kredieten op mijn naam zonder dat ik er iets van weet

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: kredieten op mijn naam zonder dat ik er iets van weet

#16 , 30 mei 2015 15:01

Ongeloofwaardig!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 30 mei 2015 16:17

Enige jaren geleden werden diverse van onze personeelsleden geconfronteerd met leningen twv 100.000den euro's die op hun naam werden afgesloten. Uiteindelijk bleek dat deze met eenvoudig vervalste loonbrieven en gestolen identiteitskaarten werden bekomen (lookalikes werden in bepaalde gemeenschappen gezocht om te verschijnen wanneer nodig.)

Zo ongeloofwaardig lijkt TS zijn verhaal me dan ook niet.

Mag ik de heren op JF er ook aan herinneren dat het wel de bedoeling is advies te verstrekken en niet af te zakken naar het niveau van de commentaarsectie van bepaalde populaire kranten?

roharro

#18 , 30 mei 2015 16:50

Na vele jaren in het buitenland kwam ik enkele maanden geleden terug in Belgie. Mijn domicilie stond nog bij mijn vader...

Deze domiciliefraude maakt het m.i. nog een stuk lastiger om aan te tonen dat TS niets afwist van de vermeende daden van zijn vader.
Hij woonde immers officieel de hele tijd samen met hem......

Reclame

JPV

#19 , 30 mei 2015 16:59

als er sprake was geweest van een referentieadres (mogelijk in dit geval) en niet van een domicilie, was er geen probleem qua woonplaats.

roharro

#20 , 30 mei 2015 17:16

Ts zegt "domicilie".
Laatst gewijzigd door roharro op 30 mei 2015 17:28, 3 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#21 , 30 mei 2015 17:17

Neef is ingeschreven in zijn appartement in Antwerpen.
Echt werk is bij een gekende firma in Vlaanderen waardoor hij steeds een periode in Afrika zit een periode in Zuid-Amerika of ergens in Midden-Oosten of Verre-Oosten .
Periode van werken is steeds rond de 90 dagen dus is er geen probleem met domicilie.

JPV

#22 , 30 mei 2015 17:30

Ts zegt "domicilie".
Hij zat vele jaren in het buitenland:
"Na vele jaren in het buitenland kwam ik enkele maanden geleden terug in Belgie"

Dan kan een referentieadres ook niet, gaat enkel voor periode van minder dan één jaar.
Hij zei: "Om eerst op je laatste vraag te antwoorden: zoals je kan lezen werkte ik in hotels in Spanje, echter tijdens de winternmaanden waren deze gesloten en kwam ik terug naar Belgie om kerst te vieren, in 1 van die tussenperiodes heb ik idd parkeerboetes opgelopen. Zoals vele Belgen (om niet te zeggen iedereen) die in de buitenlandse toeristische sector werken, blijft mijn administratie in Belgie, zowel inschrijvingsbewijs van de auto als ziekenkas, enzoverder. Wij waren met een 200 Belgen en ik denk niet dat er 1 persoon was die zich uitgeschreven had in Belgie. Je rijdt gewoon in februari naar Spanje, werkt/woont 9-10 maanden in een hotel en komt terug. Zo elk jaar opnieuw. "

referentieadres HAD mogelijk geweest, maar idd, gezien er waarschijnlijk een domicilie was, is er een probleem.

roharro

#23 , 30 mei 2015 17:37

Wat ik bedoel met mijn opmerking is dat het voor TS gemakkelijker zou zijn om zijn onschuld te bewijzen indien hij in het land waar hij werkt gedomicilieerd zou zijn.
Aangezien hij nu hetzelfde domicilieadres deelt met zijn vader is het voor de buitenstaanders/schuldeisers minder aannemelijk dat hij nu eerst na al die jaren
de malversaties zou hebben opgemerkt.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking "ongeloofwaardig".

