Trouwen met contract of zonder?

neogabberinneke
Topic Starter

Trouwen met contract of zonder?

#1 , 15 apr 2015 16:46

Hallo

De titel legt de situatie niet duidelijk uit, dit zal ik hier doen. Mijn partner en ik zijn bijna 7 jaar samen en hebben besloten te trouwen deze zomer.
Omdat hij uit een vorig huwelijk nog 3 kinderen heeft, betaalt hij daar trouw elke maand alimentatie voor.
Nu begint zijn ex-vrouw moeilijk te doen (ze zal waarschijnlijk van ons nakend huwelijk gehoord hebben) en eist via haar advocaat dat de alimentatie verdubbelt wordt.
Nu is hier al een aparte juridische strijd voor aan de gang en dit is ook niet mijn vraag.
Mijn vraag is dat als ik deze zomer met hem trouw ik dan ook voor die alimentatie moet opdraaien indien hij die niet kan betalen of staat zoiets er los van aangezien ik geen enkele biologische band heb met de kinderen en wij zelf nog twee kinderen hebben?

Wij hebben het financieel heel moeilijk en keken er naaruit om eindelijk te kunnen trouwen. We zijn al verplicht om het feest af te schaffen en gewoon na het stadhuis iets te eten met een kleine groep.
Als daar nu nog eens notariële kosten zouden bijkomen zal die vlieger helemaal niet opgaan en dat is net wat ik niet wil, ik wil ons huwelijk laten doorgaan omdat we zielsveel van elkaar houden en een welgemeende fuck you over te brengen naar zijn ex-vrouw die ons al jaren uit elkaar probeert te halen.

Sorry voor mijn taalgebruik, maar heb al heel wat te verduren gehad.

Alvast bedankt!

Groetjes :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 15 apr 2015 16:56

wettelijk kan niets of iemand eisen dat je de alimentatie voor de kinderen van je partner moet betalen. Maar het is wel zo dat je, nu julie trouwen julie inkomens tesamen komen en je man zijn alimentatieverplichtingen moet nakomen. Het zou in de toekomst dus wel voor pijnmomenten kunnen zorgen als blijkt dat je er onrechtstreeks ook aan meebetaalt. As er kinderen zijn uit een vorig huwelijk (met alimentatieverplichting) en ook kinderen uit dit huwelijk, zou ik toch kiezen voor een huwelijkscontract scheiding van goederen. Dan kan er nooit of nooit onenigheid tussen jullie respectievelijke kinderen ontstaan over wie is van wat. Vergeet niet dat zodra jullie gehuwd zijn jullie persoonlijke bankrekeningen vanaf nu ook gezamelijk zijn voor de wet en de inkomsten ook. Als jullie rekeningnen gescheiden blijven, is het financieel verhaal mbt de alimentatie voor zijn kinderen heel transparant. Ik denk dat het maken van een huwelijkscontract bij de notaris (als er geen onroerend goed bij betrokken is) maximum 1000 euro mag kosten. Je zit dan wel safe. Enne wat je taalgebruik beteft: je kan krachtige fout taalgebruik dat ook met asterixjes typen. We snappen het zo ook wel. Ik vind het niet fijn om krachttermen expliciet te lezen en vele anderen ook niet. Al zeker niet op een juridisch forum.

KimSe

#3 , 15 apr 2015 17:16

Ik kan Eylis enkel bijtreden wat haar advies over huwelijkscontract "Scheiding van goederen" betreft.
Ik zou dit ook ten zeerste aanraden gezien jullie bagage...

De kost van het huwelijkscontract "zuivere scheiding van goederen" is volgens mij absoluut zo hoog niet (het notariaat waar ik voor werkte rekende nog geen 500 euro)
Ga dus zeker te rade bij een aantal notarissen (een eerste consultatie is gratis), de kosten kunnen enorm veel verschillen!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2015 00:43

Wij zijn jaren geleden gehuwd met volstrekte scheiding van goederen -zelfs zo dat er ook een regeling in staat wat er met de goederen moet gebeuren waarvan niet kan bewezen worden wie ze heeft gekocht. Dus zelfs met teksten dat witgoed voor X was en bruingoed voor Y -
Wij hebben geen enkele gemeenschappelijke rekening ... enkel volmacht. Notaris vond dat toen onnozel
Jaren later is een van de partners ..nu al een 20 jaar geleden een eigen zaak begonnen.. nu vond de notaris het fantastisch want zeer duidelijk en degelijk ter bescherming va, beide partijen.

VDG2

#5 , 16 apr 2015 01:08

Franciscus, hoe regel je dan de gezamenlijke kosten als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2015 11:18

Franciscus, hoe regel je dan de gezamenlijke kosten als ik zo nieuwsgierig mag zijn?
Afspreken wie wat betaalt, zeker? De ene keer betaalt meneer de rekening van de Colruyt, de andere keer mevrouw, etc...?

Wij hebben wel een gemeenschappelijke rekening, maar het komt zeer dikwijls voor dat we bepaalde "gemeenschappelijke" zaken van onze eigen rekening betalen, als we weten dat van de gemeenschappelijke nog een grote kost afmote (bijvoorbeeld groot onderhoud van de wagen op het einde van de maand). Als je een goede verstandhouding hebt binnen een relatie mag dat niet echt een probleem zijn, zou ik zo denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”