schulden van moeder

Arienh
Topic Starter

schulden van moeder

#1 , 23 mei 2015 10:55

Mijn moeder en ik wonen al samen sinds ik geboren ben. Ongeveer 11 jaar geleden kreeg ze borstkanker en dit is ongeveer een 4 jaar geleden uitgezaaid in de botten, terminaal dus.
Sindsdien heb ik haar financiele dingen overgenomen.
Ik heb op een gegeven moment gezien dat ze redelijke sommen geld afhaalde (om uit te delen aan mijn broers) en heb haar toen gezegd dat haar rekeningen en medicijnen voor gingen op alles en dat ik vanaf nu 1000 euro op een spaarrekening zou zetten en als er iets betaald moest worden, ik dit dan op haar gewone rekening doorstortte. Zij ging hier mee akkoord.
Ondertussen heeft een van men broers het gedaan gekregen om zijn auto's op haar naam te zetten om zo inbeslagname te voorkomen (resultaat is dat mijn moeder voor alle rompslomp opdraait) EN dat zij een lening (in godsnaam hoe kan een palliatief persoon nog een lening vast krijgen???) heeft gedaan voor hem van 5000 euro.
Dus je kan al raden dat het van kwaad naar erger gaat.
Vorige week is het tot een ruzie gekomen dat zij mij beticht van diefstal omdat ik die 1000 euro elke maand afhaalde (er kan bewezen worden aan de hand van een aparte rekening wanneer het geld er op kwam en wanneer ik terug doorstortte naar haar rekening) en heb ik gezegd dat het voor mij hier stopt en dat ik niks meer ermee te maken wil hebben.
Nu heeft zij op twee dagen tijd al 400 euro afgehaald, zogezegd voor medicatie (ik weet dat ze maandelijks een medicatiekost heeft van ongeveer een 200 euro) dus ik heb bang dat ze nu "the golden age" wil beleven en alles gaat spenderen aan ofwel nutteloze dingen ofwel men broers en daarmee haar rekeningen niet meer gaat betalen.
De clou: haar domicilieadres staat dus hier, op het huis dat mijn vriend en ik gekocht hebben onlangs.
Wat kan ik doen om te voorkomen dat ik door haar geldstrooien mee in een zwart gat van schulden ga getrokken worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 23 mei 2015 11:00

heeft ze wel schulden?

wanton

#3 , 23 mei 2015 12:10

heeft ze wel schulden?
Sorry JPV , is dat alles dat je daar op te zeggen hebt?

Ik denk dat TS idd bezorgd is voor hetgeen haar kan overkomen. Een bewindvoerder aanvragen voor moeder is misschien te hoog gegrepen. Maar door het feit dat moeder inwoont in de woning van de dochter, kunnen toch bepaalde eisen gesteld worden. En daar bedoel ik in eerste instantie mee een volledig inzicht in de financiële situatie van moeder. Nog niet direct beslissingsmacht. Die vrouw moet beschermd woren tegen zichzelf én tegen haar zoon, die blijkbaar misbruik maakt. Auto's en leningen op naam van moeder ten gunste van de zoon, dat kan niet.
De dochter mag mi. nu moeder niet in de steek laten en moet proberen haar in toom te houden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Turaki

#4 , 23 mei 2015 22:02

En daar bedoel ik in eerste instantie mee een volledig inzicht in de financiële situatie van moeder.
Kan niet geëiste worden (wel beleefd gevraagd, maar niet afdwingbaar, wegens privacy enzo).

Enige sluitende bescherming die TS heeft, is zijn moeder buitenzetten (en ik heb sterke vermoedens dat dit voor TS geen optie is).

JPV

#5 , 23 mei 2015 22:19

heeft ze wel schulden?
Sorry JPV , is dat alles dat je daar op te zeggen hebt?
als je weet dat ze schulden heeft, is het antwoord op de vraag gans anders dan als je twijfelt. Het was dus een serieuze vraag.