JPV

#24 , 30 mei 2015 17:45

boa... hij kan meer dan waarschijnlijk genoeg bewijzen dat hij effectief in het buitenland zat. Of hij nu een domicilieadres of een referentieadres (het wettelijke correcte) had, lijkt me weinig uit te maken voor de zorgvuldigheidsplicht van kredietverleners. Ze zullen toch een aantal zaken (handtekening, kredietwaardigheid, ...) elk individueel moeten bewijzen.

Wat wél een probleem zal zijn voor de OP is dat bij winst, de schuldeisers po zijn woonst (gezamelijk domicilie) alle bezittingen zullen anslaan tenzij hij zijn eigendom kan bewijzen...

Tope

#25 , 30 mei 2015 19:10

Mag ik de heren op JF er ook aan herinneren dat het wel de bedoeling is advies te verstrekken en niet af te zakken naar het niveau van de commentaarsectie van bepaalde populaire kranten?
Off topic: Mr. Vandebos, ik vind jou een moderator uit de duizend. Met dank voor al de energie die je in dit forum steekt. Dit mag ook nog wel eens gezegd worden.

j.demoor

#26 , 31 mei 2015 09:04

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

‘Om diezelfde reden had mijn vader dus een kopie van mijn identiteitskaart, om de administratie hier in orde te houden.’

‘Nu blijkt dat mijn vader tijdens mijn afwezigheid kredieten op mijn naam heeft genomen’...’Hij heeft ook een VOF die hij op mijn naam gezet heeft en waarvoor 4 leningen zijn aangegaan‘...’in 1 van die tussenperiodes heb ik idd parkeerboetes opgelopen.’

‘Als klap op de voorpijl is dus vorige week beslag gelegd op mijn enige bezit (autootje en laptop) ‘

Ik ga ervan uit dat er tot nog toe enkel beslag is gelegd wegens uw parkeerboetes. Zie dit echter na.

“Art.VII.76.De kredietgever mag slechts een kredietovereenkomst of een zekerheidsovereenkomst sluiten na onderzoek van de identiteitsgegevens op basis van, al naargelang het geval :- de identiteitskaart bedoeld in artikel 6 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen...”(28 FEBRUARI 2013. - Wetboek van economisch recht).

Mijns inziens kan dit echter niet op vertoon van een kopie van uw identiteitskaart door een derde,ook al is die uw vader. Vraag dan ook de kredietgever de vernietiging van die kredietovereenkomsten. Wendt u zo nodig tot http://www.ombudsman.be/nl/ombudsman/card/ombudsfin" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.172.De nietigheid van een vennootschap moet bij rechterlijke beslissing worden uitgesproken. De nietigheid heeft gevolg te rekenen van de dag waarop zij is uitgesproken. Aan derden kan zij slechts worden tegengeworpen vanaf de bij de artikelen 67, 73 en 173 voorgeschreven bekendmaking.Art.201.De vennootschap onder firma is een vennootschap die wordt aangegaan tussen hoofdelijk aansprakelijke vennoten en die tot doel heeft,een burgerlijke activiteit of een handelsactiviteit uit te oefenen.”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN).
Leg klacht neer bij de procureur des Konings wegens valsheid van de geschriften waarmee ’Hij heeft ook een VOF die hij op mijn naam gezet heeft en waarvoor 4 leningen zijn aangegaan‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jeanfrisco
Topic Starter

#27 , 01 jun 2015 13:48

Alvast bedankt voor de nuttige antwoorden. Zoals je kan zien uit mijn berichtenaantal ben ik nieuw hier en heb ik totaal geen kennis van juridische/administratieve zaken. Dat is de reden waarom ik advies vraag op dit forum. Dat hier enkelingen zijn die mijn verhaal ongeloofwaardig vinden, zegt vooral veel over hen. Waarom zou ik in godsnaam de tijd nemen om dit verhaal hier uit te typen als het niet waar was, wat win ik daarmee ???

