Hoe omgaan met bemoeizucht van ex-partner

CC1980
Topic Starter

Hoe omgaan met bemoeizucht van ex-partner

#1 , 24 mar 2015 19:16

Hey,

Pas geleden heb ik eindelijk een definitief vonnis ontvangen van de rechtbank ivm de alimentatie voor mijn zoon.
De zaak heeft lang gelopen, bijna 1.5 jaar en is eindelijk achter de rug.
Ik was heel blij want ik keek altijd op tegen de confrontaties met mijn ex.
Hij heeft me bedreigd in die periode, eiste dat er een sociaal onderzoek zou komen, want ik zou mijn kind mishandelen,... Mijn zoon zou geen kleding krijgen, geen eten,...
Kortom ik was volgens hem een waardeloze moeder. Ik kon dit nog enigszins plaatsen. Mijn ex was uiteraard kwaad dat hij meer moest betalen en hoopte dat ik door zijn dreigementen zou afhaken. Echter, nu is het vonnis er en draait hij meer dan 180 °. Plots wil hij over alles overleggen, maar dan wel over alles! Niet enkel over de kosten zoals in het vonnis staat, maar nu laat hij me weten hoe ik mijn zoon moet 'coachen' in zijn huiswerk, hoe ik bepaalde dingen moet aanpakken, welke extra verzekeringen ik zou moeten nemen om meer geld terug te krijgen voor de tandzorg van mijn zoon,... De hoeveelheid mails was niet meer te tellen en ik heb een apart e-mailadres moeten aanmaken om zijn mails te ontvangen. Dat er overleg moet zijn ok, maar in deze mate? Hoe maak ik mijn ex duidelijk dat ik me op mijn eigen gezin wil richten en dat hij dit best ook doet? En dat er overleg zal gebeuren indien er noodzakelijke kosten worden gemaakt, maar dat ik daar de lijn wil trekken? Ik merk nu al aan de toon van zijn mails dat hij binnenkort, zoals hij het noemt, weer helemaal doordraait... Hoe pak ik dit het best aan. Wat mag mijn ex, waar gaat hij de grens over en mag ik, zonder dat het ooit tegen me gebruikt wordt, de lijn trekken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 25 mar 2015 17:55

wat is het aantal mails per dag?

CC1980
Topic Starter

#3 , 26 mar 2015 11:53

Dat varieert. Soms 10 à 15 mails per dag. Eventueel gecombineerd met telefoontjes. Dan weer een dag of twee niets en dan begint hij opnieuw.
Mijn advocaat zegt steeds: niet reageren, maar in het vonnis staat dat we overleg moeten plegen over gemaakte kosten. Ik wil doen wat ik moet doen volgens het vonnis, en ben bang dat ik door niet te reageren fouten maak waarvoor ik later op de vingers getikt kan worden.
Het is gewoon zeer moeilijke communicatie. Het zijn geen korte mails, maar soms A4-tjes vol. Ik moet ze tegenwoordig printen, de details schrappen om zo een beeld te kunnen krijgen waar hij het in hemelsnaam over heeft. Zijn telefoontjes idem dito. Hij beheerst hierdoor ons hele gezin en dat kan niet de bedoeling geweest zijn van het vonnis, waar ik oorspronkelijk heel blij mee was...

Reclame

JPV

#4 , 26 mar 2015 12:04

10/15 per dag én telefoontjes is idd overdreven. U heeft zeker het recht om niet op elke mail te reageren. Een rechter zal niet vallen over het feit dat u niet even "zot" bent als uw man ;).

Stuur een mail/AZ waarop u aangeeft dat X mails in de afgelopen maand overdreven is en daarom met aandrang vraagt om het aantal mails te beperken. Dat een overvloed aan mails die een te grote belasting veroorzaakt, véél meer dan een gewoon co-ouderschap, aanzien zal worden als stalking. Geeft hem, om de goeie verstandhouding te bewaren, echter nog enkele weken om zich te beteren en de mails ook qua inhoud te beperken tot de essentie. Geef ook aan dat u enkel op de essentie van de mails en het co-ouderschap zal antwoorden. Hij kan u ook niet verplichten om op een bepaalde manier te coachen in het huiswerk, tenzij dat nadelig zou zijn voor de zoon.

Qua noodzakelijke kosten geeft u ook maar 1 keer per week een overzicht van wat u wil kopen, bepaalde "noodzakelijke" kostn kan u ook budgetteren en op die manier toestemmen veronderstellen (bvb 200 euro schoenen per jaar).

duma

#5 , 26 mar 2015 13:04

Ik zou in het AS ook duidelijk benadrukken dat je overleg tussen moeder en vader over de belangrijk dingen in het leven van je kind noodzakelijk vindt, maar dat dat op een constructieve manier dient te gebeuren. Dat sommige dingen ook gewoon behoren tot het gezinsleven en elke ouder zijn eigen aanpak kiest.

CC1980
Topic Starter

#6 , 26 mar 2015 15:50

Hey

Dank voor de reacties! Ik zal hem idd een mail moeten sturen en beleefd moeten vragen om het aantal mails te beperken en de info kort te houden.
Ons vonnis is heel duidelijk wat betreft de kosten die we moeten delen, dus daar kan de discussie niet over gaan. Nu gaat het bijvoorbeeld over een medische ingreep die mijn zoon moet ondergaan. Er is geen terugbetaling voorzien vanuit het ziekenfonds. Hij eist nu dat ik een extra bijkomende verzekering afsluit of van ziekenfonds verander...
Ik zal heel duidelijk moeten zijn en we zien wel hoe hij reageert... Maar als ik hem laat doen dan slaat hij binnenkort zijn 'coachende' tentje op in mijn tuin :-)

duma

#7 , 27 mar 2015 08:05

Let wel:
- welk ziekenfonds is iets dat beide ouders samen overeen moeten komen. Dat is niet aan één ouder om te belissen.
- over die bijkomende verzekering zal het er vanaf hangen hoeveel voordeel dat oplevert. Maar als je ex dat voorstelt en jij weigert, kan je ex bv beslissen om jou enkel terug te betalen: de helft van die verzekering + wat de helft zou geweest zijn van de kosten als je die verzekering zou gehad hebben. Uiteraard ga je als ouder proberen om de kost zo klein mogelijk te houden. De andere bewust op extra kosten jagen is niet ok. Maar dus: het hangt er vanaf.

VDG2

#8 , 27 mar 2015 12:01

Maar als er al een medische ingreep moet gebeuren zal een eventuele verzekering hier niet in tussenkomen! Dan is dat voorafbestaand en dus uitgesloten.

Terug naar “Echtscheiding”