Verkoop onder BTW stelsel of registratierechten

Tswinnen
Topic Starter

Verkoop onder BTW stelsel of registratierechten

#1 , 03 jun 2008 10:36

Beste,

Ik wens een garage aan te kopen van een particulier. Deze heeft zelf de woning vorig jaar gekocht onder het BTW-stelsel.

Valt mijn aankoop onder het BTW-stelsel of onder de normale registratie-rechten?

Hartelijk dank,

Thomas

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie

#2 , 03 jun 2008 11:10

Je hebt het antwoord eigenlijk al zelf gegeven: ... van een particulier, dus geen btw nr, dus registratie.
Het is ook geen eerste aankoop (niet van de bouwfirma).

YoeriS

#3 , 04 jun 2008 19:37

roadie, particulieren kunnen binnen een bepaalde termijn wel degelijk terug onder het BTW-stelsel verkopen. Zij moeten hiervoor wel een aanvraag doen en worden dan beschouwd als toevallig belastingsplichtige.

De verkoper kan zo zijn reeds betaalde BTW terug recupereren, en de koper, indien het een bedrijf is, kan de BTW aftrekken.

Als de nieuwe koper ook een particulier is, dan is dit uiteraard duurder voor hem aangezien hij het niet kan aftrekken.

De koper heeft dus de vrije keuze om terug onder het BTW-stelsel te verkopen.

Reclame

roadie

#4 , 05 jun 2008 11:08

Gezienh de vraag simpel was, heb ik het antwoord ook zo gehouden.
Maar je hebt inderdaad gelijk. Maar het is alleen interessant indien de koper een BTW-plichtige is.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”