aanpassing kinderalimantatie wegens ziekte - lager inkomlen

tommyf
Topic Starter

aanpassing kinderalimantatie wegens ziekte - lager inkomlen

#1 , 15 apr 2015 09:26

Situatieschets. Verblijfsregeling kinderen = bilocatie (week vader- week moeder). Alimentatie 452 euro per maand aan ex-vrouw te betalen voor 2 kinderen , bijkomend alle verblijfsoverstijgende kosten gedeeld door 2 (rijbewijs, vervoerskosten,schoolkosten,kledij,...)Kindergeld integraal naar de ex.
Wegens ernstige ziekte zal ik na een jaar een andere job dienen te zoeken. Mijn inkomen daalt met 600 euro. Is een wijziging van deze kinderalimentatie mogelijk?
Akte dateert van 2010. Loonverschil tussen ex en mezelf was toen 1000 euro netto.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 15 apr 2015 10:06

Dat was al een forse kinderalimentatie bij bilocatie én volledig kindergeld én helft biezondere kosten. Zelfs al deelde je het kindergeld in 2 , dan nog zou je maar (redelijkerwijs) max. zo'n 250 euro per maand betalen bij bilocatie. Ik denk wel dat je de zaak opnieuw kan openen. Dat kost wel geld, maar misschien is het wel waard. Die ernstige ziekte is géén persoonlijke keuze van jou en de hoge alimentatie is er vermoedelijk uitgesleept omwille van het hoge inkomensverschil, zodat een hoge levensstandaard aangehouden kan worden bij de mama. (Niet dat ik het daar mee eens ben, maar zo verdedigen de advocaten de zaak vaak...) Ik zou wel eerst proberen te onderhandelen met de moeder om het alimentatiebedrag in overleg samen aan te passen (en de akte ook te laten bekrachtigen bij de rechtbank. Je onderhandelingsargument zou kunnen zijn dat je bij aanvatting bij de rechtbank zou kunnen gaan voor totaal géén alimentatie, deling kindergeld in 2 en enkel kostendeling bijzondere kosten. Want met 400 euro loonverschil zitten jullie omzeggens in dezelfde loonklasse. Ik zou haar voorstellen dat je nog 200 euro alimentatie per maand betaalt, dat ze het kindergeld mag houden, dan staan jullie inkomens gelijk (als ik goed kan tellen :-) De biezondere kosten zou ik wel goed herdefinieren. Want de kosten voor het rijbewijs van een kind betalen? Daar beslis je samen over of je dat wel gaat financieren. Dat kunnen ze ook zelf financieren. En kledij hoort bij de dagelijkse kosten.

eylis

#3 , 15 apr 2015 10:06

d
Laatst gewijzigd door eylis op 15 apr 2015 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

eylis

#4 , 15 apr 2015 10:06

Dat
Laatst gewijzigd door eylis op 15 apr 2015 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

duma

#6 , 17 apr 2015 11:56

Akkoord met eylis.
Bij bilocatie is er normaal gezien al geen alimentatie, tenzij er écht een grote kloof is tusse iinkomsten papa en mama.
Herziening van alimentatie kan altijd. Als je minder loon trekt of minder moet werken voor een reden buiten je wil om, heb je grote kans om die herziening toegekend te krijgen. Ik zou ervoor gaan!

Over de bijzondere kosten:
- rijbewijs staat er tegenwoordig altijd in. Ouders kunnen nog altijd samen beslissen van het niét te betalen en moeten nog steeds samen beslissen welke optie ze nemen. Feit is natuurlijk wel dat als één ouder het wil betalen en de andere niet, die ouder toch zal moeten betalen, maar dan kan die kiezen om selchts de helft van de goedkoopste te betalen.
- kledij: Wat staat dat daar in hemelsnaam te doen? Je hebt bilocatie!! Je gaat me toch niet vertellen dat je de kleding over en weer sleurt elke keer? Dat is een typische kost voor elke ouder apart. Zodat iedereen er ook aan uitgeeft wat hij wil. Hoeveel t-)shirten heeft een kind nodig? Van welk merk moeten ze zijn? Gedoemd om discussies over te krijgen op de langere termijn, lijkt me. Over jassen en schoenen kan je nog discussiere (maar ook dat is bij onsapart btw)
-vervoerskosten? Welke vervoerskosten? Bij bilocatie regelt elke ouder zelf het vervoer van en naar school. Als jij ze met de auto doet en je ex met de bus, moet jij die bus toch mee betalen? Of betaalt je ex dan ook de naft terug? Of over welke vervoerskosten gaat het dan? Asl jullie nog dicht bijeen wonen en het kind moet elke week de bus nemen naar school kan je nog steeds onderling overeenkomen om een abonnement aan te schaffen en te delen, maar ik zou nooit zoiets algemeen als 'vervoerskosten' bij de bijzondere kosten vermelden. Dan kan je bij wijze van spreken een kilometervergoeding gaan vragen als je met je kind naar een pretpark rijdt, om het maar even te overdrijven. Ik zou dat er uithalen, ofwel zeer conreet omschrijven als 'kosten voor een abonnement voor het openbaar vervoer, gebruikt voor het vervoer van en naar school, enkel zolang dit abonnement nodgi wordt geacht door beide ouders'
- over schoolkosten is natuurlijk geen discussie

Terug naar “Echtscheiding”