afschrijftermijn wagen

bruma
Topic Starter

afschrijftermijn wagen

#1 , 16 jun 2008 17:16

Al mijn vorige wagens werd als onkost aangegeven en niet als forfait km vergoeding van 0,15€/km gezien ik meteen naar de klant vertrek en niet naar mijn werkgever. De afschrijvingstermijn welke gebruikelijk was is 5 jaar. Echter bij de verkoop van de vorige wagen morde de garagist wel voor de overname gezien de wagen méér dan 200.000km had en er sinds de geregistreerde km stand deze wagens moeilijk nog tweedehands te slijten zijn. Dus heb ik de huidige wagen afgeschreven op de onkostennota op 3 jaar. Ik kreeg in het weekend een mooi aanbod voor mijn wagen indien ik een lanceermodel koop.
Vraag: ik heb sinds vorig jaar niets gehoord van de belastingen, in hoeverre kan de belastingscontrole, éénmaal mijn wagen verkocht is (of de bestelbon ondertekend), nog terugkomen op mijn inbreng om de wagen af te schrijven op 3 jaar ipv op 5 jaar? (wagen gekocht in 2006, aangifte 2007)
Dit heeft wel een impact op de totale kost welke ik moet dragen indien ze een herziening zouden voorstellen.TIA

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jun 2008 19:00

Art. 354 WIB

Wanneer de verschuldigde belasting hoger is dan de belasting met betrekking tot de belastbare inkomsten en de andere gegevens vermeld in de aangifte mag de belasting of de aanvullende belasting worden gevestigd gedurende drie jaar vanaf 1 januari van het jaar waarnaar het aanslagjaar wordt genoemd waar voor de belasting is verschuldigd.

Dus inkomsten 2006, aanslagjaar 2007 kan de aangifte gevestigd worden tot 31 december 2009 als de fiscus uw afschrijvingstermijn niet aanvaardt.

scorpioen

bruma
Topic Starter

#3 , 16 jun 2008 19:09

Art. 354 WIB

Wanneer de verschuldigde belasting hoger is dan de belasting met betrekking tot de belastbare inkomsten en de andere gegevens vermeld in de aangifte mag de belasting of de aanvullende belasting worden gevestigd gedurende drie jaar vanaf 1 januari van het jaar waarnaar het aanslagjaar wordt genoemd waar voor de belasting is verschuldigd.

Dus inkomsten 2006, aanslagjaar 2007 kan de aangifte gevestigd worden tot 31 december 2009 als de fiscus uw afschrijvingstermijn niet aanvaardt.

scorpioen
betekent dit dat bij de afschrijving van 3 jaar, zijnde 2006, 2007, 2008 en men een nieuw voertuig aankoopt in 2009 de belastingsdienst het vorige voertuig kan laten afschrijven op 5 jaar (en dit tot 31/12/2009) en dit terwijl het voertuig al verkocht en vervangen werd?
Hoe kan men zekerheid hebben dat men die 3 jarige afschrijving niet verwerpt?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jun 2008 19:39

betekent dit dat bij de afschrijving van 3 jaar, zijnde 2006, 2007, 2008 en men een nieuw voertuig aankoopt in 2009 de belastingsdienst het vorige voertuig kan laten afschrijven op 5 jaar (en dit tot 31/12/2009) en dit terwijl het voertuig al verkocht en vervangen werd?
Ja. Ik bedoel: ze kunnen niet eisen dat je afschrijft op 5 jaar. Wel het bedrag van de afschrijving verminderen Te weten aankoopprijs delen door vijf ipv door drie. Ze kunnen dus niet weigeren dat je in 2009 je nieuwe wagen afschrijft.
Hoe kan men zekerheid hebben dat men die 3 jarige afschrijving niet verwerpt?
www.ruling.be

Zal wel niet bedoeld zijn voor dit soort kleine zaken. Neem eens contact met het belastingkantoor waaronder je valt. Je maakt wel slapende honden wakker. Je kan ook het risico lopen. Een echt risico loop je niet (enkel 10 % belastverhoging). Als ze niet akkoord gaan met drie jaar ga je uiteindelijk toch nog altijd kunnen afschrijven waar ze nu akkoord mee zouden gaan.

scorpioen

scorpioen

basejumper

#5 , 18 jun 2008 16:45

Beste,

Algemeen geldt dat afschrijvingen moeten overeenstemmen met de normale gebruikstermijn van het goed in kwestie.
De boekhoudwetgeving voorziet voor nieuw aangekocht rollend materiaal een afschrijftermijn van 5 jaar.
U kan niet zomaar vrij een afschrijftermijn kiezen.
200.000 km op 5 jaar lijkt me evenmin ontzettend veel. Sommige taximaatschappijen hebben na 5 jaar 500.000 km op de tellers staan. Uw argumentatie van overnamesom is discutabel als argument. Als je afschrijft op 5 jaar ga je er immers vanuit dat de restwaarde na die 5 jaar nihil is. Je wagen is dan "afgeschreven". Daar heb je dus ook fiscale aftrek voor gekregen.
Omgekeerd : indien je nog iets krijgt van die wagen na 5 jaar, of nu na drie jaar, moet je die als opbrengst boeken (terugname afschrijving, onvoorziene meerwaarde...)
Fiscaal is het dus een quasi nuloperatie indien je het correct speelt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”