beste lezers,
sinds een 4/5-tal jaren heeft de buurman van zijn ongebruikt stuk bouwgrond een voetbalveld gemaakt.
de eerste 2 jaar zonder een omheining hiervoor te plaatsen, daarna nadat we meerdere malen schade gehad hebben aan onze voertuigen en afdak in onze tuin zijn er netten geplaatst van een goede 5 meter hoog.
Deze netten zijn geplaatst geweest door de gemeente op privé eigendom, dit omdat mijn buurman hier niets aan wou doen.
In het begin kwamen hier kleine kinderen voetballen en spelen op het perceel, maar de laatste tijd trekt deze plaats meer en meer jong volwassenen aan die hier komen voetballen en muziek spelen tot laat op de avond.
Hierdoor vliegen er dus ook geregeld voetballen over de netten (van 5 meter!) recht op mijn vollières (als hobby kweek ik halsbanden). Hierdoor verschieten deze vogels geregeld en komen ze af hun nest waar ze op aan het broeden waren. Dus naast alle materiële schade die ik hier al van gehad heb lees: golfplaten stuk, bluts in auto, planten stuk, ... maken ze nu ook nog mijn hobby stuk door de vogels van het nest te jagen.
En natuurlijk telkens dat er schade is heeft niemand iets gezien of gedaan en de ouders vinden hun kinderen altijd een engeltje dat zoiets nooit zou doen.
Ik heb het al reeds enkele malen met de burgemeester hierover gehad, maar deze keurt dit allemaal goed. Het zijn immers maar spelende kinderen.
Hij komt ook steeds met het argument dat hij niet meer kan doen doordat er reeds netten van 5 meter geplaatst zijn.
Van alle schade die ik gehad heb zoals bijvoorbeeld 2 blutsen in auto van amper 2 jaar oud en alle andere kleine prullen die stuk gaan door rondvliegende ballen heb ik nooit iets vergoed gezien.
Na al deze jaren ben ik het meer dan beu. Nu de zomer er aan komt komen hier weer meer en meer jong volwassenen voetballen.
Deze avond is er weeral een golfplaat gebarsten door een voetbal die hierop neergekomen is...
Ik ben stilaan radeloos, ik heb al alle mogelijke methoden geprobeerd.
praten met de jongens werkt niet ze knikken zolang je voor ze staat en excuseren zich maar een half uur later is het weer van dat.
Ballen bijhouden en wachten tot de ouders ze komen ophalen zodat je met hen kan praten helpt ook niet. Hun kind is immers een schatje dat dit nooit zou doen.
Maar naar mijn gedacht moet je al verdomd hard trappen om een bal "per ongeluk" over een omheining van 5 meter te trappen.
Ik weet echt niet hoe ik ervoor kan zorgen dat deze vorm van overlast kan verminderen.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb helemaal niets tegen spelende kinderen. Ik heb zelf ook steeds animator geweest in een speelpleinwerking!
echter heb ik wel problemen met het gebrek aan respect voor andermans materiaal.
Dus nu eindelijk mijn vraag na dit lange stukje van frustratie:
1) mag de buurman zomaar van zijn bouwgrond een voetbalveld maken?
2) kan ik mijn schade via een of andere verzekering dekken?
3) iemand misschien nog enkele tips om toch tot de jongens door te dringen om ze toch aan te manen om ofwel te gaan voetballen op de voetbalpleinen (500m verderop) of het wat rustiger aan te doen zodat de ballen niet meer over de netten vliegen.