Verjaringstermijn voor die schulden is 5 jaar, Art. 2277 BW geloof ik. Vooraleer u begint te dromen, die kan gestuit worden door het zenden van een verzoek tot betaling, aanmaning etc. En hij loopt per jaar zodat in elk geval enkel de schuld van het eerste jaar verjaard *zou* kunnen zijn. Maar het is uitermate onwaarschijnlijk dat u nooit enige afrekening zou gekregen hebben, er zal wel iets anders aan de hand zijn.
Wat zegt de leverancier?
Ik heb nooit contact gehad met de leverancier. Ik had 5 jaar geleden een contract afgesloten met een bepaalde maatschappij maar blijkbaar is dat contract weggevallen hoor ik nu. Nadat ik het appartement verlaten had, is twee maand later een factuur van de distributienetbeheerder verzonden aan de verhuurder. Deze had mij gecontacteerd om het bedrag vermeld op de factuur naar zijn rekening over te schrijven zodat hij deze kon betalen waarop ik de verhuurder gezegd had dat ik ook nog een bedrag terug moest krijgen met betrekking tot de gemeenschappelijke lasten. Deze twee bedragen waren ongeveer even hoog met een klein verschil in mijn nadeel. De verhuurder was hiermee mondeling akkoord gegaan dat hij de elektriciteitskosten zou dekken maar dat hij dan de overschot op de maandelijkse lasten die veel te ruim gerekend waren mocht behouden.
Twee jaar geleden kreeg ik dan een brief van een deurwaarder met betrekking tot een achterstallige schuld bij een andere maatschappij dan deze waar ik het contract had mee afgesloten. Ik heb hun de papieren opgestuurd dat ik een contract had bij een andere leverancier en erbij gezegd dat de verhuurder deze som ging betalen zoals akkoord gegaan was. Sinds dan heb ik hier niets meer van gehoord.
Nu krijg ik vandaag thuis opnieuw een brief opgestuurd met een aanmaning tot betalen van het achterstallig bedrag. Nu zeggen ze dat mijn contract weggevallen was bij de leverancier omdat ik geen contact opgenomen had met de distributienetbeheerder (nooit enige vraag hiertoe gekregen). En dat op basis van het feit ik het appartement huurde, ik het bedrag moet betalen. Dat ik een akkoord had met de verhuurder dat niet nageleefd werd is volgens hun een conflict tussen derden en geen directe link in deze zaak.
Nu is het zo dat ik de elektriciteit zou moeten betalen zonder een aanzienlijke vergoeding terug te krijgen voor de teveel betaalde lasten van de verhuurder. Op dit laatste is het nu heel moeilijk om daar nog aanspraak op te maken. Daarom en gezien ik nooit zelf een factuur noch van de leverancier, noch van de distriebutienetbeheerder ontvangen had, vroeg ik me af of dit niet allemaal gewoon verjaard was.