#1 , 24 feb 2015 18:02
Ik heb een juridische vraag waar ik na wekenlang zoeken en rondbellen geen antwoord op vind, dus ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben.
Ik ben al enkele jaren invalide (66% arbeidsongeschikt, uitkering van RIZIV via mutualiteit) en ben op zoek naar een wettelijke manier om mijn hobby te mogen uitoefenen zonder het risico mijn uitkering te verliezen.
Concreet maak ik juwelen en zou ik graag enkele keren per jaar deelnemen aan tentoonstellingen en mijn juwelen te koop aanbieden. Onlangs werd ik ook gecontacteerd door een kunstgalerij die mijn juwelen wil tentoonstellen en te koop aanbieden. Ik durf dit echter niet, zolang ik dit niet wettelijk kan regelen zonder het risico te lopen mijn uitkering te verliezen. Ik ben erg beperkt in mijn handelen en ben extreem langzaam, waardoor ik niet meer dan 10 juwelen per jaar kan maken. Als ik ze zou mogen verkopen, zou de verdienste misschien uitkomen op een gemiddelde van 50 euro per maand.
Ik heb al heel veel instanties gebeld en gezocht, maar vind nergens een oplossing. Daarom richt ik me nu tot dit forum, in de hoop dat iemand me verder kan helpen of weet waar ik (gratis of betaalbaar) juridisch advies kan vinden voor deze situatie. Ik weet dat ik zowieso een toestemming moet vragen aan de controledokter van de mutualiteit en/ of RIZIV, maar zou eerst te weten moeten komen wat de wettelijke mogelijkheden zijn voor ik een aanvraag doe voor toesteming.
Het RIZIV zegt dat ik een aanvraag moet doen om zelfstandige in bijberoep te worden, en mijn uitkering dan in principe kan behouden. Gezien ik gemiddeld amper 1 juweel per maand kan maken, lijkt het me echter absurd om een BTW-nr aan te vragen – of zie ik dat verkeerd?
Bovendien durf ik dit niet goed, want een kennis van me heeft onlangs aan haar controledokter de toestemming gevraagd om zelfstandige in bijberoep te worden en dit is heel slecht afgelopen. Enkele weken na het gesprek met de controledokter kreeg zij een formele brief van de mutualiteit dat haar uitkering geschorst was! Zonder verwittiging of overleg… Ik ben hier enorm van geschrokken.
Dus mijn concrete vragen zijn:
Is er een passend statuut of wettelijke regeling waar ik me op zou kunnen beroepen, zodat ik mijn uitkering kan behouden en toch m’n juwelen tentoonstellen en te koop aanbieden? (als het kleine bedrag dat ik verdien afgetrokken zou worden van mn uitkering, kan ik daar zeker mee leven – het gaat me in de eerste plaats om met mijn juwelen naar buiten te mogen komen zonder risico' s te lopen)
Ik heb eens gehoord dat er een mogelijkheid is om als hobbyist werk te mogen verkopen tegen onkostenvergoeding, zonder dat dit als een inkomen beschouwd wordt. Weet iemand daar iets meer van? Ik heb al uren zitten googelen daarop, maar kan er niks van terugvinden…
Ik hoop echt hier een oplossing te vinden, want weet anders niet meer waar te zoeken…