Mag ik als invalide kunstenaar tentoonstellen & verkopen?

Jona79
Topic Starter

Mag ik als invalide kunstenaar tentoonstellen & verkopen?

#1 , 24 feb 2015 18:02

Ik heb een juridische vraag waar ik na wekenlang zoeken en rondbellen geen antwoord op vind, dus ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben.

Ik ben al enkele jaren invalide (66% arbeidsongeschikt, uitkering van RIZIV via mutualiteit) en ben op zoek naar een wettelijke manier om mijn hobby te mogen uitoefenen zonder het risico mijn uitkering te verliezen.

Concreet maak ik juwelen en zou ik graag enkele keren per jaar deelnemen aan tentoonstellingen en mijn juwelen te koop aanbieden. Onlangs werd ik ook gecontacteerd door een kunstgalerij die mijn juwelen wil tentoonstellen en te koop aanbieden. Ik durf dit echter niet, zolang ik dit niet wettelijk kan regelen zonder het risico te lopen mijn uitkering te verliezen. Ik ben erg beperkt in mijn handelen en ben extreem langzaam, waardoor ik niet meer dan 10 juwelen per jaar kan maken. Als ik ze zou mogen verkopen, zou de verdienste misschien uitkomen op een gemiddelde van 50 euro per maand.

Ik heb al heel veel instanties gebeld en gezocht, maar vind nergens een oplossing. Daarom richt ik me nu tot dit forum, in de hoop dat iemand me verder kan helpen of weet waar ik (gratis of betaalbaar) juridisch advies kan vinden voor deze situatie. Ik weet dat ik zowieso een toestemming moet vragen aan de controledokter van de mutualiteit en/ of RIZIV, maar zou eerst te weten moeten komen wat de wettelijke mogelijkheden zijn voor ik een aanvraag doe voor toesteming.
Het RIZIV zegt dat ik een aanvraag moet doen om zelfstandige in bijberoep te worden, en mijn uitkering dan in principe kan behouden. Gezien ik gemiddeld amper 1 juweel per maand kan maken, lijkt het me echter absurd om een BTW-nr aan te vragen – of zie ik dat verkeerd?

Bovendien durf ik dit niet goed, want een kennis van me heeft onlangs aan haar controledokter de toestemming gevraagd om zelfstandige in bijberoep te worden en dit is heel slecht afgelopen. Enkele weken na het gesprek met de controledokter kreeg zij een formele brief van de mutualiteit dat haar uitkering geschorst was! Zonder verwittiging of overleg… Ik ben hier enorm van geschrokken.

Dus mijn concrete vragen zijn:

Is er een passend statuut of wettelijke regeling waar ik me op zou kunnen beroepen, zodat ik mijn uitkering kan behouden en toch m’n juwelen tentoonstellen en te koop aanbieden? (als het kleine bedrag dat ik verdien afgetrokken zou worden van mn uitkering, kan ik daar zeker mee leven – het gaat me in de eerste plaats om met mijn juwelen naar buiten te mogen komen zonder risico' s te lopen)

Ik heb eens gehoord dat er een mogelijkheid is om als hobbyist werk te mogen verkopen tegen onkostenvergoeding, zonder dat dit als een inkomen beschouwd wordt. Weet iemand daar iets meer van? Ik heb al uren zitten googelen daarop, maar kan er niks van terugvinden…

Ik hoop echt hier een oplossing te vinden, want weet anders niet meer waar te zoeken…

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 24 feb 2015 20:03

Voor de btw is er geen onderscheid, het wetboek spreekt over "eenieder". De vrijstellingsregeling is wel mogelijk met zo'n beperkte omzet.

JPV

#3 , 24 feb 2015 21:05

wat zou de omzet per jaar zijn en wat zouden de kosten zijn?

Reclame

Jona79
Topic Starter

#4 , 24 feb 2015 22:58

De omzet per jaar (als elk gemaakt juweel verkocht zou worden) zou rond de 2000 € liggen, als ik de juwelen zelf zou verkopen op een tentoonstelling.
Als ik m'n juwelen bij een galerij plaats, eigent deze zich 50% van de verkoopprijs toe - maar ik weet niet of dat relevant is voor het berekenen van de omzet.

De kosten voor het maken van 10 juwelen (dat is het aantal dat ik jaarlijks schat te kunnen maken) bedragen ongeveer 750 € per jaar. Dat is wel enkel de materiaalkost (zilver en edelstenen), zonder de 7000 € kosten mee te rekenen die ik in de afgelopen jaren gemaakt heb voor mijn opleiding en de aankoop van goudsmidsgereedschap en apparatuur. Het was mijn bedoeling er mijn beroep van te maken, maar door m'n verslechterde gezondheidstoestand zal het waarschijnlijk een hobby moeten blijven.

Indien er meer info vereist is, geef ik deze graag!

LeenW

#5 , 24 feb 2015 23:02

Met zo'n omzet kom je inderdaad in aanmerking voor de vrijstellingsregeling btw. Concreet betekent dat je een btw nummer moet hebben, maar je niks moet aanrekenen en geen aangiften moet indienen.

Jona79
Topic Starter

#6 , 25 feb 2015 10:34

Alvast bedankt voor de reacties,

Maar ik vraag me vooral af of er met zo een kleine omzet geen andere oplossing mogelijk is dan zelfstandige in bijberoep te worden?

