Verkeerde kleur van meubels.

bers25
Topic Starter

Verkeerde kleur van meubels.

#1 , 27 mei 2015 12:05

We hadden in een kleine meubelzaak een tafel en een commode besteld. Maar de tafel en de commode worden gemaakt door twee verschillende fabrikanten. We hebben nog expliciet gevraagd of de kleuren dan zouden overeen komen, reeds ze worden gemaakt door twee verschillende fabrikanten. De kleur is "taupe" combinatie met wit. De eigenaar beweerde dat ze hetzelfde kleur zouden hebben. Op de bestelbon staat er ook de kleur "taupe beige". De meubels zijn geleverd, en wat blijkt is er een sterke kleurverschil. Op de verpakking van de tafel staat "Taupe gris" en op de verpakking van de commode staat "Taupe beige". We hebben de eigenaar naar huis laten komen om dit aan te tonen. Ze beweerde dat er totaal geen kleurverschil is. Zelfs een kleurenblinde kan het verschil merken. De eigenaar wil de meubels niet terugnemen of een vergoeding geven. Op de kassaticket staat duidelijk taupe/beige kleur voor de tafel. Ik heb al een aangetekende brief gestuurd naar deze meubelzaak, met de vermelding van het probleem, maar hier werd geen gehoor aan gegeven. Wat is de volgende stap dat ik kan doen?

Afbeelding

Afbeelding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2015 12:12

"met de vermelding van het probleem", heeft u ook gemeld dat dit schrijven bij gebrek aan respons gezien mag worden als ingebrekestelling?

mava105

#3 , 27 mei 2015 12:17

Daarom bestaan er RAL kleuren. Een cijfer van een ralkleur is internationaal overal dezelfde kleur

Reclame

bers25
Topic Starter

#4 , 27 mei 2015 12:20

Geachte mevrouw
In de eerste helft van de maand maart 2015 heb ik bij u de volgende goederen besteld: schuifbaar tafel 160 cm/200 cm in de kleur Taupe/Beige aan €500 en een dressoir 165 cm + speigel 139 cm in de kleur Taupe/Wit aan €450. Bij de bestelling heb ik uitdrukkelijk gevraagd dat ik de taupe kleur van de tafel dezelfde wil als die van de dressoir, en u antwoordde erop dat het geen probleem was.
Op 13/05/2015 werden de goederen geleverd, maar komen niet overeen met mijn bestelling. Ten eerste is de tafel in de kleur Taupe/Grijs en ten tweede de kleur taupe van de twee goederen is helemaal verschillend.
U bent de geleverde goederen komen zien, maar was helaas niet bereid om enige oplossing aan te bieden.
Overeenkomstig Europese Richtlijn 2011/83, die van toepassing is in alle landen van de Europese Unie, heb ik het recht om af te zien van deze aankoop op afstand en dit binnen 14 dagen, te rekenen vanaf de dag waarop ik de levering in ontvangst nam.
Ik wens gebruik te maken van dit herroepingsrecht.
Hierbij wil ik u vragen om het desbetreffende goed nl de schuifbare tafel terug te nemen. Gelieve mij binnen de 14 kalenderdagen het aankoopbedrag van €500 terug te betalen op rekening: IBAN: BE xxxxx
Mocht ik niets van u vernomen hebben dan zal ik verdere stappen ondernemen.
Met vriendelijke groeten

mava105

#5 , 27 mei 2015 12:24

Denk niet dat er een herroepingsrecht vanaf de datum van levering, maar wel vanaf datum bestelling
Laatst gewijzigd door mava105 op 27 mei 2015 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

bers25
Topic Starter

#6 , 27 mei 2015 12:26

Dat was de advies dat iemand mij gaf, om die brief te sturen. Maar hoe dan ook, de bestelling is verkeerd geleverd. De eigenaar moet daar toch iets aan doen?

