nog niet gescheiden en aankoop nieuw huis huis

mr
Topic Starter

nog niet gescheiden en aankoop nieuw huis huis

#1 , 05 jun 2008 12:07

Momenteel ben ik op papier nog steeds getrouwd ook al wonen we sedert vorig jaar gescheiden.

Ik zou graag een woning kopen en ik vroeg me echter af of mijn aanstaande exvrouw moet meetekenen om een lening te verkrijgen. We zijn (of beter: waren) getrouwd met het "stelsel scheiding van goederen".

Mijn advocaat zegt me dat ik perfect een huis kan kopen zonder haar maar mijn verzekeringsmakelaar zegt me dat hij reeds cliënten heeft gehad (die aan het scheiden waren en ook getrouwd waren met scheiding van goederen) waarbij hun aanstaande exvrouw moest mee tekenen.

Wie/wat moet ik nu geloven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 jun 2008 10:21

Het primair huwelijksstelsel (art.212-224 Burgerlijk Wetboek=B.W.) vereist niet dat ‘uw aanstaande exvrouw moet meetekenen om een lening te verkrijgen‘.

“Art.1418.Onverminderd het bepaalde in artikel 1417, is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :...d) een lening aan te gaan...”(Burgerlijk Wetboek).

Art.1418 B.W. maakt deel uit van het wettelijk huwelijksvermogensstelsel en is dus niet van toepassing in het stelsel ‘Scheiding van goederen’ uit art.1466-1469 B.W..

Het is in laatstgenoemd stelsel dus niet wettelijk vereist dat ‘uw aanstaande exvrouw moet meetekenen om een lening te verkrijgen‘.Zulks belet een bank niet er een toekenningsvoorwaarde van te maken.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”