Referentieadres

Nino
Topic Starter

Referentieadres

#1 , 22 apr 2015 23:41

Beste,

Kan het OCMW een referentie adres weigeren?

Ik probeer even de situatie te schetsen.

Mevrouw X leeft samen met De heer A sinds 4 jaar.
Dhr A heeft weinig tot géén inkomen, discriminatie op basis van afkomst.

X komt na een aantal jaren in de problemen. X krijgt gezondheidproblemen er operaties. Het inkomen van X daalt door ziekte en mutualiteit, inkomen die laag is,900 euro. Er bouwen zich schulden op (afrekening elec, water, en nog een dit en een dat) om en bij de 3500 Euro alles samen.
Gezien X voortdurend gezondheidproblemen heeft en het inkomen laag blijft en een huur betaalt van 500 Euro zonder alle andere vaste kosten ziet X zich genoodzaakt om huur over te slaan om betalingen te kunnen doen, dit gaat over 2maand en 1 half. X kan de druk niet meer aan, gezondheid, schulden, zware vaste kosten.
X heeft schrik om deurwaarders aan de deur te krijgen en het ganse hebben en houden te verliezen of de wagen (het enige wat X aan het hart ligt en nog wat geluk uit puurt naast alle ellende ernaast). A heeft geen rijbewijs en x doet alle boodschappen met de wagen. De wagen heeft een grote waarde voor X en hoopt zo in de toekomst toch nog een gepaste job te vinden naast de ziekte en weet dat meestal een wagen voor verplaatsing zal nodig zijn. astma aanvallen bij openbaar vervoer wegens niet uit een trein te kunnen indien aanval en de aanval dodelijk kan zijn bij escalatie. Het is wat gecompliceerd om helemaal uit te leggen.

X en A overwegen, voor de gezondheid en stabilisatie van de gezondheidstoestand (bijkomend zware astma) van X om aan de kust te gaan wonen.
Gezien A afkomstig is van de kust en daar naar werk toe nooit gediscrimineerd werd, voelt A zich opgelucht, eindelijk te kunnen werken.
Echter, er dient huurwaarborg betaald te worden etc etc. Dus onmogelijke opdracht, dit geld is niet beschikbaar wegens laag inkomen. X en A vinden een vakantieverhuur 500 euro alles in met slechts 100 euro waarborg. Dit mogen X en A huren voor 6 maanden en indien nodig langer, maar gezien de enkele beglazing en enkel verwarming op electriciteit die s nachts niet mag verwarmen moeten X en A tegen de winter toch een huurwaarborg hebben en maken dat er een "normaal" appartement kan gehuurd worden.

Nu is de vraag, in het vakantieappartement mag géén dommicilieadres geplaatst worden. Gezien een verhuis naar de kust van het binnenland zo wenselijke is voor beide partijen, de zware astma van A en de jobmogelijkheden van X wilden deze persé het vakantieappartement huren, ondanks verouderd en héél basic en primitief en klein.
Dus besluiten X en A om deze stap te wagen met de bedoeling om 6 maanden te sparen (tot de winter) voor een definitieve woonst.
Maar, X en A zouden wel moeten aankloppen bij het OCMW in de kustgemeente waar ze zich willen vestigen (om een referentieadres aan te vragen) en waar ze tijdelijk zouden verblijven in het vakantieappartement.

De vraag is, kan het OCMW een referentieadres weigeren ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2015 23:51

Om domiciliefraude te doen ?
Mijn bescheiden mening kunnen ze dat inderdaad.
U kan niet ingeschreven worden blijkbaar om het een vakantiewoning is.
Ik zie dus niet waarom het ocmw u dus een referentieadres moet geven.

Waar staan jullie nu ingeschreven?

Nino
Topic Starter

#3 , 23 apr 2015 00:03

Neen uiteraard niet om domicilie fraude te doen. Omdat de huur onhoudbaar werd en met enkel 1 laag inkomen werd overwogen om huidig appartement op te geven waar de dommicilie staat en naar de vakantiewoning te verhuizen waar géén dommicilie mogelijk is.

Reclame

Franciscus

#4 , 23 apr 2015 00:06

OCMW geeft geen referentieadres voor iemand die ergens gaat wonen waar het niet mag.
En dat is wat u blijkbaar wil doen.

