huren en huisdieren

Ragy bernabe
Topic Starter

huren en huisdieren

#1 , 22 apr 2015 17:22

k ben eigenlijk in paniek.Ik huur een appartement op het 7de verdiep (er zijn maar 7 app.)Eentje per verdieping.In huurcontract staat dat ik geen huisdieren mag houden. Nu kreeg ik bij kerstmis een chiuwawa met een benchke.Het hondje heb ik al 6 maanden en zit in de bench als hij alleen is en hij blaft nooit.In de bouw zijn nog bewoners die een huisdier hebben. Zij huren van iemand anders of zijn zelf eigenaar. Ik dacht dat dat geen kwaad kon als het dier niemand lasting valt en niets beschadigd; daarom de bench dan zijn we zeker.Nu vandaag belt de huisbaas om te zeggen dat hij te weten is gekomen dat er een hondje is en dat hij dat niet wil. Hij zegt nu: ge doet die hond weg en ik zal dit komen controleren onaangekondigd als je niet thuis bent..,Als ik het hondje moest houden laat hij ons eruit zetten via het vredegerecht en zegt hij dat wij de boete zullen betalen om het 3-6-9 is en wij ten vroegste op kunnen zeggen in okober omdat we in januari er net drie jaar wonen. Nu vraag ik mij af wat ik kan doen? Ik kan mijn hondje niet meer wegdoen ik ben daar erg aan gehecht en hij doet niks verkeerd! Maar ik kan geen boete betalen en hoe kan ik nu al een andere woonst vinden voor in januari? Als ik bv ht bij mijn mama onderbreng tot ik de opzeg kan doen?Ik weet dat het in het contract staat maar dit had ik echt niet zien aankomen..Mag hij dat zomaar want er zijn toch andere bewoners die wel honden hebben?

Dan heb ik dit juist gevonden? Kan ik hierop beroep doen en ben ik dan in mijn recht? Want het dier is super braaf en blaft nooit en zit in een bench als we niet thuis zijn.
---------------------------------------------
Kan een huurcontract huisdieren verbieden?
Geplaatst onder onlineadvocaat.be - op 16/03/2015

Sommige huurovereenkomst bepalen dat het een huurder niet toegestaan een huisdier, of meer specifiek een bepaalde soort, niet te houden.

De vraag stelt zich of dergelijk verbod geldig is of niet. En zelfs al is het verbod geldig, welke (juridische) gevolgen hieraan verbonden kunnen worden.

Algemeen verbod ongeldig
Het algemeen verbod op het houden van een huisdier moet geacht worden in strijd te zijn met het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mensen en de fundamentele vrijheden (EVRM) van iedere burger.

Art. 8 van dit Verdrag stipuleert uitdrukkelijk:

Artikel 8 – Recht op eerbiediging van privé familie- en gezinsleven

1. Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.

Eénieder heeft dus recht op een privé- én familiaal leven.

Artikel 8.1 van het Europees verdrag van de rechten van de mens primeert op het interne recht en dient door alle rechtbanken te worden toegepast. (Rb Luik, 21 oktober 1986, JLMB 1987, pagina 578 met noot J.H.)

Uitzonderingen
Anderzijds bepaalt art. 8 ook dat ingrijpen op dit recht, voor zover bij wet voorzien, onder bepaalde voorwaarden opportuun kan zijn, bv. voor de bescherming van de rechten en vrijheden van andere burgers.

Ook volgens de Grondwet kan de wetgever ingrijpen in het recht op een privé-leven.

Aldus dient concreet de afweging gemaakt te worden tussen de recht op eerbiediging van de rechten van de huurder en anderzijds de rechten van de verhuurder en andere burgers.

Het is duidelijk dat, in zoverre de huisdieren geen overlast of schade veroorzaken, er geen sprake van een geldig verbod kan zijn.

Een ander verhaal wordt het wanneer de huisdieren toch overlast veroorzaken of schade toebrengen aan de woning.

In geval van schade, dient dit beoordeeld te worden conform de algemene huurregels. Anders is het wanneer het veroorzaken van de schade extreem zou zijn en gepaard gaat met de absolute verwaarlozing van de woning.

