Nog enkele vragen:
- Ik lees het volgende op
http://dyzo.be/faq-overzicht/faillissement#n173" onclick="window.open(this.href);return false;:
" Na het faillissement van een vennootschap zijn vennoten en bestuurders soms ook aansprakelijk op hun persoonlijk vermogen, dus ook op hun beroepsinkomsten uit een nieuwe activiteit."
Wat betekent dit als het bedrijf dat failliet ging een NV is? Is er via deze weg een kans dat ik mijn geld nog krijg?
- Ik las ook dat er een databank bestaat van failliet gegane bedrijven, waar je kan nagaan wie al meerdere keren failliet ging. Waar is die te raadplegen?
- Kan ik achteraf nagaan waar en wanneer de huidige bestuurder een nieuw vennootschap opricht?
Dit heeft geen enkele zin!
De bestuurders of de zaakvoerders kunnen alleen aansprakelijk gesteld worden wanneer er bestuurders fouten zijn gemaakt, en alleen de rechter kan dit uitspreken.
Hoeveel keer een bestuurder of zaakvoerder zijn vennootschap failliet is gegaan dit is nooit aan de orde, het is de vennootschap die failliet is niet de zaakvoerder, dit zijn twee totaal verschillende personen.
Er is maar op één plaats dat je met zekerheid kan nagaan of iemand in faillissement is verklaart en dit is te raadplegen in het staatsblad.
Het is niet omdat vennootschap X in faillissement is dat ook zijn zaakvoerders in staat van faillissement is.
Probeer eens te begrijpen dat een vennootschap een eigen leven leid, en dat dit een rechtspersoon is.
Na het faillissement van een vennootschap zijn vennoten en bestuurders soms ook aansprakelijk op hun persoonlijk vermogen, dus ook op hun beroepsinkomsten uit een nieuwe activiteit.
Daar zal je meer dan goede papieren moeten voor hebben, ieder faillissement is reeds door het parket grondig doorgelicht, op bestuurders fouten en zeker op fraude !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.