Nino
Topic Starter

#5 , 23 apr 2015 00:07

Maar 2 hele belangrijke factoren om te verhuizen. 1. wegens de gezondheid die héél erg parten speelt en dit aan de kust draagelijk is. 2. Kans op een job voor de partner daar aan de kust. (horeca kelner is het beroep van A maar krijgt geen kansen in de huidige stad, die erom gekend staat te discrimineren)

Nino
Topic Starter

#6 , 23 apr 2015 00:08

Mag er niet gewoond worden in een vakantieappartement ??

Franciscus

#7 , 23 apr 2015 00:14

Waarom dan geen domicilie nemen in dat vakantieappartement ?
Als dat geen probleem is voor de gemeente kan u dat toch doen?

Omdat u moet verhuizen krijgt u geen referentieadres
Om een job te kunnen vinden evenmin.
De wet op referentieadressen is redelijk strikt.

Nino
Topic Starter

#8 , 23 apr 2015 00:17

Het referentieadres op basis van een verblijfplaats waar geen dommicilie mogelijk is. Het is een vakantiepark en daar is geen dommicilie toegestaan.

Franciscus

#9 , 23 apr 2015 00:19

Dan zal u iets anders moeten zoeken ergens anders.
OCMW dient NIET om de wet te omzeilen.
Ik denk toch dat dat duidelijk is.

Nino
Topic Starter

#10 , 23 apr 2015 00:21

Er was géén andere mogelijkheid dan een vakantiewoning omdat er daar slechts 100 euro waarborg moest.

Het was dit of verzuipen in betalingen die te hoog werden door de ziekte en dan in hoge schulden belanden of niet moeten eten en 1 partner die géén kans op job krijgt.

Deze beslissing hangt van factoren af hé. Is niet zomaar ineens hé, we zullen eens verhuizen naar de kust ! Daar zijn gegronde redenen voor ! Gezondheid en werk !

Nino
Topic Starter

#11 , 23 apr 2015 00:22

Welke wet te omzeilen ?? Ik ben niet mee met de stelling de wet omzeilen ? Dit gaat toch niet over wet te omzeilen, dit gaat over een oplossing zoeken voor de problemen die zicht stellen.

JPV

#12 , 23 apr 2015 06:06

Dit gaat wel over de wet te omzeilen. Als u geen vaste verblijfplaats mag hebben op dat recreatie domein, kan u dat niet oplossen door een referentie adres.

Xenophon

#13 , 23 apr 2015 08:05

Uw bestaande schulden gaan niet verdwijnen door van adres te veranderen. Zoals reeds aangehaald is domiciliëring in een vakantieverblijf in principe niet mogelijk en referentie-adressen zijn strikt geregeld, beide zaken om evidente redenen. Vooral in kuststeden wordt hier erg strikt op toegezien.

Beste advies is m.i. eens te gaan praten met een CAW ( http://www.caw.be/" onclick="window.open(this.href);return false; ) over uw financiële situatie en te werken aan een oplossing die structureel haalbaar is (afbetaling schulden, woonkost). Indien aangewezen kan een OCMW (mits u voldoet aan een aantal voorwaarden) helpen met de samenstelling van een huurwaarborg of huurgarantie.

Wat de wagen betreft: herbekijk eens of die onontbeerlijk is. Wagens kosten geld. Zelf verplaats ik me bv. volledig met de fiets of het openbaar vervoer en een wagen van Cambio (autodelen) wanneer het uitzonderlijk eens echt niet anders kan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW

#14 , 23 apr 2015 10:27

Het OCMW dient niet om mensen te helpen met domiciliefraude. Ik begrijp dat de situatie niet opportuun is, maar de wet heeft nog steeds voorrang.

Nino
Topic Starter

#15 , 23 apr 2015 11:29

Idd met verhuizen verdwijnen de schulden niet. Het grote verschil is wel dat we dan met 2 een inkomen kunnen genereren. Wat nu niet het geval is aangezien ik in een stad woon waar nogal achterdochtigheid is naar mensen met een andere origine.

En door het feit dat mijn partner oorspronkelijk van de kust komt en daar wel steeds kon werken.

vandaar. Nu is het keihard met 1 inkomen en mijn gezondheid die achteruit gaat. Vandaar de vraag.

Terug naar “Andere”