schuldsaldoverzekering

sisi8918
Topic Starter

schuldsaldoverzekering

#1 , 26 apr 2015 20:07

wordt een schuldsaldoverzekering waarvan de premie ineens werd betaald deels terugbetaald als de hypothecaire lening niet meer bestaat? Mijn dochter en haar vriend verkopen hun woning omdat ze uit elkaar zijn en volgens de bank zouden ze niets terugkrijgen van het betaalde bedrag, ik kan dat moeilijk geloven gezien de hypotheek zal wegvallen, normaal wordt die verzekering dan toch ook opgezegd en krijg je het teveel betaalde bedrag toch terug? Iemand hier die er meer van weet?
Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 07 mei 2015 18:28

Je krijgt niets terug want bij het in één keer voldoen van de premie zal je zien dat deze aanzienlijk lager is dan de som van de deelpremies die anders per jaar verschuldigd waren. Dat lager bedrag reflecteert een aantal elementen zoals de tijdswaarde van geld (een cashflow die nu plaatsvindt is meer waard dan één die volgend jaar plaats heeft etc) en ook de andere risicostructuur (indien je een SSV aan 100% neemt en na 2 jaar overlijdt de onderschrijver dan gaan alle toekomstige premies verloren). Om een lang verhaal simpel te maken: al die zaken zitten verrekend in de lagere prijs bij betaling van een 1-malige premie, daarom ook geen pro-rata terugbetaling, zo werkt het systeem niet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro

#3 , 07 mei 2015 18:43

Het "nog niet vervallen deel" van die premie wordt wel degelijk terugbetaald (mits afhouding van kosten, enz.).
Waarom? Het risico wordt voortijdig stopgezet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

basejumper

#4 , 03 jun 2015 18:26

Natuurlijk kan dat wel. dat heb ik je al gezegd in een vorige thread.
Wat xenophon zegt klopt slechts gedeeltelijk. Een enige premie is goedkoper dan jaarpremies omdat de maatschappij ineens de premie incasseert ipv 20 of 25 jaar te wachten op laatste premie. Als je dus dood valt na 2 of 3 jaar is de maatschappij de grote winnaar. Want bij enige premie heeft ze al snel 1500 tot 2000 geincasseerd terwijl bij jaarpremies er maar een paar honderd euro was betaald.
Ik heb als bankier dit soort dossiers al ettelijke keren gehad en het niet geconsumeerde deel van de premie wordt terugbetaald. Inderdaad onder afhouding van kosten en soms ook taksen indien de premie fiscaal vrijgesteld werd.
Doe een mail rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij. De maatschappij zal u doorgaans ook een attest vragen van de belastingdienst waarin deze bevestigen dat de premie niet werd vrijgesteld.
u zal dan een afrekening ontvangen waarmee u akkoord moet gaan. na ontvangst kwijting + originele polis zal dan premierestant terugbetaald worden.
Lees ook de algemene voorwaarden. Die ontving u bij uw polis en kan u meestal ook op internet terugvinden ("algemene voorwaarden levensverzekeringen maatschappij X?Y of Z")
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Algemeen”