vraag ivm autoverzekering

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

vraag ivm autoverzekering

#1 , 21 apr 2015 19:37

Een nogal dringende vraag.

Een kennis komt vandaag in paniek bij mij om raad maar ik weet het antwoord niet.

Vier jaar geleden had hij een ongeval met de auto van een derde waarvan hij toevallig, in opdracht, de chauffeur was.
Hij voerde met die wagen de hoogbejaarde eigenaar naar de spoeddienst van een ziekenhuis.
Er deed zich onderweg een ongeval voor met een fietser. Vonnis politierechtbank was dat fietser in zijn recht was.
De chauffeur kreeg een voorwaardelijke boete.
Vandaag, ongeveer vier jaar later, krijgt die chauffeur een dagvaarding in verband met die zaak.
Er wordt gedreigd met schadevergoedingseisen allerhande geformuleerd in allerlei cryptische rechtstermen.

Intussen is de eigenaar en verzekeringnemer van de wagen waarmee hij reed overleden.
Chauffeur heeft verder geen enkele informatie ivm de verzekering van destijds enz....
Kortom, hij kent het dossier niet.

De man is stomverbaasd, dacht dat alles geregeld was vier jaar geleden.
Vraagt me wat hij nu moet doen.

Ik weet het niet. Iemand?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2015 19:58

Hij moet zien te weten te komen welke verzekeringsmaatschappij de burgerlijke aansprakelijkheid van het voertuig dekte.

Er is een vonnis van de politierechtbank. Vermoedelijk werd toen een advocaat aangesteld op kosten van de verzekeringsmaatschappij. Daar kan hij al eens info vragen.
Er is een strafdossier. Dat vermeldt vermoedelijk ook welke de verzekeraar van het voertuig is.

roharro
Topic Starter

#3 , 21 apr 2015 20:15

Hij weet van geen advocaat. Hij heeft ooit bericht gehad van de voorwaardelijke veroordeling en een som in één of ander fonds van verkeersslachtoffers(?) moeten storten.
Een som die destijds voor hem door de eigenaar van het voertuig werd gestort.
De persoon die nu gedagvaard wordt is hoogbejaard en verblijft intussen in woonzorgcentrum.
Kan hij deze beker niet gewoonweg aan hem laten voorbijgaan? Zelf is hij niet meer in staat deze zaak te behartigen.

Reclame

JPV

#4 , 22 apr 2015 11:18

kan je de inhoud van de dagvaarding hier eens plaatsen (zonder details qua namen)?

roharro
Topic Starter

#5 , 22 apr 2015 12:46

Het gaat nu over vergoeding voor burgerlijke schade.
Persoon wordt gedagvaard om op datum ..... te verschijnen voor de rechtbank te .....ivm de schade die werd veroorzaakt aan .... ter gelegenheid van het ongeval van ....

Zoals ik reeds schreef voerde de chauffeur de eigenaar van de wagen naar de spoeddienst van een ziekenhuis.
De eigenaar van de wagen was de buurman die zich zwaar gekwetst had en dringend naar ziekenhuis moest.
Aangezien buurman (dus de veroordeelde) geen wagen had maar wel een geldig rijbewijs werd de wagen van de gekwetste buurman gebruikt (met diens toestemming).
Tijdens de rit naar het ziekenhuis deed het ongeval zich voor.

De eigenaar van de wagen is intussen reeds geruime tijd overleden. De veroordeelde chauffeur is al enige tijd opgenomen in een woonzorgcentrum en is immobiel.

Terug naar “Verkeersongevallen”