiegels of ik niemand zag aankomen, er kwam geen fietser, voetganger of voertuig aan.
Ik wou 1 meter achteruit rijden om dan rechts af te slaan aangezien ik ongeveer in het midden stond van de opening.
Ik reed achteruit en nog geen luttele seconde later merkte ik op dat ik een obstakel geraakt had. Er was een auto in mijn linkerachterkant gereden.

De auto van de vrouw is aan de rechtervoorkant geschrampt/ingedeukt (zoals op de foto's). En mijn linkerachterkant is geschrampt.
Foto's van het ongeval kan u ook terugvinden in bijlage.

Afbeelding - Locatie ongeval - Ik zat in het zwarte vierkant
Afbeelding - Schade mijn wagen
Afbeelding - Schade haar wagen

Naar mijn inziens zijn we beiden in fout. Ik omdat ik een manoeuvre op de rijbaan uitvoer maar ook zij omdat ze mij langs achter heeft aangereden. Ik stond zeker 10-15 seconden stil en mijn achterruit lichten waren zeker 4-5 seconden aan het branden voor ik aanzette om achteruit te rijden. Ze vertelde mij ook dat ze zelf stil stond en niet op haar claxon kon duwen. Op het aanrijdingsformulier schrijft ze dat ze stopte maar niet dat ze stil stond. :).

Graag wat meningen om dit voorval graag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 10 jun 2015 10:52

je verhaal is niet helemaal duidelijk.
Ik reed achteruit en nog geen luttele seconde later merkte ik op dat ik een obstakel geraakt had. Er was een auto in mijn linkerachterkant gereden.
Naar mijn inziens zijn we beiden in fout. Ik omdat ik een manoeuvre op de rijbaan uitvoer maar ook zij omdat ze mij langs achter heeft aangereden. Ik stond zeker 10-15 seconden stil en mijn achterruit lichten waren zeker 4-5 seconden aan het branden voor ik aanzette om achteruit te rijden. Ze vertelde mij ook dat ze zelf stil stond en niet op haar claxon kon duwen. Op het aanrijdingsformulier schrijft ze dat ze stopte maar niet dat ze stil stond. :).
Wat is't nu ? Stond ze stil, of reed ze je aan ? Heb jij haar geraakt, of was zij tegen jou gereden ? Of waren jullie (volgens jou) beide in beweging ?

Wat heb jij ingevuld op het EAF ? Dat je achteruit aan't rijden was ?
Ik vrees eigenlijk dat je aan't kortste eind zal trekken.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

devliem
Topic Starter

#3 , 10 jun 2015 13:39

je verhaal is niet helemaal duidelijk.
Wat is't nu ? Stond ze stil, of reed ze je aan ? Heb jij haar geraakt, of was zij tegen jou gereden ? Of waren jullie (volgens jou) beide in beweging ?

Wat heb jij ingevuld op het EAF ? Dat je achteruit aan't rijden was ?
Ik vrees eigenlijk dat je aan't kortste eind zal trekken.
Ik had mijn auto in achteruit gezet, reed achteruit en merkte nog geen seconde later dat ik iets geraakt of iemand mij geraakt had.

Dat is het probleem nu net, ze verklaarde twee zaken -> dat ze stil stond en dat ze aan het stoppen was.
Ik heb ze niet zien aankomen in mijn zij- en achteruitrijspiegel. Ik denk dat we beiden in beweging waren maar er zijn geen getuigen.
Op het EAF heb ik ingevuld dat ik achteruit reed via een pijl aangeduid op het formulier.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2015 15:06

Een partij reed gewoon rechtdoor ...stopte voor een hindernis ... en die hindernis reeds plots achteruit..... denk eens na...

Turaki

#5 , 10 jun 2015 15:13

Achteruitrijden is een manoeuvre, en bijgevolg bent u voorrangsplichtig. Bij het uitvoeren van dit manoeuvre heeft u een ander voertuig geraakt, en u heeft dus geen voorrang gegeven. Lijkt mij duidelijk dat u in fout bent.

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 12 jun 2015 14:38

Kwam tegenpartij dan uit de Jan Frans Willlemstraat?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”