Is er echt niets tegen te doen? (grootouders en men dochter)

Protection_
Topic Starter

Is er echt niets tegen te doen? (grootouders en men dochter)

#1 , 04 jun 2015 06:51

Beste,

Nu moet ik mijn verhaal hier toch eens kwijt want ik kan er vandaag zelfs niet door gaan werken omwille van de stress. Mijn schoonouders zijn verschrikkelijk moeilijke mensen, ze zeggen dat wij steeds de slechte mensen zijn en dat wij nooit iets goed kunnen doen. Ze zijn vaak razend op mijn kant van de familie omdat zij zogezegd meer mogen. Ik en mijn vriend hebben gedurende de hele zwangerschap steeds maar moeten aanhoren dat we niet mogen wonen waar we willen, het moest in de buurt van hun zijn. Ook moeten aanhoren dat ze rechten hebben en eisen dat ze mijn dochter zoveel keer zien etc.. Ze hebben me uit zitten schelden dat ik een buitenstaander ben, dat ik hun niet ken etc.. Sinds onze dochter 2 dagen oud is hebben mijn schoonouders NIETS meer van hun laten horen.. Ineens na 8 maanden een brief van een advocaat dat ze mijn dochter willen zien ALLEEN en op een NEUTRALE plaats. Mijn grootste angst is uitgekomen.. Mijn dochter in contact brengen met mijn schoonouders na al die pogingen die wij al hebben ondernomen.. Ik moet zeggen dat ik en mijn vriend NOOIT hebben gezegd dat ze onze dochter niet mogen zien (hebben we brieven, smssjes van en we zijn er tal van keren langs geweest maar we konden niet met hen praten). Onze advocaat gaat nu bemiddelen met die van ons.. Er zijn nog heel veel dingen gebeurd dat ze ons hebben aangedaan (geld gepikt etc) en nu moet ik als Moeder dus mijn dochter verplicht met hen in contact brengen.. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar nu dat we worden VERPLICHT zie ik er echt tegenop. Ik heb er helemaal geen goed gevoel bij, als onze dochter kan praten beginnen ze haar sowieso te manipuleren, ookal zijn we er dan bij.. Heb gelezen dat je als ouder enkel er tegen in kan gaan indien dat de grootouders een misdrijf hebben gepleegd ofdat ze echt niet capabel zijn.. Het probleem.. Toon dat maar eens aan,,
En als moeder voel je het gewoon dat je er niet goed aan doen om je kind ermee in contact te brengen..
Nu is mijn vraag,, Kan ik er dan ECHT helemaal niets aandoen om te verhinderen dat ze ze zien? :( (ik weet dat ze recht hebben op persoonlijk contact maar als ze dat dan misbruiken door onze dochter tegen ons te gebruiken en die sfeer dat er dan zal hangen als we allemaal bij elkaar komen is toch ook niet goed voor haar? Al die spanningen dan..)
Groetjes en alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 jun 2015 07:49

U kan niet verhinderen dat ze uw kind zien. Grootouders hebben een wettelijk recht op omgang met hun kleinkinderen. Zelfs bij grootouders die misdrijven hebben begaan blijft dit recht. Enkel indien dit een gevaar voor het kind betekent kan je hen dit recht ontzeggen, en dan nog best via de rechtbank.

Dit wil echter niet zeggen dat zij zomaar mogen bepalen waar, wanneer, met wie, en hoe vaak deze omgang plaatsvindt.

Eenvoudigste oplossing is nu via AS antwoorden (aan zowel uw schoonouders als hun advocaat) dat u op geen enkel moment hen de omgang ontzegt heeft, dat zij zelf geen enkele moeite hebben gedaan om omgang te hebben met hun kleinkind ondanks de pogingen die u gedaan heeft, dat u dan ook zeer verbaast bent met hun plotse eis, dat u hier uiteraard niet mee akkoord kan gaan, en dat u zelf een regeling voorstelt (redelijk, bv 1 halve weekenddag per maand, op een plaats van uw keuze, met aanwezigheid van personen naar uw keuze).

Zodra u dit gedaan heeft, en ze trekken toch naar de rechtbank, zullen ze zo goed als zeker niet krijgen wat ze eisen, en nog een mooie preek krijgen van de rechter erbij.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 jun 2015 08:00

aanvulling bij Turaki: die "personen naar uw keuze", dat kan dus ook jij en je partner zijn.

Reclame

k.b.

#4 , 04 jun 2015 09:45

Ja uiteraard ... dat "neutraal terrein" is er gewoon te veel aan ...

k.b.

WP002

#5 , 04 jun 2015 09:57

Die neutrale plaats kunnen ze eisen, lijkt mij gezien de omstandigheden zelfs wenselijk, maar als ze eisen om haar ALLEEN te zien, dan hebben ze geen poot om op te staan. U (of uw partner) heeft ten allen tijde het recht om daar bij te zijn.

duma

#6 , 04 jun 2015 10:20

Maak iig niet de fout om ALLES af te ketsen en te eisen dat ze ze niet zien, want dan is de kans groot dat de rechter hen wel omgang zal toekennen ZONDER jouw aanwezigheid.
Die AS die Turaki voorstelt, is de beste optie: duidelijk verwijzen naar het feit dat u hen nooit omgang ontzegd heeft, dat u verbaasd bent over de brief die u krijgt, dat u het spijtig vindt dat zij denken omgang met hun kleinkind te moeten regelen via de rechtbank en dat u inderdaad voorstelt om ....