Het lijkt me namelijk een groot risico om hiervoor een aanvraag te doen bij mijn controledokter, gezien een kennis van me onmiddellijk geschorst werd van uitkering zodra ze die aanvraag deed.
Ik ben ook bang dat als ik een zelfstandigen statuut aanvraag, men niet gaat geloven dat mijn omzet effectief zo klein is. En/ of dat de controleur de conclusie gaat trekken dat ik dan ook wel een halftijdse job als werknemer aankan - wat absoluut geen optie is gezien mijn reuma.

Bestaat er geen regeling die de beperkte verkoop in het kader van een hobby reguleert?
Enkele jaren geleden, toen ik nog werknemer was, organiseerde ik soms hobbymarkten vanuit m'n job. Ik herinner me dat de kleine standhouders daar een regeling hadden, waarbij ze geen BTW-nr hadden, maar toch op beperkte schaal mochten verkopen om de onkosten voor hun hobby te dekken.
Weet iemand daar iets meer van?

Of heeft iemand een idee voor een andere regeling waarbij ik geen zelfstandigenstatuut moet aanvragen?

LeenW

#7 , 25 feb 2015 10:42

Geloof mij, die is er niet. Bij de btw zijn ze heel streng op alles wat als "concurrentieverstorend" gezien kan worden. De vrijstellingsregeling is uw beste kans, ik vermoed dat die standhouders waar u van spreekt dezelfde vrijstellingsregeling bedoelen. Dat of ze waren in het zwart bezig.

Voor de volledigheid Artikel 4 van het btw wetboek:

Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

JPV

#8 , 25 feb 2015 11:00

en voor alle duidelijkheid: gezien u onderworpen bent aan het btw-wetboek, moet u zich ook inschrijven als zelfstandige.

Jona79
Topic Starter

#9 , 25 feb 2015 15:51

Kan het niet vallen onder 'occasionele activiteit'?
Of kan ik desnoods wel tentoonstellen, maar niet verkopen? Of moet ik om enkel tentoon te stellen ook een regeling treffen?

Jona79
Topic Starter

#10 , 25 feb 2015 15:55

"Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend."

Die term 'geregeld', zijn daar in de wet concrete criteria voor? Als ik 3 à 4 keer per jaar een tentoonstelling zou doen, is dat dan een 'geregelde' activiteit, of wordt dat als 'occasioneel' beschouwd?

LeenW

#11 , 25 feb 2015 16:13

Een jaarlijks mosselfeest wordt al als geregeld gezien. Occasioneel is echt uitzonderlijk, bv. een particulier die eenmalig zijn verzameling cd's gaat verkopen.

Jona79
Topic Starter

#12 , 26 feb 2015 09:41

Dan zal het een hobby moeten blijven... Ik begrijp de wet wel, maar vind het natuurlijk heel jammer - en ik durf mijn uitkering niet op het spel zetten. Door mijn reuma kan ik onmogelijk zelf in mijn levensonderhoud voorzien, dus ik durf niet het risico lopen zonder inkomen te vallen door een zelfstandigenstatuut aan te vragen.

Als ik zou tentoonstellen zonder iets te verkopen heb ik geen speciaal statuut/ regeling nodig neem ik aan?

Smurf2102

#13 , 30 mar 2015 21:32

Ik zit met hetzelfde probleem... Ben ook al jaren invalide, kom ondertussen al sinds oktober niet meer buiten en om de muren niet op te lopen een hobby gezocht die ik samen met mijn dochter kan doen, want dat is zowat het enige leuke wat we samen nog kunnen doen... Gaan winkelen of ergens eens een pannenkoek gaan eten lukt zelfs niet meer... Nu hebben we besloten om voor de vrienden zepppakketjes te maken, met een lipbalsem en een ditje en een datje... Het is nu niet zo dat ik 1000 vrienden heb en zit dus met zeepjes op overschot... Mijn dochter zou deze willen verkopen op de rommelmarkt, niet om winst uit te halen maar gewoon om onze hobby verder te kunnen doen... Ik vind ook nergens info of een deftig antwoord en idd een BTW nr aanvragen of dit aanvragen aan de instanties heb ik ook schrik voor... Ik kan geen 10 min staan,wandelen of stil zitten... Mijn behandelende arts staat wel volledig achter me, omdat ze bij de laatste controle hadden gezegd, dat ik niet lang meer op invaliditeit zou mogen blijven want ik ben daarvoor te jong. Mijn arts heeft toen gezegd dat mocht ik door het RIZIV worden opgeroepen, hij wel zal duidelijk maken dat werken absoluut niet aan de orde is. Sinds mijn operatie 2jaar geleden gaat het van kwaad naar erger...
Nu daar gaat het niet over... Ik zou ook gewoon graag weten als mijn dochter dit mag verkopen op een rommelmarkt ofzo...
Ik heb ook van een non-profitorganisatie de vraag gekregen om dit voor hen te doen af en toe. Ik zou dit echt gewoon tegen kostprijs doen, het maakt mijn hoofd leeg... Maar je vindt inderdaad nergens een echte uitleg hoe en wat er mag...

LeenW

#14 , 30 mar 2015 22:54

Beste, zie hierboven voor artikel 4 btw wetboek.

Phoenix

#15 , 17 aug 2015 18:50

Misschien een late reactie voor dit onderwerp, maar ik heb een vergelijkende ervaring gehad en het is opgelost met deze regeling: "De kleine vergoedingsregeling voor kunstenaars".
Hier kan je een hoop info vinden: http://www.kunstenloket.be/sites/defaul ... vragen.pdf

Terug naar “Andere”