tekenen voor lening maar geen eigenaar?

annemarie1234
Topic Starter

tekenen voor lening maar geen eigenaar?

#1 , 22 mei 2015 17:51

hallo,

ik en mijn partner zijn wettelijk samenwonend.. we hebben reeds samen een lening aangegaan voor de bouw van een woning waar we dus ook samen eigenaar van zijn.. Nu wil mijn partner graag een pand kopen om zijn zelfstandige activiteiten in te doen, en dat pand zal dus ook afbetaald worden met zijn zelfstandig beroep, waardoor het dus ook normaal zou zijn dat hij enige eigenaar wordt.. Maar aangezien wij wettelijk samenwonend zijn, zal ik dus moeten meetekenen voor de lening die aangegaan wordt, maar op papier zal ik geen eigenaar zijn.. Reageer ik nu overdreven door te zeggen dat ik dit niet zie zitten, want dat het voor mij enkel risico's inhoudt dan? Ik wil mee tekenen voor de lening en er ook mee voor afbetalen maar dan wil ik op papier ook wel mede eigenaar zijn! Wat zijn jullie reacties hierop?

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2015 19:03

U hebt dan uiteraard alleen de lasten maar geen baten.
Mocht u uiteen gaan ...volstaat dat uw partner ergens anders gaat wonen dan bent u niet leer wettig samenwonenden.
Maar u blijft toch voor de rest van de lening en bij niet betaling door andere partij opdraaien voor alle kosten intresten en lasten.

x.shot

#3 , 22 mei 2015 19:14

Ik kan verkeerd zijn, maar ik denk dat U alleen zou moeten tekenen voor kennisname en niet als medeontlener. Dit omdat jullie wettelijk samenwonend zijn. Als je echt zeker wilt zijn, maak je best een scheiding van goederen contract op bij de notaris.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2015 19:59

En zeker geen gemeenschappelijke rekeningen hebben.
Eens lezen :
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

wanton

#5 , 23 mei 2015 12:16

Wettelijk samenwonenden leven hoedanook in een stelsel van scheiding van goederen , dus zo'n contract maken hoeft niet. Ik vind het wel ver gaan dat TS moet mee tekenen voor een lening voor haar partner. Ik raad het haar ten sterkste af dit te doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”