onopzettelijk vluchtmisdrijf na lichte schade

djyamx75
Topic Starter

onopzettelijk vluchtmisdrijf na lichte schade

#1 , 08 jun 2015 21:50

Een kennis van mij heeft gisteren bij het keren van een straat een andere voertuig geraakt, na aan te rijden gestopt --> hiervan zijn er getuigen maar dan toch doorgereden zonder een adres achter te laten.
Het voertuig heeft hele lichte schade maar er is aangifte geweest bij de politie.
De politie heeft hiervan op mijn vriend zijn voertuig een vastelling gedaan en een ademtest --> geen alcohol gevonden

Mijn vriend mag zich woensdag naar de politie gaan voor een verklaring.
Wat valt er hier aan te doen en wat hangt er hem boven het hoofd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 jun 2015 06:36

Een kennis van mij heeft gisteren bij het keren van een straat een andere voertuig geraakt, na aan te rijden gestopt --> hiervan zijn er getuigen maar dan toch doorgereden zonder een adres achter te laten.
En hoe is dit onopzettelijk?

JPV

#3 , 09 jun 2015 07:02

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /459-t4hs4" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Meeboo

#4 , 09 jun 2015 07:44

U vriend zal waarschijnlijk een veroordeling krijgen wegens vluchtmisdrijf.

rijverbod + boete van 1100€ (al dan niet met uitstel)

na een aanrijding, hoe klein ook, altijd aangifte doen.
politie en rechters zijn daar heel streng in.

djyamx75
Topic Starter

#5 , 09 jun 2015 08:27

Die 1100 euro is dit nog te vermenigvuldigen met 6?

Meeboo

#6 , 09 jun 2015 08:32

Neen

maar ik heb me vergist. minimum boete is 1200€.

"Boetes variëren tussen 200 en 2000€ (te vermenigvuldigen met 6)"

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /459-t4hs4" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV

#7 , 09 jun 2015 08:38

Vroeger was de multiplicator 5,5, vandaar het bedrag van 1100 euro. Nu is het x 6

giserke

#8 , 09 jun 2015 09:10

Justitia Belge is in deze zeer wispelturig.
Sommige parketten gaan niet tot vervolging over als ze zien dat er geen gekwetsten zijn en de zaken nadien nog via de verzekering werden geregeld.
Je krijgt dan een brief met als vermelding dat het parket andere prioriteiten heeft.

Maar in andere steden als Gent wordt je altijd vervolgd.

Meeboo

#9 , 09 jun 2015 09:15

was onlangs nog op het nieuws. ik dacht dat 6 op 10 belgen reeds slachtoffer geworden zijn van vluchtmisdrijf. meestal parkeerschade.

politie en gerecht gingen hierop strenger straffen.

fieke0509

#10 , 09 jun 2015 14:38

Ik weet toch dat, de volgende keer als iemand onopzettelijk mijn auto raakt bij het keren en doorrijdt, het deze persoon zijn beste dag niet is. Het lijkt wel de gewoonte om niet deftig te kunnen rijden, daarbij andere auto's te beschadigen en dan verder te rijden alsof dat ok is.

ddanck
Contacteer: Website

#11 , 12 jun 2015 14:52

Ach

In Antwerpen heb ik de ervaring dat ook bij blikschade wordt vervolgd. In Brussel (waar ik zelf onlangs slachtoffer was) wordt er geseponeerd wegens onvoldoende bewijs, niettegenstaande dat politie ter plaatse is gekomen en PV heeft opgemaakt.

Wordt u gedagvaard voor de rechtbank, dan bedraagt de boete 1200 tot 12000 EUR. De rechtbank kan ook een gevangenisstraf van 15 dagen tot 6 maanden opleggen. De boete wordt bovendien verhoogd met de gerechtskosten (ongeveer 100 EUR). Bedraagt de boete meer dan 150 EUR dan betaalt u bovendien een bijdrage aan het Slachtofferfonds van 150 EUR. De rechter kan verval van het recht tot sturen van minimaal 8 dagen uitspreken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”