kennismakingspakket aangekregen

stippel
Topic Starter

kennismakingspakket aangekregen

#1 , 05 apr 2015 01:10

Hallo,
mijn zoon (11 jaar) reageert op een mail, hij heeft deze naar zijn zeggen gelezen en op een link geklikt.
Een paar dagen later krijgen wij een doos met daarin een kartonnen 3D puzzel. We hebben hiervoor niet moeten tekenen.
En natuurlijk een rekening van 14.90€(wat ik veel vind voor die kartonnen brol) hierin.
In een bijgevoegde brief is er melding van "als we het kennismakingspakket houden, we over 4 weken een volgende zending krijgen 24.95+4.95verzending".
We hebben het pakket aangekregen op 3/4/2015 met als uiterste betaaltermijn 9/4/2015.
Wat kunnen wij het best doen?

Alvast bedankt voor een antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2015 09:18

Zo snel als mogelijk AS sturen , en zeggen dat je niets

GB2702

#3 , 05 apr 2015 09:20

Direct contact nemen met de firma en hem via mail laten weten dat U dinsdag het pakket op de post doet voor terug te sturen en dat u geen andere pakketten wenst te ontvangen. eventueel kan u in bijlage het afgiftebewihs van de post toevoegen zodat de firma ziet dat het is teruggestuurd.

Reclame

stippel
Topic Starter

#4 , 05 apr 2015 10:29

Hallo,

zuiver hypothetisch: wat als iemand mij een loer wil draaien en dit aanvraagt op mijn naam. Ben ik dan ook verplicht dit terug te sturen.
Ik vind dat dit soort bedrijven (en er zijn nog wel bedrijven met deze praktijken) wel heel gemakkelijk van deze pakketjes opsturen.

Wat kunnen de represailles zijn als ik niets doe?

denlowie

#5 , 05 apr 2015 10:31

Wat kunnen de represailles zijn als ik niets doe?

Dat je vanaf volgende maand elke maand een zending gaat krijgen en dat je die zeker gaat moeten betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis

#6 , 05 apr 2015 11:40

ik dacht, dat als de mail naar een minderjarige gestuurd is en die heeft op een link geklikt, waarop een zending volgt, men zelfs niets moet doen. Je hebt dit niet besteld (als meerderjarige). Je moet niet reageren en zelfs niets terugsturen. Maar goed, het is een vrij vage situatie. De webwinkels halen tegenwoordig heel linke truken uit de doos. Een mail naar een minderjarige sturen lijkt me echt niet ok.

eylis

#7 , 05 apr 2015 11:41

Vraagje nog: stond er in de begeleidende brief iets van een bestelling?

mava105

#8 , 05 apr 2015 12:05

ik dacht, dat als de mail naar een minderjarige gestuurd is en die heeft op een link geklikt, waarop een zending volgt, men zelfs niets moet doen. Een mail naar een minderjarige sturen lijkt me echt niet ok.
En hoe moet de verzender weten dat de ontvanger minderjarig is? Dat staat niet op dan vinkje hoor.

eylis

#9 , 05 apr 2015 12:13

Dat is nu precies het vage punt mava. De mail is niet gestuurd op NAAM naar een klant, maar naar een mailadres. Me dunt dat dit dus een laakbare praktijk is waardoor de bestelling niet wettelijk gebeurd is. Iemand meer info over bestellingen per "aanklikken van een knopje in een mail"?

eylis

#10 , 05 apr 2015 12:17

info gevonden mbt e-commerce: er bestaat een vereniging van e-commercehandelaars die zich aan de juiste Europese praktijken houden (en een kwaiteitslabel voeren). En dat is toch iets frappant anders dan wat poster meemaakt. Volgend mij kan poster die puzzel gewoon houden zonder zelfs te reageren.
Zie link: https://www.becommerce.be/nl/leden/certificering" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken

#11 , 05 apr 2015 13:19

De verkoper zal moeten bewijzen dat er iets besteld is. Je moet daar toch ooit u naam en adres ingevuld hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

stippel
Topic Starter

#12 , 05 apr 2015 19:43

Wat stellen ze zelf voor, citaat uit de brief (de rest in de brief is van alles dat je voor brol nog er bij kan krijgen en vooral het woord gratis is hier goedkoop).

"Als u besluit uw kennismakingspakket te houden, ontvangt u van ons automatisch de volgende zendingen, u hoeft daarvoor niets te doen. Het bedrag (9.95 + 4.95 verzendkosten) voor dit kennismakingspakket kunt u overschrijven middels bijgevoegd overschrijvingsformulier. Indien u niets meer wilt ontvangen kunt u de kennismakingszending retour sturen aan MY C********S. Over 4 weken ontvangt u automatisch uw volgende zending ( voor slechts 24.95 +4.95 verzendkosten), u hoeft hiervoor niets te doen.

Het telefoonnummer is een 0906...... 0.50€/min. en het adres is een postbus. Wat ook al veel zegt.

Voorlopig ga ik niets doen (denk ik) , als ik niets laat horen weten zij toch niet dat ik iets ontvangen heb.

Lanox

#13 , 05 apr 2015 20:13

Je moet daar toch ooit u naam en adres ingevuld hebben.
Nog nooit van spam gehoord?

sloeberken

#14 , 05 apr 2015 20:31

Nog nooit van spam gehoord?
? nee is totaal nieuw dat dit u naam en adres op een wettelijke manier doorgeeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#15 , 05 apr 2015 20:40

Ik heb toch twijfels bij het verhaal, uw zoon gaat toch de gegevens moeten hebben ingegeven. Van zomaar op een link te klikken, krijgen ze geen naam en adres van u. Ik zou uw zoon toch eerst de waarheid laten vertellen en dan pas conclusies trekt.

Terug naar “Consumenten Koop”