Turaki

#7 , 04 jun 2015 10:30

Die neutrale plaats kunnen ze eisen
Neen, ze kunnen niets eisen. Omgang met de grootouders dient met de ouders afgesproken te worden, waarbij de ouders het laatste woord hebben. Enkel indien de ouders onwillig zijn hebben de grootouders iets te eisen, nl omgang met hun kleinkind, en kunnen ze vragen aan de rechter om dit op neutraal terrein te laten doorgaan, iets waar de rechter al dan niet op zal ingaan.

WP002

#8 , 04 jun 2015 10:38

Klopt wat je zegt, Turaki, maar ik denk dat in dit geval een gewone afspraak in goede verstandhouding niet meer tot de mogelijkheden behoort. Sowieso lijkt neutraal terrein me dan de verstandigste oplossing (een binnenspeeltuin, het Nachtegalenpark,...)

Turaki

#9 , 04 jun 2015 10:52

Klopt wat je zegt, Turaki, maar ik denk dat in dit geval een gewone afspraak in goede verstandhouding niet meer tot de mogelijkheden behoort. Sowieso lijkt neutraal terrein me dan de verstandigste oplossing (een binnenspeeltuin, het Nachtegalenpark,...)
Dat is iets anders. Uit uw oorspronkelijke antwoord zou men kunnen afleiden dat de grootouders dit kunnen opleggen, wat dus uiteraard niet het geval is. Of het een goed idee is om de schoonouders van TS thuis uit te nodigen, is echter een beslissing die volledig aan TS is (hoewel ik dit in eerste instantie wel zou afraden).

WP002

#10 , 04 jun 2015 11:30

Dat is iets anders. Uit uw oorspronkelijke antwoord zou men kunnen afleiden dat de grootouders dit kunnen opleggen, wat dus uiteraard niet het geval is. Of het een goed idee is om de schoonouders van TS thuis uit te nodigen, is echter een beslissing die volledig aan TS is (hoewel ik dit in eerste instantie wel zou afraden).
De facto komt het wel op hetzelfde neer. TS kan eisen dat de schoonouders niet bij haar binnenkomen en vice versa, dan blijft er natuurlijk by exclusion maar 1 mogelijkheid over...

duma

#11 , 04 jun 2015 11:35

Ik denk niet dat TS staat te springen om bij de schoonouders op bezoek te gaan ;)

Ik volg hier ook Turaki: Ik raad het af om het bij je thuis te doen. Als de kinderen ouder zijn, is een speeltuin altijd een goed idee: kindjes spelen, grootouders kunnen een beetje meedoen, maar wel omgeving die scènes de kop in zal drukken. Bij je thuis zal het kind de spanning tussen mama en oma zeer snel oppikken.
Maar waar met een baby van 8 maanden heengaan, weet ik ook niet zo direct.
Wandeling in het park?

WP002

#12 , 04 jun 2015 11:46

Ik dacht ook aan een park of zo. Alleszins zou ik wel Turaki's raad opvolgen en een aangetekend schrijven sturen, kwestie van later niet van onwil beticht te kunnen worden. Laat zelfs enkele opties open (laat de schoonouders kiezen uit drie of vier momenten), als ze dán het ooit eens voor de rechter zouden willen komen uitleggen, gaat TS zich alvast kunnen verkneukelen in leedvermaak wanneer de rechter hen een bolwassing geeft.

Protection_
Topic Starter

#13 , 04 jun 2015 14:20

Bedankt voor de reacties allemaal. Wat mij zo tegensteekt is dat ik als moeder mijn kind wil beschermen tegen hen ( ze manipuleren mijn vriend zijn broertje van 9 al volop) en dat je dan machteloos staat als ouder? Dat maakt me wel beetje bang, ook voor later. Maar het is dan toch dat mijn dochter vanaf 12 jaar zelf kan beslissen of ze er nog naartoe wilt gaan met ons of niet he?
Ik en mijn vriend hebben het gevoel nu dat we met onze rug tegen de muur staan als ouder. En wat als mijn schoonouders dan haar zitten op te stoken waar wij als ouder bijzitten? Mogen we er dan iets van zeggen of? Want ja.. dan blijven ze dat recht op persoonlijk contact wel hebben..
PS een neutrale plaats zijn we ook volop aan het zoeken, ze heeft echt de leeftijd nog van te jong voor een speeltuin etc.

Turaki

#14 , 04 jun 2015 14:50

Maar het is dan toch dat mijn dochter vanaf 12 jaar zelf kan beslissen of ze er nog naartoe wilt gaan met ons of niet he?
Neen, dat kan ze niet. Tot 18 neemt u als ouder de beslissingen.
Ik en mijn vriend hebben het gevoel nu dat we met onze rug tegen de muur staan als ouder. En wat als mijn schoonouders dan haar zitten op te stoken waar wij als ouder bijzitten? Mogen we er dan iets van zeggen of?
Dan geeft u uw schoonouders een waarschuwing (dus u zegt er iets van), negeren ze deze dan vertrekt u. U bepaalt hoe deze omgang plaatsvindt, en geeft de grenzen aan. Gaan ze hier over, dan eindigt het op dat moment.
Recht van omgang wil niet zeggen dat u zomaar alles moet toelaten, als ouder heeft u het recht om situaties die niet overeenkomen met uw opvoedingsmethode te doen ophouden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 jun 2015 00:39

En registreer op dat moment het gesprek met gsm of opnameapparaat.
Is perfect wettig heb dat regelmatig gebruikt.

Terug naar “Andere”