Aankoop dozen op maat

MSDetail
Topic Starter
Berichten: 49

Aankoop dozen op maat

#1 , 24 apr 2015 22:40

Graag zou ik de juridische consequentie willen weten of de volgende (hypothetische) aankoop ;

Janus plaatst per email een bestelling dozen op maat.
In de email zet hij het aantal en de prijs per doos.
De prijs is hij eerder "telefonisch" overeengekomen met de verkoper.

De dozenleverancier voert de opdracht uit en levert de betreffende dozen aan Janus.
Vervolgens stuurt hij de factuur een paar weken later.
Echter op de factuur hanteerd de verkoper een hogere prijs dan de prijs die
eerder telefonisch overeengekomen was ( en dus ook in de email vermeld stond).

Vraag ; welke prijs is nu rechtsgeldig ?

1/ de prijs die telefonisch overeengekomen is en die de koper ( Janus) in zijn email vermeld heeft ?
2/ de hogere prijs die de verkoper op zijn factuur vermeld ?


bvd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 25 apr 2015 00:05

Aangezien de verkoper geen andere prijs heeft opgegeven, en de bestelling heeft uitgevoerd op basis van de mail, kan er gesteld worden dat deze zich impliciet akkoord heeft verklaard met de prijs vermeld in de mail. Van de hogere prijs heeft hij ook geen bewijs dat de klant hiermee akkoord ging, dus omgekeerd heeft hij geen grond om de hogere prijs te vragen.

MSDetail
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 25 apr 2015 09:30

De prijs die de verkoper hier hanteert is de zg. catalogusprijs.
Echter , hoe kan die koper de catalogus prijs weten als die door de verkoper niet kenbaar gemaakt is...

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 25 apr 2015 10:17

De bestelling die koper heeft gestuurd via mail, met de bestelling en de prijs is aanvaard door de verkoper en dus bindend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 25 apr 2015 12:46

Enkel de factuurprijs telt in dit geval.
Waarom?
Er worden mondeling dozen besteld en mondeling een prijs overeengekomen (of zelfs niet). Op dat ogenblik vindt de verkoop plaats.
Na de plaatsing van de bestelling heeft koper het lumineuze idee om achteraf, dus nadat de bestelling werd geplaatst en al in uitvoering is (dozen OP MAAT),
een e-mail te versturen met vermelding van een lagere prijs. Aangezien deze e-mail noch aanvaard,noch bevestigd werd door de verkoper
kan hij geen invloed hebben op de voorwaarden van een reeds voordien geplaatste bestelling.

Zoniet zou iedereen via een latere email met (lagere) prijzen eenzijdig een prijsvermindering kunnen opleggen.
Niet dus.

Het enige wat een koper die mondeling heeft besteld zou kunnen doen is de bestelling ONTKENNEN.
Maar dat gaat ook niet in dit geval, aangezien de koper toegeeft dat hij achteraf nog een e-mail heeft verstuurd.
Daarmee bevestigt koper het bestaan van de mondelinge overeenkomst.

Zo is de cirkel rond: betalen die factuur!
Laatst gewijzigd door roharro op 25 apr 2015 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 apr 2015 12:49

Enkel de factuurprijs telt in dit geval.
Waarom?
Er worden mondeling dozen besteld en mondeling een prijs overeengekomen (of zelfs niet). Op dat ogenblik vindt de verkoop plaats.
Na de plaatsing van de bestelling heeft koper het lumineuze idee om achteraf, dus nadat de bestelling werd geplaatst en al in uitvoering is (dozen OP MAAT),
een e-mail te versturen met vermelding van een lagere prijs. Aangezien deze e-mail noch aanvaard,noch bevestigd werd door de verkoper
kan hij geen invloed hebben op de voorwaarden van een reeds voordien geplaatste bestelling.

Zoniet zou iedereen via een latere email met (lagere) prijzen eenzijdig een prijsvermindering kunnen opleggen.
Niet dus.

