Bijna 2 jaar uit elkaar, EOO , advocaat adviseert wachten

tjeepee
Topic Starter

Bijna 2 jaar uit elkaar, EOO , advocaat adviseert wachten

#1 , 16 jun 2008 20:32

Op 14 juli 2006 hebben ik en mijn echtgenote een onderhands document opgesteld van appart wonen (zelf voorlopige en dringende maatregelen op papier gezet)

Ik ben gaan wonen in een huisje wat ik huurde (huurcontract 15 juli 2006 op mijn naam) - niet ingeschreven in de gemeente toendertijd waar ik woonachtig was

Op 1 juli 2007 (huurcontract) ben ik verhuist naar Antwerpen en op 26 juli 2007 heb ik me officieel ingeschreven in deze gemeente

Ik ga nu verhuizen naar Frankrijk - per 1 augustus 2008
En een handelsfonds kopen (banklening etc..)

Hiervoor MOET/WIL ik gescheiden zijn,

EOT lukt niet, we komen niet overeen.

Inmiddels advocaat verzoekschrift laten opstellen voor EOO, en hij wilt nu wachten tot de 26e juli tot de effectieve indiening. = 1 jaar na datum inschrijving huidige woonplaats Antw. dit betekend uitspraak door rechter pas oktober/november, hierop kan ik NIET wachten, ik moet een oplossing hebben voor 1 augustus as.

Heeft dit zin??, gezien de bovenstaande situatie? Ben toch al meer dan 1 jaar uit elkaar, hiervan zijn 1e huurcontract en onderhandse maatregelen toch bewijs van?

Kan ik nog via de vrede rechter voorlopige en dringende maateregelen vragen? zodat ik zakelijk verplichtingen kan aangaan zonder dat mijn vrouw (bijna ex) moet meetekenen?
kan dit sneller gaan? krijg ik dat nog rond binnen 1 maand? heeft dit zin om zakelijke verplichtingen aan te kunnen gaan?

Mijn advocaat houdt vast aan de 26e en wachten tot de datum van echtscheiding ergens pas in oktober/ november

Zijn er nog andere oplossingen?

Alvast bedankt voor de reacties.
J.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 17 jun 2008 10:44

Om eénzijdig de echtscheidingsprocedure op gang te trekken zal u idd. één jaar feitelijk gescheiden moeten leven.
Voorlopige maatregelen kan u 'altijd' vragen, hetzij bij de vrederechter of via een 'kort geding' procedure.

tjeepee
Topic Starter

#3 , 17 jun 2008 19:09

Zijn voorlopige maatregelen voldoende voor mij alleen om zakelijke handelingen te stellen zoals de aanschaf van een handelsfonds?

Reclame

Lex

#4 , 18 jun 2008 09:49

Art. 1418. Onverminderd...is de toestemming van BEIDE echtgenoten vereist om :1.b) een handelszaak of enig bedrijf te verkrijgen,...2.d) een lening aan te gaan....Art. 1427. Het wettelijk (huwelijks)stelsel wordt ontbonden door:2° de echtscheiding...(Burgerlijk Wetboek)

Art. 1278. Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt (uitgesproken),...heeft ten aanzien van derden zijn gevolgen vanaf de dag van de overschrijving. Ten aanzien van de echtgenoten,wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...(Gerechtelijk Wetboek)

In theorie heeft u de toestemming nodig van uw bijna ex-vrouw...in de praktijk zijn er wel banken die hun beslissing, om een lening toe te kennen, op die laatste zin(=vet) gaan baseren. Veel hangt af van de strategie die de bank volgt.

Voorlopige dringende maatregelen vragen is GEEN vordering tot echtscheiding!

tjeepee
Topic Starter

#5 , 18 jun 2008 13:15

Kijk eindelijk een oplossing. Hartelijk bedankt voor uw reactie, hier kom ik mee verder.

Terug naar “Echtscheiding”