Anyway, ik heb alles nog eens nagelezen en het mag mss ongeloofwaardig en een beetje chaotisch overkomen (sorry, dit is niet de leukste periode uit mn leven) maar het is dus 100% waar. Om nog even op bovenstaande vragen te antwoorden:

- een kopie van de ID-kaart volstaat als het domicilie op hetzelfde adres staat en familie in de eerste graad, zowel bij kredietverleners als bij advocaat gechecked
- mijn domicilie stond in die tijd op hetzelfde adres, dat is de reden dat ik de brieven nooit gezien heb, dat ik daarvoor in het buitenland zat doet eigenlijk niet terzake. Vergelijk het met iemand die een jaar gaat reizen of iemand die zijn domicilie bij zijn ouders in t dorp laat staan terwijl die na zijn studies in Leuven of Antwerpen blijft hangen. Toch veel voorkomende situaties, dacht ik. Anyway, ik was niet op mijn domicilie en daarom heb ik brieven aan mij gericht, nooit te zien gekregen. Of toch dergelijke brieven niet, andere post werd af en toe ingescand. Het was mijn vader dus ik heb er nooit iets achter gezocht. Normaal toch ?
- hij had een kopie van mijn ID om te gaan stemmen met volmacht, maar hij had zeker geen volmacht op mijn bankrekening
- de zaken zijn zeker niet via mijn laptop gegaan maar gewoon via zijn pc
- ik was ingeschreven als zaakvoerder in de VOF, hij en mijn zus als aandeelhouder, mijn zus wist trouwens ook van niks !
- het gaat niet enkel om nieuwe leningen (die idd online werden afgesloten, dat kan bij banken zoals Santander) maar ook om herziening van kredieten
- in totaal dus 8 leningen (telkens van minder dan 25.000 omdat die blijkbaar niet geregisteerd staan of zoiets) + een groot deel cash geld (in vertrouwen gegeven)
- het beslag is niet gelegd wegens de parkeerboetes (die zijn al lang betaald) maar omdat mijn vader zijn accountant al jaren niet meer betaald heeft. De beslagbrief van de deurwaarder was op naam van het accountskantoor waar hij vroeger klant was

bedankt aan zij die het wel serieus nemen. nogmaals; het is al moeilijk genoeg, ik snap er allemaal niks van dat dit kan en dus heb geen boodschap aan commententaren die mij nog dieper in de put duwen...

tnx

mava105

#28 , 01 jun 2015 16:15

Hier zie je nog maar eens tot wat domiciliefraude kan lijden. Je had beter een referentieadres genomen. Daar ka je geen geld mee afhalen.
Woon jij ondertussen nog thuis, samen met uw vader?

denlowie

#29 , 01 jun 2015 16:23

Dat TS eens begint met naar de NBB te gaan om zijn lijst van de leningen in kaart te brengen, daar staan alle leningen en ook alle bankkaarten op waar je onder nul mag gaan, als ook waar hij borg voor staat van de VOF waar hij als aandeelhouder in zat, kan mischien dan ook de datums zien wanneer die leningen zijn aangegaan.

Als dit de waarheid is wat TS schrijft dan gaat de bank ook niet vrij uit, en moet ook de bank aangeklaagd word !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jeanfrisco
Topic Starter

#30 , 02 jun 2015 17:31

Ik ben begin dit jaar op een eigen adres gaan wonen met voor het eerst een eigen domicilie, sindsdien komen er "gekke" brieven enzo aan en zijn dus de lijken uit de kast komen vallen. Dus nee, ik woon niet meer thuis en heb ondertussen ook geen contact meer met hem.

Nadat die brieven kwamen en ik niet wist wat er aan de hand was, ben ik idd naar de NBB geweest, daar heb ik vastgesteld dat er 4 leningen op mijn naam stonden en nog eens 4 op een VOF waarvan ik blijbaar zaakvoerder ben geweest.

Klopt inderdaad, volgens de info die ik nu vergaard heb, hebben de banken hierin ook een fout begaan.

bedankt voor de antwoorden

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”