Ik volg je redenering, en ik geef je gelijk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 25 apr 2015 13:15

Er worden mondeling dozen besteld en mondeling een prijs overeengekomen (of zelfs niet). Op dat ogenblik vindt de verkoop plaats.
Hoe ga je dit bewijzen.
Als de prijs hoger is dan 375 euro is het verplicht dit te doen met een geschrift.
Hoe kan de verkoper bewijzen dat er dan een bestelling was, dan had hij een bestelbon moeten opmaken, het enige bewijsbare van de bestelling is de mail van de koper, met de prijs vermeld.
We kunnen de zaak ook omdraaien dan kunnen verkopers altijd hun mondeling overeengekomen prijs zonder akkoord van de koper verhogen.
Verkoper kan nog niet eens bewijzen dat de koper kennis heeft genomen van de verkoopsvoorwaarden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 25 apr 2015 14:19

Door de onrechtmatige email is dat eenvoudig aan te tonen.
We kennen de prijs niet, dus ook niet of het meer dan 375 EUR is.
Een mondelinge overeenkomst is inderdaad meestal te mijden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 25 apr 2015 17:47

Enkel de factuurprijs telt in dit geval.
Waarom?
Er worden mondeling dozen besteld en mondeling een prijs overeengekomen (of zelfs niet). Op dat ogenblik vindt de verkoop plaats.
Na de plaatsing van de bestelling heeft koper het lumineuze idee om achteraf, dus nadat de bestelling werd geplaatst en al in uitvoering is (dozen OP MAAT),
een e-mail te versturen met vermelding van een lagere prijs. Aangezien deze e-mail noch aanvaard,noch bevestigd werd door de verkoper
kan hij geen invloed hebben op de voorwaarden van een reeds voordien geplaatste bestelling.

Zoniet zou iedereen via een latere email met (lagere) prijzen eenzijdig een prijsvermindering kunnen opleggen.
Niet dus.

Het enige wat een koper die mondeling heeft besteld zou kunnen doen is de bestelling ONTKENNEN.
Maar dat gaat ook niet in dit geval, aangezien de koper toegeeft dat hij achteraf nog een e-mail heeft verstuurd.
Daarmee bevestigt koper het bestaan van de mondelinge overeenkomst.

Zo is de cirkel rond: betalen die factuur!
Niet helemaal. In het voorbeeld van TS wordt de bestelling via mail geplaatst, niet mondeling. Mondeling is er enkel over de prijs gesproken, wat geen enkele verbintenis inhoudt.

MSDetail
Topic Starter
Berichten: 49

#10 , 26 apr 2015 13:59

Wat hierbij nog even opgemerkt dient de worden is het volgende ;

De email / bestelling is niet achteraf gestuurd maar voordat de bestelling is uitgevoerd.
De verkoper heeft vervolgens een leesbevestiging gestuurd van de betreffende email/bestelling.


De koper heeft geen informatie tot zijn beschikking over de catalogusprijzen v/d dozen.
Er is bv ook geen website van de verkoper waarop de catalogusprijzen vermeldt staan.
Het total bedrag van de aankoop is ; 319 euro.

PS ; Wanneer de verkoper het niet eens zou zijn geweest met de email / bestelling , had hij/zij de koper toch ook kunnen
contacteren en duidelijk maken dat hij/zij niet akkoord gaat met de voorgestelde prijs ?
Dit had dan toch kunnen plaatsvinden voordat de verkoper de bestelling uitvoerd.
De verkoper heeft hier dus wel degelijk de mogelijkheid de bestelling of te weigeren ofwel aan te passen i.o.m. koper.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 26 apr 2015 14:21

Wat hierbij nog even opgemerkt dient de worden is het volgende ;

De email / bestelling is niet achteraf gestuurd maar voordat de bestelling is uitgevoerd.
De verkoper heeft vervolgens een leesbevestiging gestuurd van de betreffende email/bestelling.


De koper heeft geen informatie tot zijn beschikking over de catalogusprijzen v/d dozen.
Er is bv ook geen website van de verkoper waarop de catalogusprijzen vermeldt staan.
Het total bedrag van de aankoop is ; 319 euro.

PS ; Wanneer de verkoper het niet eens zou zijn geweest met de email / bestelling , had hij/zij de koper toch ook kunnen
contacteren en duidelijk maken dat hij/zij niet akkoord gaat met de voorgestelde prijs ?
Dit had dan toch kunnen plaatsvinden voordat de verkoper de bestelling uitvoerd.
De verkoper heeft hier dus wel degelijk de mogelijkheid de bestelling of te weigeren ofwel aan te passen i.o.m. koper.
Met de aanpassing van uw verhaal wordt het plaatje natuurlijk anders.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Consumenten Koop”