Collectieve schuldenregeling

KiyaLee
Topic Starter

Collectieve schuldenregeling

#1 , 07 apr 2015 12:40

Hallo,

Ik heb een enorm probleem.
Ik zat sinds vorig jaar Mei onder collectieve schuldenregeling met een door de arbeidsrechtbank aangewezen advocate, het OCMW wou me niet bijstaan vanwege een schuld bij hen.
Ik ben zelf dus werkloos, vandaar dat ik dit hier zet.
Ik heb me kapot gezocht naar een job, maar voor een laaggeschoold iemand die werk zoekt in een sector waar ze telkens een diploma + minimum 5 jaar ervaring vragen, is dat niet simpel.
Ik kreeg vervolgens een heel grote druk op m'n schouders van de advocate die me was aangewezen.
Zij vond dat mijn leefgeld te hoog lag (ik kreeg 70 euro per week, zoals ik dat al jaren krijg van het OCMW, toen ik nog bij het OCMW zat.)
Dus, om geen problemen te krijgen en mijn goede wil te tonen, stelde ik zelf voor om dit te verlagen naar 50 euro per week.
Maar ook dat vond ze nog veel te hoog. Dus verlaagde ik het opnieuw tot 40 euro per week, nog steeds was ze niet voldaan maar weigerde ikzelf om nog lager te zakken.
Waarop de zware problemen kwamen. Ondertussen zat ik al 2 maanden in collectieve. Die 3e maand begon al meteen verkeerd, de eerste week voorbij en nog steeds geen leefgeld, pas op woensdag van week 2 kreeg ik mijn eerste leefgeld (de tijd daarvoor had ik dus geen geld noch eten.) Toen dan week 3 er was alweer geen leefgeld, week 4 kreeg ik ook niks.
Dit "spelletje" heeft 6 maanden aangesleept. Soms kreeg ik 2 weken leefgeld, maar meestal kreeg ik slechts 1 keer 40 euro per maand! Ik beschik ook over een budgetmeter voor zowel gas als elektriciteit. Mijn gasmeter is compleet afgesloten vanwege geen herladingen (ik heb de hele winter zonder verwarming gezeten) en mijn elektriciteitsmeter stond op een bepaald moment -170 euro. Dus verplichte ik mezelf om van mijn eigen leefgeld te beginnen herladen. Pas na 6 maand kreeg ik mijn eerste herlading voor de budgetmeter.
Ondertussen zat ik al compleet op het kookpunt, stuurde ik een mail of zij dit wel normaal vond om iemand zo te behandelen. Of dit wel legaal was, of ze wel een hart had. (nu ja, ik noemde ze een harteloos kreng..).

Vervolgens kreeg ik een brief van de arbeidsrechtbank dat zij een herroeping aanvroeg. Ik werd uitgenodigd maar had geen geld om bus of trein te nemen, dus vroeg ik een extra aan de advocate. Die ik dus nooit ontvangen heb. Net zoals ik vaak een extra vroeg om bus of trein te nemen naar een sollicitatie, geld dat ik ook nooit kreeg. Ik kreeg zelfs amper antwoord op mails die ik stuurde. Zeg me niet dat ik dan maar had moeten bellen, ik heb tot op de dag van vandaag nog steeds haar telefoonnummer niet. Ik ken zelfs haar naam niet eens omdat ze mij die nooit heeft gezegd. (Haar mail adres is in verschillende letters, vormen geen naam.) En om het nog erger te maken, wist ik zelfs niet waar haar bureau is, nu nog steeds niet. Ik heb ze in totaal 10 minuten gezien op 1 jaar tijd. 5 minuten bij onze "kennismaking" in het OCMW en 5 minuten op de rechtbank (bij de 2e uitnodiging aangezien ik op de eerste niet aanwezig was). Op de rechtbank heeft zij gezegd dat het me helemaal niks interesseerde, dus kreeg ik een nieuwe uitnodiging enkele maanden later.

Ik had 2 mappen bij me vol met sollicitaties, mails van mezelf aan haar en nog vele andere bewijzen. Men vroeg me om mijn bewijzen voor te leggen, wat ik deed. De rechter opende de eerste map, sloot die weer en gaf de boodschap dat er een uitspraak zou komen op het einde van de maand. Nog voordat ik mijn bewijzen mocht voorleggen had de advocate mij al compleet met de grond gelijk gemaakt. Me zwart gemaakt, zaken opgerakeld van 8 jaar geleden die helemaal niet relevant waren met dit én heb ik slechts 3 zinnen mogen zeggen.

Vandaag heb ik de uitspraak ontvangen, de collectieve schuldenregeling is compleet herroepen. De advocate mag beslag leggen op mijn volledige inkomen van de maand. Mijn huisbaas word verwittigd (waar ik blijkbaar 4 maand huurachterstal heb zonder dat ik hiervan op de hoogte was, er is nochtans altijd genoeg inkomen geweest om de huur te betalen.) En alle schuldeisers worden op de hoogte gebracht, wat dus wil zeggen dat ik zomaar mijn hele inboedel kan verliezen én dakloos kan worden door een idiote mail met de woorden: harteloos kreng.

Mijn schuldenlast ligt 5000 euro hoger dan toen ik gestart was met collectieve, wat dus wil zeggen dat er niets is afbetaald, enkel maar bijgekomen. Wat mij dan doet afvragen wat er met al mijn geld is gebeurd. Nu zit ik met een berg schulden, kan ik niet langs bij het OCMW want zij weigeren mij hulp, ik heb deze maand geen inkomen want de advocaat heeft er beslag op gedaan én sta ik er slechter voor dan 1 jaar geleden.

Nu heb ik 2 vragen:
1: Wat moet ik nu doen?
2: Kan ik in beroep gaan? Is wat zij heeft gedaan wel legaal? Want mijn schulden zijn bijna verdubbeld en dit enkel door haar onkunnen...
(ik wil er nog bij vermelden dat zij een hoog gerespecteerde advocate is in de regio en op vriendelijke noot stond met de rechter.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 apr 2015 13:00

kan je van het vonnis tot herroeping een foto trekken of het vonnis inscannen en doorsturen naar jpvjf@telenet.be ?

chantika

#3 , 07 apr 2015 13:00

Ik heb me kapot gezocht naar een job, maar voor een laaggeschoold iemand die werk zoekt in een sector waar ze telkens een diploma + minimum 5 jaar ervaring vragen, is dat niet simpel.

1: Wat moet ik nu doen?
Dit lijkt inderdaad niet simpel. Je zou kunnen zoeken in een sector voor laaggeschoolden waar er geen diploma of ervaring nodig is. Een andere oplossing is een knelpunt beroep aanleren.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”