verdeling onroerendgoed

Marvo
Topic Starter

verdeling onroerendgoed

#1 , 07 jun 2008 13:40

Hoe wordt de waarde geschat van een huis als ik bv. beslis om er te blijven wonen en m'n partner de helft krijgt (Uitkopen na scheiding).
Officieel in de akte van de notaris van 6 jaar terug (huis werd geschonken door m'n vader) staat 125000 euro. Maar gisteren kwam een immokantoor langs en gaf een waarde tussen 150000 en 180000 (commerciele waarde) aan.
Kan m'n echtgenote het hoogste bedrag eisen, of zal de notaris dit bedrag vaststellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 07 jun 2008 15:48

Ik zou ook eens een onafhankelijk schatter laten langskomen want immokantoren geven nogal vaak een hoge prijs in de hoop een contract binnen te rijven.

Een goede schatter geeft een paar verschillende prijzen (bv. openbare verkoop vs. zelf particulier verkopen).

U moet dan overeenkomen voor welk bedrag, maar inderdaad, beide partners kunnen hier lang over bakelijen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

simonjo

#3 , 07 jun 2008 22:59

Hallo,

De prijzen zijn de laatste jaren inderdaad nogal gestegen, maar in princiepe geven goede makelaars 2 prijzen:

- de opportunistische prijs die misschien gehaald kan worden in ideale verkoopsomstandigheden

- de venale waarde bij gedwongen verkoop (openbare verkoop)

Deze 2 kunnen nogal uiteen liggen (ik had indertijd 9 en 11 mbef).

De vraag zal misschien nog meer zijn hoe jullie getrouwd waren: met gemeenschap van goederen, wettelijk stelsel, andere afspraken

En ook hoe die schenking is gebeurt: van vader aan zoon, aan zoon+schoondochter, ...

Praat daarom best eens met uw notaris, hij/zij kan u verder helpen.

In mijn geval had ik al bouwgrond van voor mijn huwelijk onder het wettelijk stelsel, bij echtscheiding moest ik ex eigenlijk niets geven, maar dat was dan wel het begin van een oorlog geweest. Dus heb ik de actuele waarde van de bouwgrond afgetrokken van een gemiddelde prijs van het huis, en daarvan de helft gegeven.

mvg

Reclame

Marvo
Topic Starter

#4 , 08 jun 2008 10:44

We zijn getrouwd met gemeenschap van goederen. En de schenking is aan zoon en schoondochter zo blijkt uit de akte.

Ook een onafhankelijke schatter (brandverzekering) is langs geweest, diie kwam op 150000 euro
Notaris op 125000
Immo 180000
Wie kan er nog aanuit...

mapleleiah

#5 , 08 jun 2008 14:38

We zijn getrouwd met gemeenschap van goederen. En de schenking is aan zoon en schoondochter zo blijkt uit de akte.

Ook een onafhankelijke schatter (brandverzekering) is langs geweest, diie kwam op 150000 euro
Notaris op 125000
Immo 180000
Wie kan er nog aanuit...
Ga er maar vanuit dat die immo iets te hoog geschat heeft ... om zijn contract binnen te rijven.

Een notaris schat soms een beetje te laag.

Ik zou eerder geneigd zijn de denkwijze van de onafhankelijke schatter te volgen ... en als u het uitrekent, dan komt die 150 000 ongeveer uit als het gemiddelde van de notaris en de immo.
Kunt u niet op basis van die prijs overeenkomen?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Marvo
Topic Starter

#6 , 08 jun 2008 20:57

Dat gaan we proberen, mapleleiah. In een ander draadje heb ik m'n situatie al eens uitgelegd. Geloof me het wordt er niet makkelijker op. Ik had diene immo al beter nooit laten komen. Het was misschien achteraf gezien beter een EOO geworden met betraping.

Als ik me inkoop en zij wil het onderste uit de kan, dan zal het een algemene verkoop en ieders de helft van de opbrengst worden. De vraag is of die immo die prijs kan handhaven, je ziet dikwijls huizen zo lang te koop staan en dan doen ze er ineens een miljoen bef af.
De woning in onverdeeldheid laten, wat ik eerst had voorgesteld is zogoed als afgeketst. We blijven hopen... hoop doet leven, al doet die hoop pijn.

j.demoor

#7 , 09 jun 2008 11:36

Uw echtgenote kan het hoogste bedrag eisen,doch de notaris zal een bedrag vaststellen,waarmee u het niet eens moet zijn.

“Art.1219...§ 2. Ingeval de partijen het niet eens zijn, maakt de notaris een proces-verbaal van de beweringen en zwarigheden op in minuut. Binnen een maand legt hij ter griffie een uitgifte van dat proces-verbaal en van de staat van vereffening neer.Door die neerlegging wordt de zaak aanhangig bij de rechtbank, die binnen een maand ambtshalve de dag en het uur van de zitting bepaalt. De griffier roept de partijen op bij gerechtsbrief.”(Gerechtelijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Echtscheiding”