Erfdienstbaarheid onbevaarbare waterloop

NielsVDN
Topic Starter

Erfdienstbaarheid onbevaarbare waterloop

#1 , 16 apr 2015 19:14

Beste,

Onlangs heeft de provincie de waterloop aan mijn landbouwgrond komen schoongemaakt, dewelke volledig volgroeid was met takken en bomen.

Er is aan een onbevaarbare waterloop een erfdienstbaarheid van 5 meter.

Blijkt nu dat men veel verder heeft gewerkt dan 5 meter en dat de weide vol bezaaid is met hout, zodat ik hiervan geen gras meer kan halen en alles opnieuw moet aanleggen. De schade is groot aangezien het om een heel groot stuk landbouwgrond gaat.

De laatste keer dat de provincie geweest was, was in '67.

Mijn vragen:

- Kan ik vergoed worden voor mijn schade?
- Kan ik de provincie (of alleszins haar onderaannemer) verbieden om zich nog op mijn eigendom te begeven?
- Is de erfdienstbaarheid niet, of kan deze niet verjaren?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2015 19:55

1- kan je proberen te vragen
2- Denk het niet, of ga jij anders de waterloop kuisen
3- zolang er een waterloop is zal de erfdienstbaarheid blijven bestaan.
Van waaraf heb jij die 5 meter gemeten? Van aan de waterkant, of vanaf de bovenzijde van het talud.?

NielsVDN
Topic Starter

#3 , 16 apr 2015 20:47

Beste Mava 105,

Dit is gemeten vanaf de kruin van de waterloop.

Reclame

j.demoor

#4 , 18 apr 2015 10:50

”Art.17.§ 1. De aangelanden, de gebruikers en de eigenaars van kunstwerken op de waterlopen zijn verplicht : 1. Doorgang te verlenen aan de personeelsleden van het bestuur, aan de werklieden en aan de andere met de uitvoering van de werken belaste personen; 2. Op hun gronden of eigendommen de uit de bedding van de waterloop opgehaalde voorwerpen en de voor de uitvoering van de werken nodige materialen, gereedschap en werktuigen te laten plaatsen. § 2. Geen vergoeding is aan de aangelanden, aan de gebruikers en aan de eigenaars van kunstwerken verschuldigd uit hoofde van de plaatsing op hun gronden of eigendommen binnen een strook van vijf meter vanaf het einde van de oeverzone, van de produkten die voortkomen van de ruimingswerken. De Vlaamse Milieumaatschappij, de deputatie en de colleges van burgemeester en schepenen naar gelang het geval, kunnen evenwel beslissen dat de oevers zullen ontdaan worden van die produkten. De produkten van de ruiming zullen gelijkmatig verdeeld worden over de beide oevers; indien deze produkten schadelijk zijn, zullen zij op kosten van de Vlaamse Milieumaatschappij, de provincie of de gemeente, naargelang het geval, onverwijld worden verwijderd. § 3. De aangelanden, de gebruikers en de eigenaars van kunstwerken kunnen aanspraak maken op een schadeloosstelling voor de schade die zij hebben geleden naar aanleiding van de uitvoering van de buitengewone werken. Die schadeloosstelling wordt in de kosten van de werken verrekend.”[28 DECEMBER 1967. - Wet betreffende de onbevaarbare waterlopen (VLAAMSE OVERHEID)]
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”