Formalisering na 38 jaar van kosteloze overdracht perceel

EHUMolenbeek
Topic Starter

Formalisering na 38 jaar van kosteloze overdracht perceel

#1 , 16 apr 2015 19:36

Hallo,

Volgende zaak houd mij en mijn familie al enkele maanden bezig.

Wij ontvingen een schrijven van een notaris met de melding dat hij verzocht werd een akte op te stellen waarbij, conform de verplichtingen van de verkavelingsvergunning van 1977, een stukje grond gratis wordt afgestaan.
In het verleden tekende uw rechtsvoorganger reeds een volmacht om de akte bij de notaris te verlijden.
Ik verkies echter dat u, 38 jaar later, een nieuwe volmacht ondertekent.

Volgend schrijven werd gestuurd door het gemeentebestuur
De belofte van kosteloze grondafstand dateert van maart 1977 en werd 38 jaar geleden reeds ondertekend, waardoor het eigendomsrecht is overgegaan. Het feit dat de verkaveling intussen vervallen is en vervangen werd door een recent RUP, wijzigt niets aan het zakenrechtelijk statuut en het openbaar karakter die aan deze strook sinds 1977 gegeven werd. Ook het recente RUP bekrachtigt de bestemming van dit perceel als openbare weg.
Aangezien u de volmacht tot op heden evenwel nog niet hebt ondertekend, verzoeken wij u om de belofte van grondafstand alsnog te bekrachtigen zodat de bestemming kan gerealiseerd worden.
Wij danken u voor het passend gevolg dat u aan deze brief zal willen geven.

Mijn bemerkingen zijn:

1. Waarom moet ik opnieuw tekenen als de belofte sinds 1977 bestaat.

2. Hoe lang is een belofte bindend? 38 jaar is toch lang, waarom geen 100 jaar. De authentieke afstandsakte zou door de zorgen van het gemeentebestuur in behoorlijke vorm en ten hare laste opgesteld worden

3. Nu in 2014 gaat de gemeente akkoord om de akte te laten verlijden, op voorwaarde dat 3 medebelanghebbenden instaan voor de hieraan verbonden kosten. Dus privé-belang primeert op algemeen belang.

4. Het recente RUP vermeldt dat de verkavelingen binnen het plangebied dienen opgeheven te worden.

5. Eén van de medebelanghebbenden bezoekt systematisch de ‘erfgenamen’ om hen te bedreigen en met de melding dat zij MOETEN tekenen want anders zal hen dat veel geld kosten.
Ook ik ben aan zijn bezoek niet ontsnapt.

Mijn vraag: heb(ben) ik/wij hier een verhaal tegen?

Dank voor jullie antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2015 19:57

Als dat strafbare bedreigingen zijn zou ik niet aarzelen aangifte te doen bij politie.
Staat in jullie akte dat er overdacht is gebeurd....

j.demoor

#3 , 18 apr 2015 10:47

“Art.2003. Lastgeving eindigt :...Door de dood...hetzij van de lastgever, hetzij van de lasthebber...”(Burgerlijk Wetboek).

‘In het verleden tekende uw rechtsvoorganger reeds een volmacht om de akte bij de notaris te verlijden.’

Die lastgeving(=volmacht) door uw rechtsvoorganger eindigde bij zijn dood.

‘waarbij,conform de verplichtingen van de verkavelingsvergunning van 1977, een stukje grond gratis wordt afgestaan.’.
Onderzoek in die verkavelingsvergunning de tekst ‘waarbij...een stukje grond gratis wordt afgestaan’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”