conflict met huurder als buur

mathmich
Topic Starter

conflict met huurder als buur

#1 , 25 mei 2015 16:05

Hallo,

situatie:
ik ben eigenaar van een appartement op de 2de verdieping. Op de 3de (bovenste) verdieping bevind zich een studio dat bewoond wordt door huurders.
De eigenaar van de studio verhuurt dit via het OCMW. In alle andere panden wonen de eigenaars (het gebouw is dus niet van het ocmw).

Donderdag 21 mei 2015 kwam ik thuis na het werk en zag 2 plassen water op mijn eettafel. Toen ik naar boven keek werd het al snel duidelijk dat er water van mijn bovenbuur via de plafondverlichting op mijn tafel was beland.
Ik ben bij de bovenburen gaan aankloppen, en kon zien dat hun keuken zich boven mijn eettafel bevindt. Later die avond zijn de boven buren bij mij langs gekomen, en deze hebben mij bevestigd dat hun keuken zich effectief boven het lekt situeert.
Ik heb meteen nog die avond de eigenaar van de studio gebeld om dit lek te melden.
Op 22/05/2015 belde de eigenaar mij terug om te zeggen dat hij de toestemming van de huurders had om 25/05/2015 te komen kijken naar het lek in de studio en naar een oplossing te zoeken.
Op 24/05/2015 krijg is 's avonds telefoon van de eigenaar van de studio, dat de huurders van gedacht zijn veranderd en dat hij de studio niet zal mogen betreden op 25/05/2015.
OP 25/05/2015 ben ik zelf nog eens gaan aankloppen bij de huurders om te horen of er geen andere datum deze week past dat de eigenaar eens langs mag komen. Ik ga de huurders hun woorden hier niet herhalen, maar het was duidelijk dat er niemand nog in de studio binnen mag.

Ik kan dus sinds 21/05/2015 het licht boven mijn eettafel niet meer aandoen uit schrik voor elektrocutie (en brand).

Hierbij nu mijn vragen:
Is er op juridisch vlak iets mogelijk dat de eigenaar van het appartement toch binnen mag bij de huurders om te kijken wat het lek veroorzaakt?
Is er iets dat ik kan doen om toch een loodgieter bij mijn buren binnen te krijgen (ik heb zwart op wit van de eigenaar de melding gekregen dat als ik het probleem kan oplossen, ik de factuur naar hem mag doorsturen) ?
Indien ikzelf, de eigenaar, en de wijkagent niet tot een oplossing kom om snel binnen te geraken in de studio om de lek op te lossen, wat zijn dan de volgende stappen die ik moet ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 25 mei 2015 16:26

Nee jij kunt niets ondernemen zonder hun toestemming, je kan hun enkel in gebreke stellen via AS en de schade die ze veroorzaken doen betalen.
Misschien kan de wijkagent hun op andere gedachten brengen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mathmich
Topic Starter

#3 , 25 mei 2015 16:36

Nee jij kunt niets ondernemen zonder hun toestemming, je kan hun enkel in gebreke stellen via AS en de schade die ze veroorzaken doen betalen.
Misschien kan de wijkagent hun op andere gedachten brengen.
Hallo,

Schade is er (nog) niet, maar ik kan toch moeilijk mijn verlichting niet meer aansteken tot mijn bovenbuur zijn ok geeft om iemand naar het lek te laten kijken?

Reclame

roharro

#4 , 25 mei 2015 17:19

Syndicus op de hoogte brengen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#5 , 25 mei 2015 17:25

Syndicus onverwijld op de hoogte brengen, wijzen op risico voor brand, schade aan gemeenschappelijke delen, electrocutie (huurders).

sloeberken

#6 , 25 mei 2015 18:19

Is er een Syndicus in een blokje met 2 appartementen en 1 studio.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mathmich
Topic Starter

#7 , 25 mei 2015 18:41

Syndicus is de zelfde persoon als de eigenaar van de studio boven mij waar het probleem zich voor doet. Dus de syndicus is op de hoogte. Kan deze persoon dan met de pet van syndicus wel de huurder verplichten om hem te laten kijken naar de lek?

Vandebos

#8 , 25 mei 2015 18:48

Ja, dat kan hij, zeker als die syndicus wordt gewezen op zijn persoonlijke aansprakelijkheid indien er effectief een kortsluiting plaatsvind.

Indien deze uit onwetendheid of koppigheid niet ingrijpt rest er TS niets anders dan zijn verzekering in spel te brengen en bij gebrek aan reparatie de eigenaar/syndicus voor het vredegerecht te dagen. Deze zal op zijn beurt de huurders dienen te dagen.

Samen met de andere eigenaar eens gaan babbelen met het OCMW zodat deze kunnen 'leunen' op hun cliënt kan soms helpen. Alhoewel, het aantal keren dat ik reeds een advocaat of politie naar een OCMW heb dienen te sturen in eigen dossiers doet me dit geen grote kans geven.

chantika

#9 , 25 mei 2015 19:03

Is er wel een lek? Het kan ook om een ongeval gaan waardoor een hoeveelheid vloeistof op de vloer of in een kast terecht gekomen is. Als het om een lek gaat dan heb je nu nog steeds vloeistof die uit leiding van de lamp lekt. Neem ook eens contact met het ocmw. ocmw heeft de toestemming van de verhuurder om dat pand voor hem te verhuren. Ocmw kan de rechter om toestemming vragen om het pand te bezichtigen. Ocmw moet het pand aan de eigenaar terug geven in de zelfde staat als ze het ontvangen heeft.

Xenophon

#10 , 26 mei 2015 13:03

Bel met het OCMW, zij voorzien in principe 'begeleiding' bij die huurders. En ze kunnen meer druk zetten. Nog beter: laat dit doen door de verhuurder want zijn contactpersoon is het OCMW, de personen die er verblijven zijn onderhuurders. Anders syndicus/eigenaar in gebreke stellen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

j.demoor

#11 , 27 mei 2015 11:01

‘dat er water van mijn bovenbuur via de plafondverlichting op mijn tafel was beland‘ kan ook te wijten geweest zijn aan een eenmalige voorbijgaande gebeurtenis.

‘Schade is er (nog) niet’ zodat u ook geen herstel ervan of schadevergoeding kan eisen.

‘Ik kan dus sinds 21/05/2015 het licht boven mijn eettafel niet meer aandoen uit schrik voor elektrocutie (en brand)’.
Deel uw bovenburen -desnoods aangetekend- mee dat u uw licht boven de eettafel terug aandoet en dat de eraan verbonden risico’s ten hunnen laste zijn wegens hun weigering de oorzaak van het lek te (laten) onderzoeken en mee te delen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”