Het veroorzaken van overlast kan diverse vormen aannemen. Gaande van geluidshinder en geurhinder, tot het intimideren of afdreigen dmv de huisdieren van bv. andere bewoners van een flatgebouw. Een goudvis of vogel zal weinig problemen opleveren. Ook een kat zal zelden overlast veroorzaken. Bij een hond valt zich in te denken dat de persoonlijkheid van het dier een rol zal gaan spelen bij de beoordeling van de situatie.

Mogelijke maatregelen
De sancties die dan verleend kunnen worden aan een afdwingbaar verbod kunnen bestaan uit:

- Het in acht nemen van bepaalde voorwaarden (bv. opruimen van ontlasting)

- Het verbod op het nog houden van het huisdier en het verwijderen ervan uit de huurwoning.

- De ontbinding van de huur, ingeval de overtreding zwaarwichtig genoeg zou blijken te zijn. De ontbinding kan o.i. slechts als allerlaatste middel aangewend worden. Het bezit van huisdieren die geen hinder veroorzaken, kan alleszins niet als fout worden aanzien, zodat logischerwijze daaruit ook geen ontbinding kan voortvloeien.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00

#2 , 22 apr 2015 17:56

Ja, je hebt het juist gevonden: die man heeft geen poot om op te staan....

LeenW

#3 , 22 apr 2015 18:20

Uiteraard mag er geen overlast zijn en is alle schade die de hond veroorzaakt op jouw kosten, maar voor de rest heeft hij er niets over te zeggen.

Antwoord dus dat het houden van huisdieren onder uw privésfeer valt, dat hij uw woning niet mag betreden zonder uw medeweten, en dat u klacht zult indienen voor huisvredebreuk moest hij dat toch doen.

Reclame

Lancelot

#4 , 22 apr 2015 18:58

Huisbaas mag niet zomaar uw woning betreden. Hij heeft geen poot om op te staan. Mocht hij toch naar de vrederechter trekken dan krijgt hij daar nooit gelijk.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2015 19:06

En hoe gaat die huisbaas bij u binnen iets controleren.
Dan zal hij toch met een huiszoekingsbevel moeten komen en de politie en geloof me dat zal nul op rekwest zijn want niet bevoegd en niet van toepassing.
U hoeft niemand binnen te laten dan bij heterdaad de politie - in andere gevallen mits een huiszoekingsbevel of een gerechtsdeurwaarder met een uitvoerbaar vonnis.

Als de huisbaas zegt dat hij gaat komen controleren terwijl u er niet bent ...wil dat zeggen dat hij over een sleutel beschikt.
Dat is huisvredebreuk. U kan perfect een ander slot steken ( cilinder) op het einde van de huurperiode wijzigt u terug de cilinders.
Uw huisbaas moet geen sleutel hebben.
http://www.elfri.be/huisvredebreuk-woonstschennis" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.onlinehomesecurity.be/nl/faq ... -cilinder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=LwRlUd1lBsQ" onclick="window.open(this.href);return false;

voodoodoll

#6 , 22 apr 2015 22:59

Mijn excuses om deze draad over te nemen, maar hoe zit dat als de VME dit opneemt in het huisreglement?

Turaki

#7 , 22 apr 2015 23:02

Mijn excuses om deze draad over te nemen, maar hoe zit dat als de VME dit opneemt in het huisreglement?
Even onwettig vanwege dezelfde redenen. Enkel (bewezen) overlast en dierenmishandeling (grote hond in te klein appartement, 20 katten in studio) kunnen een reden zijn om een huisdier verplicht weg te doen.

voodoodoll

#8 , 23 apr 2015 17:27

OK, bedankt voor de verduidelijking Turaki!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 apr 2015 22:24

En dan nog zal het via officiële weg moeten
Vrederechter en gerechtsdeurwaarder dus met uitvoerbaar vonnis.
Als deurwaarder dus als incasso kan die ook niet zo bij u binnen.
De VME en syndicus of voorzitter van VME kunnen dat ook niet.
Bij verwaarlozing en of overlast kan politie wel bepaalde maatregelen nemen gaande van vaststelling (geluids)overlast tot effectief binnengaan in de woning indien kan 'vermoed' worden dat er 'iets' ernstig aan het gebeuren is of is gebeurd.

WP002

#10 , 27 apr 2015 10:54

en ik zal dit komen controleren onaangekondigd als je niet thuis bent
Dát zou ik hem eens willen zien doen...

Terug naar “Huren”