Algemene inkoop voorwaarden voor consumenten

ThemApples
Topic Starter

Algemene inkoop voorwaarden voor consumenten

#1 , 01 apr 2015 11:09

Als consument maak ik het regelmatig mee dat ik, bij een klacht over een product, wordt doorverwezen naar de algemene voorwaarden (AV) van de verkopende partij (winkelier).

Deze AV zijn altijd geschreven in het voordeel van de winkelier. Ik wil nu mijn eigen inkoop voorwaarden afgeven aan de winkelier die is geschreven in het voordeel van mij (de consument). Ik weet dat ik als consument al goede standaard voorwaarden heb, maar het kan altijd beter.

Kan iemand mij helpen met het vinden van een set standaard algemene inkoop voorwaarden die is geschreven in mijn voordeel als consument. Met deze voorwaarden wil ik de AV van de winkelier neutraliseren en verwijzen naar mijn eigen AV.

Art. 6:225 BW lid 3, bepaald dat ik de AV van de winkelier kan neutraliseren door zijn AV uitdrukkelijk van de had te wijzen en naar mijn eigen AV te verwijzen. Als ik de laatste ben die dit doet gelden mijn AV. Ik ga met alle liefde “the battle of forms” aan met een winkelier.

In de zakelijke wereld is een eigen AV bij de aankoop van een product een standaard gebruik. Waarom zouden consumenten ook geen eigen algemene inkoop voorwaarden hebben die hij afgeeft aan de winkelier bij de aankoop van een product.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met algemene inkoop voorwaarden die is geschreven in het voordeel van de consument.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 apr 2015 11:16

Aan welke concrete voorwaarden denkt u dan?

bartvdv

#3 , 01 apr 2015 11:19

En wat zou daar dan in kunnen staan dat jou extra bescherming biedt ? De Wet marktpraktijken (voor consumenten, niet voor bedrijven) bevat regelgeving van dwingend recht. Zelfs al zou een winkelier verwijzen naar zijn eigen algemene voorwaarden, wil dat daarom niet zeggen dat die ook van toepassing mogen zijn.

Reclame

Kali

#4 , 01 apr 2015 11:25

Art. 6:225 BW lid 3 => Dit lijkt mij Nederlands recht, misschien op het Nederlands rechtenforum eens je vraag stellen?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 apr 2015 12:02

Inderdaad Nederlands recht, maar ik denk dat uw "battle of forms" voor u gaat eindigen aan de deur van de winkel zonder inkopen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 apr 2015 12:09

Waarom het in het voordeel van de verkoper is voor de volgende reden.

"De klant is koning, maar de verkoper is de keizer"
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”