Defect aan wagen na groot onderhoud bij concessiehouder

Sirkii

Re: Defect aan wagen na groot onderhoud bij concessiehouder

#16 , 27 apr 2015 20:53

Hihi. Autoexperten op een juridisch forum ;-) (alhoewel t een natuurlijk niet het ander uitsluit). Gelijk halen in een juridische procedure dat de garage in de fout gegaan is is een op voorhand verloren zaak die je een fortuin aan advocaat- en expertisekosten gaat kosten. Voorts hebben slechts weinig mensen rechtsbijstand contractuele geschillen. Dus effe ongelukkig zijn en dan verderleven.

Gebroken cilinderkoppakking (joint de culasse voor de vlamingen) : bijna alle problemen met cilinderkoppakkingen zijn breuken van de cilinder naar water- of olieleidingen (meestal water) waardoor de motor snel oververhit. Test is simpel: start koude motor met de koelwaterdop verwijderd en kijk na of t borrelt/ direct druk opbouwt. Dit herstellen kost tussen de 500 en de 1000€ (kop vlakken etc etc).

Een minderheid is geen cilinderkoppakkingprobleem doch bv een barst in het motorblok waardoor water en olie zich vermengen en majonnaise opleveren. Kostprijs is een nieuwe motor. Soms lassen of cilinderbussen doch dat alleen voor grote motoren (V8). Beetje wit op radiatordop van antieke motoren is condenswater en (meestal) geen erg

Bruin koelwater? : heeft men een waterlek (bv versleten radiator) proberen dichten met dichtingsprul ipv de defecte onderdelen te vervangen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Toon72
Topic Starter

#17 , 28 apr 2015 13:45

Bedankt voor alle antwoorden.

Voor alle duidelijkheid: NATUURLIJK is het logisch dat dit perfect kan bij een wagen van 11 jaar oud.
En ik verwacht GEEN herstelling onder garantie van de garage.
Ik beweer ook niet dat de technieker iets FOUT gedaan heeft.

Wat ik WEL beweer is dat de garage haar WERK NIET GEDAAN heeft en dat dit bij een groot onderhoud (960 km geleden) had moeten vastgesteld worden.
Ik heb zelf sindsdien niets abnormaal vastgesteld, maar ben ook niet onder de motorkap gaan kijken.
EN dat, na melding van de gebeurtenissen, deze garage oorverdovend stil blijft, vind ik ook beneden alle peil en normen van klantenservice.

De verloren waarde stemt ongeveer overeen met de herstelkosten (+-1200 €)

Had gehoopt op iets meer advies over tot wie mij wenden of dergelijke, maar a.d.h.v. wat ik lees, zit er niet veel op blijkbaar.
Carte blanche voor de dure merkgarages dus. Ik zal dan ook met plezier terug mijn geld uitgeven aan de kleine liefhebber achter de hoek.

thx

roharro
Juridisch actief: Ja

#18 , 28 apr 2015 14:27

Niks carte blanche.
Volgens uw logica kan men een wrak voor nazicht naar de garage brengen en achteraf klagen dat de wagen
niet echt in orde is.
U mag hopen maar moet realistisch blijven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Milo72

#19 , 28 apr 2015 15:08

Mij lijkt het uit alle reacties samen af te leiden dat de kans groot is dat dit euvel pas opgetreden is NA het onderhoud in de garage. Mocht het tevoorschijn gekomen zijn amper 5 km verder, was't een heel ander verhaal, maar 900 km?

Trouwens, als wat u zegt exact klopt, onderschrijven de techniekers dit zelfs zeer duidelijk:
Meerdere techniekers hebben dit bekeken en volgens hen was het niet mogelijk dat dit tijdens het onderhoud niet opgemerkt kon zijn.
Enige mogelijke conclusie is dan toch dat het euvel pas later ontstaan is ?

Ik begrijp niet waar u de stelligheid haalt dat de garage zn werk niet gedaan zou hebben.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

sloeberken

#20 , 28 apr 2015 18:40

Zou eens graag weten wat het defect is, want zonder dat dit door een technieker nagezien is kan je weinig zinnens vertellen. Hoe komt die smurrie in de koelvloeistof. Als er olie inkomt, moet er ook koelvloeistof in de olie komen, en dit kan verschillende oorzaken hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”