Controle domicilie wijkagent

kareldekeizer
Topic Starter

Controle domicilie wijkagent

#1 , 09 apr 2015 22:40

Ik ben zonet verhuisd voor mijn eerste job in de regio van Leuven en huur een kleine studio.
Omdat ik geen belastingen wil betalen op een tweede verblijf (ik ben nu nog gedomicilieerd bij mijn ouders), heb ik besloten om mij te domicilieren op het adres van mijn studio.

Ik veronderstel dat na mijn aanvraag van domicilie een wijkagent zal langskomen.
Mijn vraag is: wat is het recht van deze wijkagent voor te controleren?
-mag ik weigeren dat hij binnenkomt? (ik ben op mijn privacy gesteld)
-eenmaal ik hem binnenlaat, omdat hij anders waarschijnlijk een negatief advies geeft, mag ik hem vragen mijn appartement op een gegeven moment te verlaten (vb. als hij begint in alle kastjes te neuzen). Is hij dan verplicht hierop in te gaan?
-neem nu hypothetisch dat de agent iets ziet wat technisch niet mag, maar een kleine overtreding is (ik zeg nu maar iets, wat zeker niet het geval is bij mij: een klein zakje cannabis). Kan hij je daar dan strafrechterlijk op aanspreken, of moet hij terugkomen met een huiszoekingsbevel om dit in beslag te nemen?

Dank voor het advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2015 22:56

Wijkagent moet vaststellen dat u daar woont.
Als u medewerking weigert zal die politieambtenaar dat hypothetisch in zijn verslag zetten...dat u bv wel open deed maar toegang of nazicht weigerde. Hypotetisv-ch zou dat dan een weigering van inschrijving kunnen zijn
Wat hij bij uw thuis ziet kan hypothetisch gesproken vermoedelijk effectief gebruikt worden voor verdere juridische procedures.
Is het aantreffen van een hoeveelheid cannabis geen heterdaad - hypothetisch gesproken?
In nogal wat centrumsteden ( vermoedelijk ook Leuven) mag men zich niet domiciliëren in een studio.

berenod

#3 , 10 apr 2015 05:53

Bent u zeker dat domiciliëren in een studio niet mag?
In een studentenkot is dat normaal, maar als alleenstaande in een degelijk uitgeruste en voldoende grote studio, met een volwaardig huurcontract kan ik me moeilijk inbeelden dat domiciliëren niet mag! Men kan toch moeilijk verwachten dat iemand boven zijn stand gaat leven door een groter dan nodig appartement te moeten huren!
In Antwerpen is dit toch al zeker geen probleem!

De wijkagent moet vaststellen dat u er effectief woont. In de meeste gevallen (bij mij bij elke verhuis zo geweest) is dat gewoon binnen even aan tafel zitten, even snel je huurcontract bekijken, eID kaart overschrijven en het is gebakken.

En ja, mensen die bewust de wet overtreden, hoe klein zij vinden dat die overtreding ook is, kunnen daar de gevolgen van dragen. Dit heeft niets te maken met privacy!
De meeste agenten zijn gescreened op het hebben van voldoende gezond verstand, dus als je pc openstaat met mp3 muziek erop, dan gaat hij zeer zeker niet beginnen vragen of je die mp3's wel legaal bijeengehaald hebt!
Uw hypothetisch voorbeeld is nu niet bepaald een kleine overtreding, het is een inbreuk op de wet van verdovende middelen. In Antwerpen met de absolute nultolerantie loop je de kans dat de agent op zijn minst u gaat waarschuwen, en als je tegenslag hebt je gaat opschrijven en de cannabis in beslag nemen. Indien minder dan 3 gram gaat je dat 75 Euro kosten...

Reclame

duma

#4 , 10 apr 2015 09:17

Elke wijkagent gaat anders tewerk. Ik ben nu 4 keer verhuisd:
1) Mijn vriend was thuis, ik niet. Ik werd zonder problemen ingeschreven. Agent is zelfs niet binnengeweest.
2) Agent belde om te vragen wanneer wij zo meestal thuis zijn. Gezien wij beiden fulltime werkten in Brussel was dat pas laat 's avonds en daar had hij geen zin in. Hij heeft ons ingeschreven zonder langs te komen.
3) Ik ging bij een vriend inwonen, agent kwam langs, maar mijn vriend was niet thuis. Schreef mij niet is, maar vroeg wanneer we zeker met twee thuis waren en kwam dan terug. Niet binnen geweest.
4) Wijkagent nooit langs geweest, maar kennen die wel persoonlijk en hij wist ook dat we daar gebouwd hadden.

artemis

#5 , 10 apr 2015 10:37

In nogal wat centrumsteden ( vermoedelijk ook Leuven) mag men zich niet domiciliëren in een studio.
Dat is het eerste wat ik er van hoor Franciscus.
Wij verhuren studio's in A met uitsluitend contracten hoofdbewoning.
Bedoel je daar misschien studentenkamers?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2015 12:13

In een goedgekeurde studio in Leuven mag men zich domiciliëren. In een kot niet.
NB: er zijn nogal wat afgekeurde studio's in Leuven wegens te kleine oppervlakte.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”