Arienh
Topic Starter

#6 , 23 mei 2015 22:59

Zij heeft een lening lopen (die ze dus voor men broer heeft gedaan), heeft twee auto's, een camion en een grote aanhangwagen op haar naam (hij zegt wel altijd de tax en verzekering terug te betalen maar doet dit dus niet) en ze heeft onlangs een brief gekregen dat ze loonbeslag gaan uitvoeren de volgende keer dat ze te laat betaalt...
Zij zit aan een 300-400 euro kosten per maand alleen al voor ziekenhuis, medicatie erbij is ook nog eens een 300 euro.
Mijn broer drinkt enorm veel, vorig jaar nog kregen we politie aan de deur omdat mijn moeder zogezegd vluchtmisdrijf had gepleegd en een cafe kort en klein had geslagen om half vijf 's morgens (hij dus)...
Ik ben bang dat hij een dezer een ongeval gaat veroorzaken en dat hij haar gaat forceren om die schuld op zich te nemen (domicilie staat hier he)
Ik heb moeten vechten, plakken en puzzelen voor haar schulden af te betalen en nu zie ik het gewoon weer bergaf gaan en de put in maar deze keer zit er wel het dak boven de hoofden van mijn drie kinderen tussen...
Ze verblijft sinds een tweetal maanden trouwens bij een vriendin van haar omdat de kindjes teveel verkoudheden meebrengen van school (pas begonnen en constant snotneuzen) maar alles komt hier terecht he

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mei 2015 23:24

Naar gemeente gaan en zeggen dat uw moeder niet meer bij u woont. U hoeft niet te zeggen waar ze wel woont.
Ook de wijkinspecteur in kennis stellen. Deze zal komen vaststellen dat ze niet meer bij u woont. Waarom haar nieuw adres niet doorgeven ...dan moet politie eerst daar gaan controleren en dan staat moeder terug aan uw deur.
Er wordt dan zowel een administratieve akte AACB ambtelijke afschrijving collegiaal besluit opgesteld als een PV inbreuk bevolking
Bewindvoerder aanvragen via vredegerecht
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013031714" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/verruimde-bevoegdhe ... n-17032013" onclick="window.open(this.href);return false;
Bewindvoerder kan ook de periode in verleden nagaan naar 'verdachte' betalingen.
Zeker het op haar naam zetten van wagens van uw broer en de kosten en de PV's wegens enz enz zullen dan wel wijzen op misbruik.

Hou er rekening mee dat zolang uw moeder bij u ingeschreven staat men uw volledige inboedel met beslag kan leggen.
Wanneer weet u dat ...wel wanneer er een sticker op uw voordeur kleeft met sleutels af te halen politiebureau.

Persoonlijk eens contact opnemen met
sociale dienst ocmw of met een http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false; in uw buurt ..voor info en doorverwijzing.

Xenophon

#8 , 24 mei 2015 17:59

Inderdaad trachten de schade te beperken en er zo snel mogelijk voor zorgen dat ze niet meer bij u gedomicilieerd staat. Terminaal of niet, dat geeft haar niet het recht om uw gezin mee het moeras in te trekken. Zorgen dat u goed alle documentatie over het financieel beheer bijhoudt zodat men u daar niets kan verwijten en gelet op de schulden, na het overlijden een snelle trip naar de griffie om het register van verwerpingen te gaan ondertekenen of op zijn minst aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Arienh
Topic Starter

#9 , 04 sep 2015 17:10

We zijn nu al even verder en heel veel gebeurd ondertussen...
Eind mei had ze beslist van haar post door te laten sturen naar haar verblijfadres. Dus had ik geen inzicht meer in de rekeningen die wel of niet aankwamen. Half juni werd een brief van de deurwaarder verkeerdelijk in mijn bus gestoken. Een bedrag van 526 euro binnen de week betalen. Zij heeft dit niet betaald noch op zich genomen om dit te doen, dus heb ik moeten betalen. Ondertussen was er een advocaat mee bezig en is de schrapping in gang gezet (de moment van een positief besluit werd haar adres met ingang vanaf de datum van aanvraag daar gezet)
Ze heeft dit nog willen vermijden door zich te verstoppen voor de politie maar deze hebben positief beslist aan de hand van verklaringen van de buren)
Haar bedoeling was, en dit had ze proberen te bereiken door overal te gaan vertellen dat ik haar buiten had gezet, om zo sneller een woning of flat van het OCMW te krijgen, wat dus niet gelukt is...
Het heeft me enorm pijn gedaan dit te moeten doen maar die deurwaarder en haar beslissing om te negeren ipv te betalen hebben me er toe gezet van ze idd te laten schrappen.
Alle contact sindsdien is verbroken door mij...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”