Zelfstandige in bijberoep als invalide

sofie deheusch
Topic Starter

Zelfstandige in bijberoep als invalide

#1 , 11 mei 2015 12:17

Hallo allemaal

Ik zou graag wat bijverdienen als zelfstandige in bijberoep. Ik heb echter een inkomensvervangende en intergratietegemoetkoming vanuit het ministerie (dus geen ziekenkas) en ik vroeg me af of deze combinatie mogelijk is?
De ene keer lees ik namelijk dat het wel kan, de andere keer lees ik dat ik mij enkel als zelfstandige in hoofdberoep kan regristren en dus mijn volledige uitkering verlies. Wie brengt soelaas?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mei 2015 20:09

ik zie niet in waarom je als zelfstandige in hoofdberoep je volledige uitkering zou verliezen. Waar lees je dat?

Akecheta

#3 , 16 mei 2015 00:15

Als het kan helpen, ik heb die vraagstelling ook gedaan aan ziekenfonds. Zelfstandige in bijberoep is mogelijk bij invaliditeit. Dan moet je wel je inkomsten elke maand gaan aangeven bij hen en wordt dit van je uitkering getrokken. Als inkomsten lager zijn dan krijg je nog de rest bij gepast. Zijn inkomsten hoger dan heb je meer verdient.

1 belangrijk punt. Men houdt rekening met bruto inkomen. Dus belastingen en sociale lasten (en eventuele andere kosten) dienen natuurlijk ook nog betaald te worden dan aangezien het een belastbaar inkomen is. Wat bij uitkering niet belastbaar (of met vrijstelling) is als invalide.

Dus overweeg goed of dit wel voordelig gaat zijn en of er kans in zit dat je er meer mee zou gaan verdienen dan je uitkering op termijn, want dat is wel het doel veronderstel ik. En altijd goedkeuring vragen aan adviserend geneesheer voor je eraan begint.

Hopelijk kan dit al wat helpen maar vraag het gewoon nog eens na bij ziekenfonds zelf. Als ze daar niet meteen antwoord geven of rond de pot draaien kan je beter ander ziekenfonds zoeken of naar hoofdkantoor bellen. Heeft bij mij ook wat geduurd voor ik antwoorden had.

Reclame

jefke007

#4 , 17 mei 2015 16:59

ziekenfons is NIET de uitbetalende instelling vann de inkomensvervangend tegemoeting ( dat is het ministerie van sociale voorzorg )

Bij instellingen hebben de ballen met elkaar te maken, bijgevolg gelden daar andere wetten voor

Jantje2015

#5 , 18 mei 2015 14:18

waarom de vraag niet stellen via de contactformulieren van de FOD ? https://www.socialsecurity.be/nl/citize ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false; :idea:

Terug naar “Andere”