Iemand beletten om nog kredieten aan te gaan / zwarte lijst

TangoKath
Topic Starter

Iemand beletten om nog kredieten aan te gaan / zwarte lijst

#1 , 21 mei 2015 12:49

Goeiemiddag iedereen

Ik wou langs deze weg wat informatie inwinnen of het mogelijk is iemand op een zwarte lijst te laten plaatsen inzake kredieten.

Kan je iemand beletten nog een krediet aan te gaan en/of ervoor te zorgen dat hij of zij nergens geen krediet meer krijgt?

Het gaat om een meerderjarig kind dat krediet na krediet, lening na lening aangaat en zo meer en meer in de schulden komt; het is ondertussen onbegrijpelijk geworden dat die kredieten nog worden toegekend, maar blijkbaar is het wel zo. Met als gevolg dat de ouders zich erg ongerust maken over wat er gebeurt als hun kind die kredieten niet meer kan betalen. Hij of zij woont nog in de ouderlijke woning en is daar gedomicilieerd. Ook ingeval van overlijden van het kind, vrezen de ouders opgezadeld te worden met een hoop schulden.

Het gaat niet enkel over leningen en het aanvragen van kredietkaarten, maar ook simpele dingen, zoals elektro aankopen op krediet (bv bij een grootwarenhuis).

Is er een mogelijkheid om zo'n persoon op "de zwarte lijst" te laten zetten zodat er geen enkele krediettoekenning meer mogelijk is?

Dank bij voorbaat voor uw reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2015 12:54

NEEN !

Hij is meerderjarig, en het zijn enkel kredietverstrekkers die je na het aangaan van een krediet onmiddellijk je op deze positieve lijst zet, en wanneer je drie maanden niet afbetaald kom je automatisch op de negatieve lijst(zwarte lijst).
Iedereen die een bankkaart heeft komt automatisch op de lijst van het consumenten krediet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

TangoKath
Topic Starter

#3 , 21 mei 2015 13:12

Is er dan geen enkele manier / mogelijkheid om het een persoon onmogelijk te maken kredieten aan te gaan?

Kan me in België dan tot in het oneindige en tot al je geld op is, kredieten blijven aangaan?

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 mei 2015 13:46

Niet eenvoudig indien er geen duidelijke stoornis is maar u kan via de vrederechter beschermende maatregelen trachten te laten opleggen waarbij u of iemand van de familie als bewindvoerder kan optreden. Art. 488 e.v. BW geloof ik. Maar het gaat om ingrijpende maatregelen en er is een onderscheid tussen een meerderjarige die roekeloze leningen afsluit enerzijds en een stoornis die dergelijke beschermende maatregelen noodzakelijk maakt anderzijds. Begrijpelijk gelet op het ingrijpende karakter, een rechter gaat daar niet licht over. Indien u zover wenst te gaan is het inwinnen van deskundig advies m.i. onontbeerlijk.

Vroeger bestond er een specifieke procedure voor 'verkwisters', Art 544 BW geloof ik, maar dat werd opgeheven en geherstructureerd in hetgeen ik reeds opnoemde.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mei 2015 23:48

Klopt, in belang van de persoon een bewindvoerder aanstellen.

Al naar gelang de leeftijd indien er redenen voor zouden zijn : verlengde minderjarigheid.... maar zal vermoedelijk niet meer kunnen.

Heeft betrokkene werk..
Mogelijk eens naar de sociale dienst OCMW of een http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false; gaan.

Jackrussell

#6 , 06 jul 2015 15:04

Dan gaat zo iemand het lenen bij "niet officiële instanties" die geen brieven sturen als er niet wordt betaald. Het is symptoombestrijding. Die kredieten worden voor iets afgesloten. Het is beter die oorzaak weg te nemen.

Je kunt iemand onder curatele laten plaatsen. Dat kan bv. als iemand niet in staat is zelf fatsoenlijk z'n zaken te regelen. Bv. bij verslaving of dementie.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”