Erfenis en stiefouder/stiefkind

strenzke
Topic Starter

Erfenis en stiefouder/stiefkind

#1 , 25 mei 2015 20:49

Binnekort trouwen ik en mijn vriend ZONDER huwelijkscontract.
Ik heb al een zoontje van 7 uit een vorige relatie.
Nu willen mijn toekomstige schoonouders dat wij trouwen MET huwelijkscontract met scheiding van goederen en wel om volgende reden:
Ze denken dat mijn zoontje, zolang hij minderjarig is, en er zou in die tijd iets met mijn vriend gebeuren, dat alles naar mijn zoontje zou gaan en dat de echte vader gebruik kan maken van de erfenis, ook al leef ik nog, en er een beperkte regeling is qua omgang met de vader.

Nu ik ben zelf een "stiefkind" en mijn stiefvader kan mij ook niets nalaten tenzij hij dit in zijn testament zet, toch?

Ik verdenk mijn toekomstige schoonouders ervan dat ze gewoon een zondebok zoeken, om ons toch maar dat contract op te dringen!

Een stiefkind kan immers niet erven van zijn stiefouder, of ben ik zo verkeerd?
I get my strenght out my Little Angel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 25 mei 2015 20:59

Een stiefkind kan immers niet erven van zijn stiefouder, of ben ik zo verkeerd?

Ja en neen.

Formeel kan dat kind niet van zijn stiefouder erven, enkel van zijn eigen ouder.

Maar nemen we het voorbeeld van gehuwden zonder contract waarbij enkel de stiefouder werkt en inkomsten heeft:
Die inkomsten zijn gemeenschappelijk. Van het kapitaal dat daaruit voortvloeit wordt de helft eigendom van de biologische ouder van het stiefkind.
Overlijdt de biologische moeder (echtgenote van de stiefvader) dan erft het stiefkind de helft van de gemeenschappelijke bezittingen van zijn biologische ouder en zijn stiefouder.

In die zin erft het stiefkind kapitaal dat werd verdiend door zijn stiefouder, niettegenstaande formeel gezien het stiefkind toch geen erfgenaam is van zijn stiefouder.

Enkel indien de biologische ouder en de steifouder exact dezelfde inkomsten hebben doet deze verschuiving zich niet voor.

Huwen de lieden uit mijn voorbeeld met volledige scheiding van goederen dan zal het stiefkind NOOIT iets erven van zijn stiefouder, noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks.
Laatst gewijzigd door roharro op 25 mei 2015 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

strenzke
Topic Starter

#3 , 25 mei 2015 21:01

Het zou gaan om goederen die mijn toekomstige man zou erven van zijn ouders...

Reclame

roharro

#4 , 25 mei 2015 21:06

Het zou gaan om goederen die mijn toekomstige man zou erven van zijn ouders...
Die zal het stiefkind niet erven, ook niet indien gehuwd wordt zonder contract.
Die gaan naar zijn biologische kinderen of indien geen kinderen naar zijn familie.

strenzke
Topic Starter

#5 , 25 mei 2015 21:08

Tenzij hij anders laat schrijven in zijn eigen testament toch?
Ook al is dat erfenis die hij verkrijgt tijdens het huwelijk?

roharro

#6 , 25 mei 2015 21:12

Hij kan dat inderdaad wijzigen via testament.
En dat eender welk huwelijkscontract of geen huwelijkscontract.

strenzke
Topic Starter

#7 , 25 mei 2015 21:16

Als wij nu samen een huis zouden kopen, dan krijgt mijn zoontje en ook mss onze toekomstige kinderen dus evenveel?
Maar, zowel ik als mijn zoon hebben geen recht op de erfenis van mijn schoonouders, als ze gestorven zijn en dan later ook mijn man?
Want zo heb ik het dus altijd begrepen..

roharro

#8 , 25 mei 2015 21:27

Als wij nu samen een huis zouden kopen, dan krijgt mijn zoontje en ook mss onze toekomstige kinderen dus evenveel?
Maar, zowel ik als mijn zoon hebben geen recht op de erfenis van mijn schoonouders, als ze gestorven zijn en dan later ook mijn man?
Want zo heb ik het dus altijd begrepen..
Indien jullie na huwelijk samen een huis bouwen is dat van beiden.

Laten we veronderstellen dat er één kind uit het huwelijk wordt geboren.

Ook veronderstellend dat er geen testament is en dat uw huidig biologisch/wettelijk kind niet door zijn stiefvader wordt geadopteerd.

Dan heeft
uzelf: twee kinderen (en dus twee erfgenamen)
uw echtgenoot: één kind (en dus één erfgenaam)

Bijgevolg wordt bij uw overlijden uw helft van het huis verdeeld tussen de twee kinderen.
En wordt bij het overlijden van uw echtgenoot zijn helft van het huis enkel en alleen geërfd
door jullie tweede, gemeenschappelijk kind.

Dus in totaal zal het tweede kind een groter deel van het huis erven (75 percent).

Maar niets weerhoudt uw echtgenoot ervan om een testament op te stellen en evenveel te laten erven door ieder van de twee kinderen.
Het erfdeel van zijn stiefkind zal belast worden (successierechten) alsof het zijn eigen kind was.

roharro

#9 , 25 mei 2015 21:48

Als uw man niet vooroverleden is dan erft hij van zijn ouders.
Is uw man voor zijn ouders overleden dan erft de verdere familie van uw schoonouders.

Hetgeen uw echtgenoot heeft geërfd van zijn ouders zal bij zijn overlijden ofwel geërfd worden door zijn wettelijk(e) kind(eren) of indien er geen zijn door zijn verdere familie. Uzelf krijgt wel het levenslange vruchtgebruik.

Uw huidig enig kind zal daar nooit iets van erven (behoudens testament van uw echtgenoot in die zin).

strenzke
Topic Starter

#10 , 25 mei 2015 22:14

Dank u voor de info! Ik hoop dat ze het nu eindelijk is willen snappen!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”