Bouwgrond bij echtscheiding naar kinderen?

mit
Topic Starter

Bouwgrond bij echtscheiding naar kinderen?

#1 , 08 jun 2008 21:34

Ik zit al 5 jaar in een (v)echtscheiding. Ik hoop nog dit jaar alles rond te hebben betreffende de verdeling. Er is echter een probleem. Mijn ouders hadden een bouwgrond gekocht en de akte op mijn naam en die van mijn ex gezet. De bedoeling was dat die bouwgrond later aan hun 2 kleinkinderen zou toekomen.
Nu wil mijn ex de helft van de waarde van de grond. Ofwel door een openbare verkoop van die grond, ofwel dat ik hem uitkoop terwijl er van onze eigen centen niets in deze grond insteekt. Ik wil die bouwgrond overlaten aan onze 2 kinderen. Als ik dit voor de rechtbank trekt, is er dan enige kans dat die grond aan de kinderen wordt geschonken door de rechter of op hun naam wordt gezet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie

#2 , 09 jun 2008 17:44

De bougrond zal worden opgenomen in de vereffening-verdeling.
De stelling van uw ex klopt (aangenomen dat hij centen wil zien natuurlijk).
Hij kan anders zijn deel overdragen aan de kinderen.

mit
Topic Starter

#3 , 09 jun 2008 22:38

Daar knelt de schoen juist. Hij wil de grond niet op de kinderen zetten. Hij wil alleen maar het geld opstrijken dat mijn ouders in die bouwgrond hebben gestoken. Ik wil de toekomst van mijn kinderen voor een stuk veilig stellen. Het geld kan mij niet schelen. Maar ik weet niet of het nut heeft om hier een rechtzaak van te maken.

Reclame

dieke

#4 , 10 jun 2008 09:11

Dag mit

Ik vrees toch ook dat je aan het kortste eind zou trekken als je hiervoor een proces zou aanspannen. Spijtig maar helaas, telt hier alleen het feit dat de akte van die bouwgrond jullie beiden als eigenaars aanduidt. Dat wil dan ook zeggen dat je ex vrij over zijn deel kan beschikken.

odonelp

#5 , 11 jun 2008 14:00

beste,
als je zou kunnen aantonen, argumenteren, dat de gelden waarmee je ouders de bouwgrond kochten beschouwd kunnen worden als een schenking aan jou alleen, dan kan de notaris bij de verdeling/vereffening hiermee eventueel rekening houden -
succes

Terug naar “Echtscheiding”