Koper auto eist geld terug

erika22
Topic Starter

Koper auto eist geld terug

#1 , 09 apr 2015 19:50

Beste leden,

Ik heb een jonge wagen van 2 jaar verkocht met keuring voor verkoop en carpass.

Bij de bezichtiging heb ik gezegd dat de wagen vooraan een schade heeft gehad.
De koper was hiermee akkoord (de prijs had ik ook 750€ lager gezet dan de gemiddelde verkoopprijs) indien ik de wagen liet keuren met carpass.

Zo gezegd zo gedaan.

Op de particuliere verkoopsovereenkomst van kbc (modelcontract particuliere verkoop auto) heb ik bij de opmerkingen bijgeschreven: herstelde schade vooraan gekend door de koper.

Nu na 1 week krijg ik telefoon dat de koper in zijn garage is geweest en dat er schade zou zijn aan het chassis.
Hun garagist beweert ook dat de wagen zo nooit door de keuring zou geraken of dat ik de keuring zou "omgekocht" hebben.

Ze eisen nu van mij een gedeeltelijke terugbetaling of ze gaan ermee verder.

Wat kan ik nu best doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 09 apr 2015 19:58

U kunt antwoorden dat u als particulier geen enkele garantie moet geven. Verder kunt u de garage vertellen dat ze zonder bewijzen die beschuldiging best kunnen laten vallen, of dat er een aanklacht wegens laster volgt.

sloeberken

#3 , 09 apr 2015 20:19

Was die wagen gekeurd voor verkoop, want dit is niet heel duidelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

erika22
Topic Starter

#4 , 09 apr 2015 20:23

Ja ik heb dit door mijn garage laten doen aangezien ik geen nummerplaten meer had.

Hij is gekeurd voor verkoop met carpass en staat voertuig.
Enkel opmerking dat 1 van de grootlichten niet goed stond.

Mvg

erika22
Topic Starter

#5 , 09 apr 2015 20:26

In het vak"opsomming van de bekende verborgen gebreken" heb ik op de overeenkomst gemeld dat de koper op de hoogte is van herstelde schade vooraan.

sloeberken

#6 , 09 apr 2015 21:07

Als die schade vooraan hersteld is en goedgekeurd is door de autokeuring, treft u geen enkele schuld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 apr 2015 10:30

Laat u niet intimideren. U hebt volledig correct gehandeld en er kan u niets verweten worden. Als trouwens de garage uw wagen gaan laten keuren is, hebt u zelfs de kans niet gehad de keuring om te kopen.

Als de koper nog eens belt, zegt u hem gewoon dat de herstelde schade aan de voorkant gemeld was voor de verkoop, dat uw garage de wagen laten keuren heeft, dus dat zijn valse beschuldiging dat u de keuring zou omgekocht hebben, geen enkele steek houdt, en dat u voor de rest gerust wil gelaten worden, of u klacht voor belaging zal indienen bij de politie. Als u een AS zou krijgen van de koper, laat het dan even weten. Mensen hier gaan u perfect kunnen helpen om een goed antwoord te formuleren op zijn AS.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#8 , 10 apr 2015 10:38

Zou er zelfs niet meer op reageren, tot u een AS ontvangt. Dan kan u vragen (via AS) om de bewijsstukken van zijn bewering (dat u de keuring heeft omgekocht), en dat u geen verder contact meer wil zonder deze bewijsstukken, en dat u klacht zal indienen wegens belaging bij elk ander contact (telefoontje, mail, brief, ...).

Meeboo

#9 , 13 apr 2015 09:32

is de auto gekeurd in een erkend keuringsstation of enkel door uw garage?

wel een verschil lijkt me

Turaki

#10 , 13 apr 2015 10:15

is de auto gekeurd in een erkend keuringsstation of enkel door uw garage?

wel een verschil lijkt me
TS spreekt van een Carpass, iets dat men kan krijgen in een erkend keuringsstation. Een garage kan trouwens geen keuring doen, enkel nazicht.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 apr 2015 13:20

Doen wat TomJDV en Turaki schrijven ...
U staat recht in uw schoenen.
Bij de minste vorm van intimidatie / belaging / stalking klacht ( want is klachtmisdrijf) indienen bij politie.
Opgelet als er strafbare bedreigingen zouden gebeuren is het geen klachtmisdrijf - u doet dan aangifte - want zijn veel zwaardere feiten.

Terug naar “Consumenten Koop”