Goedemiddag,
Ik ben Nederlandse en sinds 2002 woonachtig in België.
Vanaf mijn 18e (1986) heb ik tot vorig jaar juli voltijds gewerkt (m.u.v. een paar jaar thuis -op eigen kosten- toen ik mijn twee kinderen kreeg).
Vorig jaar juli, ben ik, vanwege een reorganisatie zonder werk geraakt en sindsdien heb ik een werkeloosheidsuitkering.
Helaas heb ik nog steeds geen nieuw werk gevonden en vorige week kreeg ik een brief dat ik, om recht te houden op de uitkering, meer loonstroken in moest leveren, want de 'tweede periode' was ingegaan en indien ik die loonstroken niet inleverde, zou het bedrag met een derde worden gekort.
Ik heb gebeld om een en ander uit te leggen en informatie te vragen en er is me verteld dat ik het korten kan voorkomen door loonstroken waarvoor ik gewerkt heb in te leveren. Nu ben ik op achttienjarige leeftijd gaan werken en dat is 27 jaar geleden! Om kort te gaan: ik heb die loonstroken niet meer. De helft van de bedrijven waarvoor ik gewerkt heb bestaan niet meer, zijn failliet of opgegaan in andere organisaties. De loonstroken, voor zover ik die nog wel had na zes verhuizingen, zijn in mijn garage beland. Helaas hebben we een jaar of tien geleden hier een enorme storm gehad, waarbij het dak er voor een groot deel is afgeblazen en waarbij al het papierwerk (dat toen nog in kartonnen dozen zat, daarna hebben we allemaal kunststof gekocht voor opslag) doorweekt is geraakt en daar was geen redden meer aan. Omdat het zulke oude administratie (ouder dan vijf jaar hoef je in Nederland niet te bewaren) betrof heb ik nooit iets ondernomen om aan kopieën te komen.
Dit alles heb ik uitgelegd, maar helaas mevrouw, dat zijn de reglementen. Bij Belgische werknemers is het blijkbaar van de hele loopbaan automatisch opvraagbaar, maar omdat ik altijd Nederlandse werkgevers heb gehad is dat niet mogelijk. Ik vind het al onrechtvaardig dat ik mijn werkbare leven premies in Nederland heb afgedragen en nu een uitkering aan moet vragen in België (niet in de laatste plaats omdat de werkeloosheidsuitkering in Nederland aanzienlijk hoger is), maar volgens Europese afspraken gaat het woonland voor. Dat is niet prettig, maar dat is dan een consequentie van mijn keuze om liever in België te wonen. Maar het voelt niet rechtvaardig dat ik daarom nu ook nog gekort wordt.
Heeft iemand van jullie nog advies hoe ik hiervan het beste kan maken? Zijn er nog manieren om aan de voorwaarden te voldoen of weet iemand iets waardoor ik de het korten kan voorkomen, uitstellen of ...?
Alvast hartelijk dank voor de moeite.
Groetjes,
Maan