grove nalatigheid makelaar

Iris&Bruno
Topic Starter

grove nalatigheid makelaar

#1 , 10 jun 2008 15:12

Beste,

Graag uw advies:
Op 29 februari tekenen wij (de kopers) en de verkopers een compromis mbt de aankoop van een woning via een makelaar
Deze compromis heeft een geldigheid van 3 maanden.

Op dinsdag 29 mei zou de akte verleden worden bij de notaris.
1 dag ervoor (maandag 28 mei) worden we opgebeld door de notaris om ons te melden dat het huis over een voorkooprecht beschikt.

Het huis heeft namelijk een reclamepaneel tegen de gevel, en blijkbaar staat er in het contract dat het bedrijf van dat reclamepaneel voorkooprecht heeft.
De makelaar had dit contract al in handen nog voor de compromis getekend werd. Hij heeft nochtans uitdrukkelijk in de compromis geschreven dat het goed vrij is van voorkooprecht.

Nu is onze compromis afgelopen (de 3 maanden zijn reeds verstreken), en houdt de makelaar ons aan het lijntje door de schuld op het bedrijf (met voorkooprecht) te steken, terwijl het gewoon zijn fout is dat hij dit niet eerder had onderzocht.
Het bedrijf zou uitsluitend maandag 16 juni uitsluitsel geven. Maar dit hadden ze ook al beloofd voor vandaag, en het enige wat we krijgen is een fax waarin vermeld staat dat ze extra tijd wensen tot 16 juni.

In onze compromis staat een schadebeding:
"In geval van niet-naleving door een der partijen van bij deze aangegane verbintenissen, heeft de tegenpartij het recht, na ingebrekestelling per aangetekende brief welke 10 dagen zonder gevolg bleef:

a) het zij de overeenkomst te verbreken van rechtswege; in dit geval zal een som van 10% van de verkoopprijs verschuldigd zijn ten titel van schadevergoeding door de ingebreke blijvende partij aan de andere partij, ongeacht het eventueel reeds betaalde voorschot
b) het zij de gedwongen uitvoering ervan te vervolgen door alle rechtsmiddelen.

Wat raad u me aan te doen? Want ik raak niet echt wijs uit bovenstaande woorden.
Wil dit nu zeggen dat ik binnen de 10 dagen een aangetekende brief diende te versturen (wat nu dan al te laat is), en dat ik verder geen rechten meer heb?
Of kan ik gerust wachten tot maandag, en indien dan de verkoop niet doorgaat, dan gerechtelijke stappen ondernemen?
Of is het contract zowieso ongeldig, aangezien er in vermeld staat dat er geen voorkooprecht is op het huis (terwijl dit wel zo is)

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, want ik zit echt met de handen in het haar, sta binnenkort op straat en weet nog steeds niet of ik nu het huis kan kopen of niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 jun 2008 12:11

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat hieraan voldaan was en dat meer in het bijzonder de makelaar volmacht had om namens de eigenaar te verkopen.

‘In geval van niet-naleving door een der partijen van bij deze aangegane verbintenissen, heeft de tegenpartij het recht, na ingebrekestelling per aangetekende brief welke 10 dagen zonder gevolg bleef:..’ houdt in dat ook de verkoper(makelaar) u per aangetekende brief in gebreke kan stellen wegens het niet tijdig ondertekenen van de authentieke akte.Geeft u aan die ingebrekestelling gedurende 10 dagen geen gevolg,dan wordt het boetebeding uit uw compromis tegen u van kracht.

Het is vrijwel uitgesloten dat de verkoper u in gebreke stelt daar de niet-tijdige ondertekening van de authentieke akte veroorzaakt werd door zijn bedrieglijke verzwijging van het voorkooprecht.

Stel zonodig op 16 juni 2008 zelf de verkoper aangetekend in gebreke wegens voornoemde bedrieglijke verzwijging.Deel hem daarin mee dat u de geldigheid van de koop niet meer verlengt na 16 juni 2008 en vanaf dan de toepassing in uw voordeel eist van het overeengekomen schadebeding.Maak daarin tevens melding van “Art.1153.Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom,bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke intrest(thans=7%,Wet 5 mei 1865)...“(B.W.).Die intrest is u verschuldigd op het bedrag van het schadebeding dat u te laat betaald wordt.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Kopen”