Hoe bewijs ik dat ik in Nederland niet samenwoon

eriktoonen
Topic Starter

Hoe bewijs ik dat ik in Nederland niet samenwoon

#1 , 05 mei 2015 15:44

Beste mensen,

Ik ben in 2014 werkeloos geworden door reorganisatie. Ik ontvang een werkloosheidsuitkering van de RVA. Nu maak ik gebruik van de mogelijkheid om in een ander EU land werk te zoeken (Nederland) en behoud dan 3 maanden mijn recht op uitkering vanuit Belgie volgens een U2.
Nu heb ik een woning en woon in Nederland, dit keurig gemeld aan RVA en HVW, maar ze behandelen mij nu als samenwonend (minder uitkering), omdat ze naar hun zeggen niet kunnen controleren of ik daar alleen woon of samenwonend ben. De gemeente in nederland kan mij wel een uittreksel bevolkingsregister geven, maar daar staat dit niet op? Hoe bewijs ik dat ik alleen woon? Middels een deurwaarder?

Erik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 05 mei 2015 16:48

In Nederland bestaat er toch ook zoiets als een attest van samenstelling van een gezin afgeleverd door de gemeente waar je woont? Dat bewijst toch wie er op hetzelfde adres gedomicilieerd is? Ik vermoed wel dat het document anders heet dan hier.

eriktoonen
Topic Starter

#3 , 05 mei 2015 17:12

Helaas bestaat een dergelijk document niet. Alleen een uittreksel burgerlijke stand, waarop staat of je gehuwd, gescheiden, dan wel vrijgezel bent. Dat zegt niets over de huidige gezinssituatie. Je mag in Nederland prima met meerderen onder één dak wonen, zolang je dit maar bij de belastingdienst opgeeft. De belastingdienst verstrekt hier echter geen document voor.
Zij stellen dat de ex welliswaar in Belgie ingeschreven is gebleven, maar daarom wel in Nederland kan verblijven. Wat zij gelijk stellen aan samenwonen, omdat zij dan een deel van de kosten zou betalen. Hun stelling valt volgens mij toe te passen op ongeveer iedereen dan?

Reclame

artemis

#4 , 05 mei 2015 18:38

Hier heet zoiets een 'bewonersfiche'. Dan krijg je een lijst van alle gedomicilieerden op een bepaald adres.
Misschien eens je licht opsteken op rechtenforum.nl?
Zij stellen dat de ex welliswaar in Belgie ingeschreven is gebleven, maar daarom wel in Nederland kan verblijven.
Als dat zo zou zijn dan kan je dat zelfs niet aantonen met een NL equivalent van een bewonersfiche! Ah neen, want dan woont ze officieel hier. Beetje Kafka

eriktoonen
Topic Starter

#5 , 05 mei 2015 22:12

Die verwijzing naar Kafka vind ik helemaal zo gek nog niet. Daar lijkt het wel op.

Het gaat er gewoon om dat ze geen controle kunnen uitoefenen. Iets als vertrouwen (van een naburige overheid) bestaat blijkbaar niet. Dat beloofd veel goeds.

Het document, dat toestemming geeft, om in Nederland te verblijven met behoud van uitkering wordt ook veel te laat verstuurd. Op een document wat op 10 april door RVA naar Nederland wordt verstuurd, staat wat ik op 1 april had moeten doen. Dan ben je dus ook altijd te laat. Als ik dan vraag hoe dat kan, dan krijg ik het excuus dat de man in kwestie het erg druk had gehad en achterstand had opgelopen. Dat ik daardoor 14 dagen uitkering kwijtraak is pech. Ik was immers te laat (!)

Ik krijg echt het idee dat de RVA mensen of in de armoe wil jagen, of in de criminaliteit.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 mei 2015 09:58

Hun stelling dat uw ex, ondanks ander domicilie daar wel eens met u zou kunnen samenwonen is toch te ridicuul voor woorden indien ze dat gebruiken als argument om te stellen dat u geen alleenstaande bent. Indien ik me niet vergis kunnen ze de in het buitenland bevoegde dienst controles laten uitvoeren indien er twijfel mocht zijn.

Ik ken de regelgeving terzake niet goed (ander domein) maar meen dat die zaken op EU-niveau gecoördineerd zijn en er op dat niveau regels over bestaan. Kijk eventueel hier eens en stel de vraag wat u hieraan kan doen: http://europa.eu/europedirect/index_en.htm" onclick="window.open(this.href);return false; . Indien de EU een bevoegdheid heeft en de lidstaten de regels met de voeten treden kan u klagen bij de Commissie en zij nemen dan contact op met de lidstaat in kwestie.

Uit persoonlijke ervaring: de commissie neemt dergelijke klachten effectief ernstig en volgt e.e.a. op. Komt nog bij dat de RVA eerder druk zal voelen om aan hen een correct antwoord te bezorgen i.v.m. uw situatie dan aan u rechtstreeks.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”