veroordeleld wegens contractbreuk (Huren van een winkelpand)

user72
Topic Starter

veroordeleld wegens contractbreuk (Huren van een winkelpand)

#1 , 01 jun 2015 04:43

Hallo,

Ik heb een vraag ivm de huurwetgeving vooor zelfstandigen. Mijn broer had meer dan 12 jaar geleden een eenmanszaak met iemand gestart.
Na enkele maanden ging het mis, en had hij het wat moeilijk met de zaak.
Na een tijd, had hij een huurachterstal bij de verhuurder. Als ik mij nit vergis had hij 1 maand huurachterstal. Hij gaf ook aan de verhuurder aan, dat hij met de zaak zou stoppen om zich niet in de schulden te werken. Helaas was de verhuurder heel moeilijken had hij weinig begrip. Daarop heeft hij op een keer de winkelpand van mijn broer toen gesloten waardoor allerlei handelswaar (groente en fruit) bedorven waren.

Na een proces bij de rechtbank verloor mijn broer de zaak, waardoor hij zich nog meer in de schulden heeft ingewerkt (contractbreuk, nalatigheidsinteresten van de rechtbank, enz). Wegens contractbreuk, contract was voor 9 jaar.

Een hele tijd nadien ging hij in beroep en ook daar verloor hij. Blijkbaar had die verhuurder zeer goede contacten bij de rechtbank...

Ik vroeg mij af of hij nu nog mogelijkheden heeft om uit dit probleem onderuit te komen, de schulden zijn nu waarschijnlijk al opgelopen tot meer dan 40000€ en hij heeft geen werk, en als hij toch werk vindt, dan moet hij al minstens de helft van zijn inkomen aan de verhuurder terugbetalen als schadevergoeding.

Ik vroeg mij af of hij misschien naar het Europese Hof voor de Rechten van de mens kan gaan, maar hij heeft geen werk, dus pro deo advocaat, ik weet niet of ze dit doen?
een andere optie dat ik aan t denken was, is er een gratie mogelijk na zoveel jaren mogelijk?
Hoe lang duurt die vordering dat de rechtbank heeft uigesproken, staat daar een termijn op tot een verjaring of is dit voor altijd te vorderen?

Kan iemand mij met kennis eventueel wat extra info geven

Alvast dank bij voorbaat !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 jun 2015 07:16

Na uitspraak in beroep zijn volgende zaken nog mogelijk:
-cassatie betreffende fouten in de vorige rechtszaak;
-grondwettelijk hof indien de betrokken wet die gebruikt werd voor de uitspraak tegen de grondwet ingaat;
-Europees hof voor de rechten van de mens indien zijn mensenrechten geschonden werden.

Voor uw broer verder gaat, bevindt hij zich in 1 van voorgaande situaties?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2015 08:22

De vraag is waarom heeft je broer zijn faillissement niet aangevraagd ?

Want met zo een pak schulden zou dit toch de oplossing kunnen geweest zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW

#4 , 01 jun 2015 10:35

Een verhuurder moet geen begrip hebben, maar huur. Ik denk dat dit niet gaat om "goede contacten bij de rechtbank", maar gewoon over gelijk hebben over de grond van de zaak. Verder beroep lijkt mij nutteloos om de redenen die Turaki aanhaalt.

Gratie gaat men nooit geven zolang de schulden nog openstaan.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2015 11:17

Zal waarschijnlijk wel een handelshuur geweest zijn, en daar zijn de wettelijke verplichtingen heel anders dan in de woninghuurwet.

Terug naar “Huren”