Kan je als kind afstand doen van een ouder?

stiftje
Topic Starter

Kan je als kind afstand doen van een ouder?

#1 , 31 mei 2015 12:32

Ik plaats dit berichtje in naam van mijn man en zijn broer en zussen...
Die hebben allemaal al jaren geen contact meer met hun moeder.

Ze zijn te weten gekomen dat hun moeder de laatste tijd er slecht aan toe is en vragen zich af of ze geen afstand kunnen doen voor de plichten die ze hebben als kind voor hun ouders.
Ze zouden blijkbaar de kosten van het rusthuis enzo moeten betalen moest ze thuis niet meer kunnen blijven.

De moeder zit blijkbaar al 5 jaar op ziekenkas en leeft van uitkeringen.
Ze heeft ook geen eigendom en huurt een sociale woning.
Mijn man heeft als eerste gebroken met zijn moeder als die van zijn vader ging scheiden.
Hij was toen net 18 jaar en dus wel al meerderjarig als hij besloot geen contact meer te willen met haar. (ondertussen is mijn man nu al 30 jaar)

De moeder heeft nooit goed naar de kinderen omgekeken vroeger.
Ze heeft zelfs de spaarboekjes van de 4 kinderen leeg gehaald zodat ze ervandoor kon met een andere man.

Nu hoop ik dat wij toch op een of andere manier iets kunnen vinden dat wij niet nog eens voor dat mens moeten gaan betalen.
Ze is gewoon te lui om te werken. Mankeert steeds zogezegd vanalles en maakt zelfs haar eigen kinderen zwart.
Wist niet dat zo'n mensen konden bestaan.
Ikzelf begin nu ook al in schrik te leven dat ik binnenkort misschien alles zal moeten afgeven waar wij zolang voor gewerkt hebben om voor haar een rusthuis te moeten betalen.
Wij zijn voorlopig de enige van de 4 kinderen die een eigendom hebben...
Alle kinderen zijn op deze moment meerderjarig.

Van fysieke mishandeling is er nooit sprake geweest, wel van mentale en psychische.
Maar dit kunnen we natuurlijk niet op papier bewijzen.

Weet iemand wat we best zouden doen in dit geval.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2015 15:46

Neen dat kan je niet. Indien ze in een rusthuis zal moeten, kan het OCMW komen aankloppen bij alle kinderen die zullen moeten bijdragen naar eigen kunnen, tenzij duidelijk en onomstotelijk kan worden aangetoond dat ze met de moeder hebben gebroken, maar dat zal zeer moeilijk te bewijzen zijn voor een rechtbank.

j.demoor

#3 , 02 jun 2015 11:22

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn.”(Burgerlijk Wetboek).

Onwettig is de beslissing waarbij het bestaan van een verplichting tot levensonderhoud tussen ouders en kinderen wordt aangenomen met de overweging dat het door de onderhoudsplichtige aangevoerde feit, te weten dat de behoeftigheid van de onderhoudvragende partij, toen zij om bijstand vroeg, te wijten was aan haar wangedrag, ledigheid en verkwisting, zonder betekenis is‘(Cass. 5 februari 1987,Juridat).

“Art.98...§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :...op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp.§ 3. In afwijking van § 2 kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn algemeen afzien van het verhalen van de maatschappelijke dienstverlening verleend aan personen die ten laste zijn genomen in instellingen, waar bejaarden worden gehuisvest, op de onderhoudsplichtigen, met de goedkeuring van de gemeentelijke overheid. Ingeval van toepassing van het eerste lid, kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn uitzonderlijk toch de maatschappelijke dienstverlening op de onderhoudsplichtigen verhalen, wanneer het patrimonium van de persoon die deze hulp geniet opzettelijk in aanzienlijke mate is verminderd tijdens de vijf laatste jaren vóór de aanvang van de maatschappelijke hulp of tijdens de maatschappelijke hulp.”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”