Geldigheid scan's van officiële documenten

aron_lj
Topic Starter

Geldigheid scan's van officiële documenten

#1 , 27 mar 2015 08:31

Om een veilige en gestructureerde persoonlijke administratie te hebben, ben ik bezig met alle officiële documenten in te scannen.
-Facturen (oog op garantie)
-Contracten (langetermijnsparen)
- e.c.

Wanneer in het geval van langetermijnsparen/pensioensparen ik rond mijn 60 jaar deze originele documenten ga moeten voorleggen, kan er op 35 jaar nog veel mee gebeuren.
Worden scans juridisch/wettelijk aanvaard? Of moet steeds het origineel voorgelegd worden?

Thanks.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 27 mar 2015 10:33

U zegt het zelf, u moet het origineel voorleggen. Een scan is iets dat meer en meer aanvaard wordt, maar geen origineel.

sloeberken

#3 , 27 mar 2015 10:44

Een scan kan altijd vervalst worden, dient enkel als documentatie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 mar 2015 11:32

Indien u zeker bent dat het een originele scan betreft, zou ik documenten van banken, overheid en dergelijke echter wel betrouwen (omdat er van hun systemen niet enkel op 1 locatie sporen van te vinden zijn). huurcontracten of een factuur van een aannemer, garagist, gewone winkel en dergelijke zou ik echter origineel houden.

Terug naar “Andere”