beste,
Sinds vorig jaar heb ik bij de jeugdrechter van Brugge de week/week regeling kunnen bekomen van mijn ex-vrouw. Direct heeft zij te kennen gegeven aan school de rekening daarbij ook te splitsen ! Ook is zij onmiddellijk in beroep gegaan tegen het vonnis. Dit jaar in maart heb ik dan bij het Hof van Beroep te Gent een arrest gekregen waarbij het eerste vonnis volledig bevestigd geweest is.....week/week regel EN gezamelijk ouderlijk gezag voor ons dochtertje....maar niets ivm het kindergeld, belastingsvoordeel, schoolpremie....Toen ik de vraag aan mijn ex-vrouw stelde om, in navolging van de splitsing van de schoolrekeningen, dit ook te doen met het kindergeld, schoolpremie,....ving ik bot. Nu moet ik opnieuw stappen zetten om dit te bekomen....Mijn advocaat weet zelf geen raad op het eerste moment (heb dat gevoel). Heeft er iemand hier ervaring mee waar we naartoe moeten. Vredegerecht, Arbeidsrechtbank...??
bedankt alvast aan al diegenen die reageren...
groetjes,
gino
Juridische procedures in echtscheidingen werken als een rode lap voor de stier, en de situatie is dan al zo moeilijk.
Gino,
Is er een alimentatieregeling voor de kinderen?
Want in bevestigend geval kan op basis van het kindergeld en jullie inkomsten rekening al dan niet deels mee rekening gehouden zijn die je huidige situatie kunnen verklaren. Onderhoudsgelden kun je tenslotte fiscaal aftrekken en het maakt niet uit wie het kindergeld ontvangt (als er tenminste op die basis werd geoordeeld zoals bvb. bij de methode Renard).
Is er geen alimentatie opgelegd te betalen, dan zou ik zelf eens
berekenen wie van de ouders hier het meest nadeel van ondervindt op basis van je inkomsten, kindergeld, schoolpremie, extra verblijfs- en ziektekosten, fiscale voordelen (opvangkosten, onroerende voorheffing, ... ), ...:
- Is het de moeder, dan is het normaal dat je bijdraagt in de kosten voor je kind. Maak dan goede afspraken op het vlak van wie wat betaalt. (Ik weet uit ervaring dat dat bijzonder moeilijk is, maar op de lange duur kan het lonen t.a.v. je kind omdat je het tenslotte voor je kind doet.) en je kan je ex tonen dat je ter goeder trouw bent op dat vlak.
Maar ik vind het niet kunnen dat je ex jou zomaar eenzijdig de helft van alle rekeningen zou laten betalen terwijl zij alle voordelen heeft.
- Is het de vader, probeer dan eerst een vergelijk te vinden met je ex. Lukt dat echt niet, dan kun je daarna alsnog pogen de
aantoonbare nadelen voor te leggen aan de (Vrede)rechter. Maar ik vind het niet kunnen dat je ex jou de helft van alle rekeningen zou laten betalen terwijl zij alle voordelen heeft.
De wet betreffende de gezamenlijke uitoefening van het ouderlijk gezag 13 april 1995 – B.W. art 203 § 1 zegt tenslotte: ‘De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.’
meer informatie vind je o.a. bij
Houvast