#15 , 10 jun 2015 22:39
Filmpje 1: als fietser doe ik dit ook als er genoeg plaats is, wettelijk gezien mag het natuurlijk niet, maar wettelijk gezien mag een fietser ook niet langs links voorbij steken. Maakt het voor fietsers al eens onmogelijk. Maar dus de meeste fietsers doen dit en ik heb er nog nooit een weten tegen gehouden worden, tenzij dan omdat die ergens tegen reed, maar dat is nog iets anders. Verder over dat oversteken, ik zou toch hebben gereden tot aan het zebrapad en daarlangs hebben 'gefietst' (er langs, niet er op) en zo kan er al een pak discussie bespaard worden. Uw manier lijkt me toch niet veilig en begrijpelijk dat automobilisten zich hier op enerveren.
Filmpje 2: typische Vlaamse stedenbouw, nergens een voorziening voor fietsers dus is dat een plek die ik zowizo zou vermijden als fietser... Maar als je die neemt, is het natuurlijk correct voorsorteren veel veiliger dan helemaal rechts te wachten met mogelijks wagens die het totaal verkeerd inschatten dan en zo ongevallen veroorzaken. Moeilijke situatie, maar als fietser zijn er veel wagenmoddellen waarover u kunt kijken en dus kan u zich zo voorbereiden, ook het eens langs rechts gluren van de wagen voor u zou al een overzichtje kunnen opleveren. EDIT: Na herbekijken heb ik dit verkeerd onthouden dat filmpje. Die wagen die links wou af slaan lijkt me in fout gezien die u weg belemmert, verder is het zeer gevaarlijk om die langs links te passeren, want van daar komen ook mogelijks tegenliggers aan. Lijkt me nog te benoemen als het ontwijken van een obstakel (wagen die al half gedraaid stond).
Filmpje 3: het probleem is dat u via het zebrapad gaat terwijl u wel duidelijk en fietspad hebt hier. Dat er andere fietsers staan? Pech gehad, mooi aanschuiven, en u klikpedalen zijn geen excuus (u manier van rijden maakt duidelijk dat u klikpedaldn gebruikt want u stop niet). Dus mooi aanschuiven, wat later kunt ge ze voorbijsteken, maar zoals u het hier hebt gedaan is het allessinds niet wettig en zou u dus beboet kunnen worden. Fietser op zebrapad moet afstappen als ik me niet vergis.
Korte samenvatting: u bent een wielertoerist op een fiets met klikpedalen. In plaats van u aan te passen aan de omgeving, richt u zich op uw eigen verlangens (ongestoord rijden, liefst hoe het u uitkomt, denk maar aan hoe ge ipv het zebrapad iets verder te benutten, ge u kronkelt door de wagens heen en de borduur oprijdt). En u verwijt dat auto's uit plaatsgebrek en gebrek aan voorzieningen, al eens verkeerd staan. U steekt verkeerde dingen uit die gevaarlijke situaties veroorzaken, en verwijt dan automobilisten van zelf verkeerde dingen uit te steken. Lijkt me niet echt verdraagzaamheid. U lapt regels aan u laars vanwege het gebrek aan mogelijkheden en voorzieningen, en als een wagen het doet is het plots een probleem.
PS: ik ben zelf een student en breng veel tijd door op mijn fiets, ik weet dus dat men soms niets anders kan, of in zekere mate overmacht geld, maar wie zegt dat dat in dit geval op dat ene punt niet zo is voor die wagens? Soms is eens veilig doen beter dan offensief snel proberen rijden.
Laatst gewijzigd door
BrechtS op 10 jun 2015 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.