gehuwd volgens een wettelijk stelsel - van wie is wat ?

KimSe

Re: gehuwd volgens een wettelijk stelsel - van wie is wat ?

#2 , 19 mei 2015 14:07

bij het wettelijk stelsel is het zo dat alles van voor het huwelijk + schenkingen, erfenissen in het eigen vermogen vallen.
Alles tijdens het huwelijk bijeen gespaard, gekocht, ... valt in de gemeenschap.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#4 , 19 mei 2015 14:22

bij het wettelijk stelsel is het zo dat alles van voor het huwelijk + schenkingen, erfenissen in het eigen vermogen vallen.
Alles tijdens het huwelijk bijeen gespaard, gekocht, ... valt in de gemeenschap.
dus is de woning 100 % eigendom van wie ze destijds (voor huwelijksdatum) betaald heeft, ook al is de grond beschreven op onverdeelde helft
Neen. Volgens recht van natrekking is de woning eigendom van beide eigenaars van de grond.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KimSe

#5 , 19 mei 2015 14:32

een woning volgt het recht van natrekking.
woning zal dus ook 50/50 eigendom zijn, indien niets anders overeengekomen

Reclame

roharro

#7 , 19 mei 2015 15:24

1. is dit ook voor onze gemeenschappelijke spaarboek van voor het huwelijk, ik zie dat die op mijn naam staat, nu nog steeds
moet dit niet allemaal op ons beiden komen ?

2. wij hebben geen kinderen, enkel onze ouders, 't is toch niet dat de helft bij overlijden van een partner naar de ouders in rang 1 gaan (helft spaargeld - helft gezinswoning met vruchtgebruik)
1. die is voor de helft van ieder
2. wat jullie bezaten van voor het huwelijk gaat naar de respectieve ouders, inderdaad...de LLE krijgt daar wel het vruchtgebruik van.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

k.b.

#8 , 19 mei 2015 15:54

Wat wenst TS in deze ?
Een bezoekje aan een notaris voor een keuzebeding lijkt mij bvb een goed idee ...
eventueel testamentair de eigen vermogens regelen ...

Tevens moet TS en zijn partner even denken wat men met het finale vermogen zal doen van de langstlevende ...
mogelijks zijn de ouders op dat moment ook reeds overleden ...

Een woordje uitleg van een notaris zal u doen begrijpen dat u best van het leven geniet ...

k.b.

wanton

#9 , 19 mei 2015 18:11

Dit is simpel op te lossen door beiden een briefje te schrijven , met datum en handtekening : ' Ik laat heel mijn nalatenschap over aan mijn echtgenoot/ote NN.'

In het wettelijk stelsel, bij afwezigheid van kinderen , gaat de volledige gemeenschap steeds naar de partner. U moet wel zorgen dat dat ook gebeurt voor 'eigen vermogen.' De rekening van 1990 op naam van echtgenoot is moeilijk, want waarschijnlijk bevat dat ook een deel geld van de partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”