Verbreken huurbelofte

sloeberken

Re: Verbreken huurbelofte

#16 , 21 apr 2015 10:07

Een huurbelofte word veel gebruikt door immokantoren, ze laten ieder die interesse heeft een huurbelofte tekenen die ze dan voorleggen aan de verhuurder. Deze kiest dan de meest beste eruit.
Als je er een bedenktijd aankleeft, moet dit voor beide partijen zijn. Als ik TS een raad mag geven verbreek binnen de bedenktijd u huurbelofte schriftelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 21 apr 2015 11:20

Wat staat er trouwens in de huurbelofte wat betreft verbreking? Welke vergoeding moet er gegeven worden als de huurbelofte verbroken wordt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Juridisch actief: Ja

#18 , 21 apr 2015 13:30

als huurder of verhuurder specifieke bepalingen wensen in de huurovereenkomst, dan moeten ze dit op voorhand bekend maken, niet nadat ze beide een mondelinge huurovereenkomst hebben (wat nu het feit is én via geschriften bewezen kan worden). Nu bijkomende zaken eisen, daar verbreek je de huurovereenkomst door.
Ik heb het niet over bijkomende zaken, maar over de "normale" inhoud van de huurovereenkomst. Deze is immers nog niet gekend voor de huurder. Stel bijvoorbeeld dat in de overeenkomst staat dat er geen huisdieren toegelaten zijn en dit was niet aan de huurder meegedeeld, en deze laatste heeft een hond? Is dit dan verbreking van de overeenkomst door de verhuurder als hij deze hond niet toelaat?
dit is zeker een specifieke bepaling, het ander durf ik niet te zeggen.

Reclame

Gebruiker21

#19 , 21 apr 2015 13:36

Dus met andere woorden, als de topic starter vermeld dat hij 5 honden meebrengt naar de huurwoning, en het immo kantoor / eigenaar heeft op voorhand niets vermeld dat er geen huisdieren toegelaten zijn, dan kan de huurbelofte teniet gedaan worden als de verhuurder 5 honden niet ziet zitten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86

#20 , 21 apr 2015 14:38

De correcte manier om deze huurbelofte te verbreken, is vragen aan de verhuurder wat de voorwaarden zijn. Als de verhuurder een schappelijk vergoeding vraagt, kan u mits betaling van het contract afzien. Als deze vergoeding niet schappelijk is, kan je een procedure straten bij het vredegerecht om de verkoopbelofte op die manier te ontbinden.

sloeberken

#21 , 22 apr 2015 22:47

Hier word dit onderwerp ook behandeld.

http://juridischforum.be/forum/viewtopic.php?p=57896" onclick="window.open(this.href);return false;

De huurbelofte is bindend voor de huurder, indien het huurcontract ondertekend word of aangeboden word ter ondertekening binnen de termijn vermeld op de huurbelofte.
Maar eisen waarborg te betalen voor de ondertekening is niet wettelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#22 , 22 apr 2015 23:12

Dus met andere woorden, als de topic starter vermeld dat hij 5 honden meebrengt naar de huurwoning, en het immo kantoor / eigenaar heeft op voorhand niets vermeld dat er geen huisdieren toegelaten zijn, dan kan de huurbelofte teniet gedaan worden als de verhuurder 5 honden niet ziet zitten?
Neen, want dergelijke clausule is nietig, en bestaat dus niet. En wat niet bestaat, kan je niet overtreden, of inroepen voor contractbreuk (want het staat in feite niet in het contract).

Gebruiker21

#23 , 23 apr 2015 09:40

Neen, want dergelijke clausule is nietig, en bestaat dus niet. En wat niet bestaat, kan je niet overtreden, of inroepen voor contractbreuk (want het staat in feite niet in het contract).
Maar de verhuurder zou op basis van deze info wel eens kunnen afzien van zijn beslissing om te verhuren, waarmee de topic starter ook meteen van zijn huurbelofte af is? (Geen idee of de topic starter 5 honden heeft, uiteraard, ik speculeer maar.)

bosprocureur

#24 , 23 apr 2015 10:31

Even laten vallen dat het OCMW moet instaan voor de huurwaarborg wil ook weleens helpen :)

Terug naar “Huren”