Lanox

#7 , 27 mei 2015 12:34

We hadden in een kleine meubelzaak een tafel en een commode besteld.
Als ik dit mag interpreteren als dat u fysiek aanwezig was in de winkel tijdens uw bestelling, dan is er helemaal geen verkoop op afstand. En bijgevolg ook geen herroepingsrecht. U kan zich alleen beroepen op een non-conforme levering voor het beige versus grijze gedeelte. Voor het verschil in kleur taupe gaat u een probleem hebben met uw bewijsvoering: u zal moeten aantonen dat de verkoper heeft beweerd dat de kleur bij beide fabrikanten gelijk is.

bers25
Topic Starter

#8 , 27 mei 2015 12:39

We hadden in een kleine meubelzaak een tafel en een commode besteld.
Als ik dit mag interpreteren als dat u fysiek aanwezig was in de winkel tijdens uw bestelling, dan is er helemaal geen verkoop op afstand. En bijgevolg ook geen herroepingsrecht. U kan zich alleen beroepen op een non-conforme levering voor het beige versus grijze gedeelte. Voor het verschil in kleur taupe gaat u een probleem hebben met uw bewijsvoering: u zal moeten aantonen dat de verkoper heeft beweerd dat de kleur bij beide fabrikanten gelijk is.
Wel dit is juist het probleem, ze gaf haar woord dat ze hetzelfde kleur zouden zijn. Maar haar "woord" kunnen we niet als bewijs gebruiken :)
Blijkbaar is dit niet de eerste keer dat ze zoiets doen bij hun klanten, een kennis had blijkbaar ook van hen een tijdje terug meubels gekocht, en ze waren ook met verkeerde kleur geleverd.
Wel staat er op de kassabon voor de tafel " taupe/beige" en op de de verpakking van de tafel staat " taupe gris". Dit moet toch meer dan genoeg bewijs zijn of niet?

Meeboo

#9 , 27 mei 2015 12:48

zoals hierboven gezegd geldt de herroepingsregel enkel bij verkoop op afstand. (vb internetverkoop)

U kan deze dan ook niet inroepen

Meeboo

#10 , 27 mei 2015 12:48

zoals hierboven gezegd geldt de herroepingsregel enkel bij verkoop op afstand. (vb internetverkoop)

U kan deze dan ook niet inroepen

bers25
Topic Starter

#11 , 27 mei 2015 12:51

Als een aankoop niet overeenkomt met wat er op de bestelbon staat, is daar duidelijk iets niet juist mee hé. Ik dacht dat deze forums tips en advies moesten bieden...

Lanox

#12 , 27 mei 2015 12:55

Als een aankoop niet overeenkomt met wat er op de bestelbon staat, is daar duidelijk iets niet juist mee hé. Ik dacht dat deze forums tips en advies moesten bieden...
Herlees mijn post volledig.

mava105

#13 , 27 mei 2015 12:55

Indien je een kleurnummer had opgegeven i.p.v. een kleuraanduiding, had je geen problemen gehad.
http://www.ralkleur.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lanox

#14 , 27 mei 2015 12:58

Indien je een kleurnummer had opgegeven i.p.v. een kleuraanduiding, had je geen problemen gehad.
http://www.ralkleur.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk niet dat je veel meubelzaken gaat vinden waar je uit RAL kleuren kan kiezen. De verkoper neemt gewoon de kleuraanduidingen van de fabrikant over en dat zijn meestal geen RAL codes.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#15 , 27 mei 2015 13:13

RAL-codes zijn vooral nuttig indien je zelf iets laat maken. Ik denk dat TS zoals reeds gezegd een probleem van bewijsvoering gaat hebben (indien u enkel beschikt over de kassabon). Ook niet voorzichtig om volledig te betalen vóór levering, zoals u merkt heeft u geen drukkingsmiddel meer. U kan eventueel in verzoening oproepen bij de vrederechter indien er geen reactie komt.

Gelet op de bedragen waarover het gaat en de bewijsproblemen weet ik niet of het daadwerkelijk opstarten van een procedure zinvol is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Consumenten Koop”